InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Verhoog je testosteron en je libido met uiensap

Verhoog je testosteron en je libido met uiensap

Verhoog je testosteron en je libido met uiensap Een te laag testosterongehalte is niet bevorderlijk voor het geestelijk en lichamelijk welzijn van vooral mannen. Iranese wetenschappers hebben nu een goedkoop wondermiddel ontdekt in de strijd tegen een te lage testosteronspiegel. Ook gunstig voor een beter libido, waardoor meer en vaker intimiteit met je partner.

Testosteron

Testosteron is een typisch mannelijk hormoon omdat het voor de mannelijke kenmerken zorgt zoals spierontwikkeling, beharing, spermaproductie, de geslachtsorganen, de stemhoogte. Testosteron is een agressiehormoon dat er voor zorgt dat mannen op een prooi jagen en die doden. Het werkt daardoor a-sociaal gedrag in de hand maar het weert ook aanvallers. Testosteron komt echter ook in het vrouwenlichaam voor maar dan in een geringer hoeveelheid. Bij mannen wordt het geproduceerd in de bijnieren en teelballen. Bij vrouwen alleen in de bijnieren.

Mannelijk gedrag

Het gedrag van mannen wordt voor een belangrijk deel bepaald door testosteron. Als je van nature een beetje agressief persoon bent is weinig testosteron fijn voor je omgeving omdat je dan minder vaak driftig en agressief bent. In het verkeer zal je misschien minder vaak bumperkleven of de snelheid overtreden, en in het uitgaansleven minder snel bij een vechtpartij betrokken raken. Maar de meeste mannen zijn natuurlijk niet zo gewelddadig van aanleg, en die zijn gebaat bij een normale gezonde testosteronspiegel. Want het testosteron is ook bepalend voor je gevoel van welzijn, de voortplanting, spiergroei en andere mannelijke eigenschappen zoals het krijgen van een erectie.

Wat kun je er aan doen om je testosteronspiegel hoog te houden

  • In de ochtend goed ontbijten en ís-ochtends ook voldoende water drinken.
  • Zorgen dat je niet te dik wordt en geen hoog vetpercentage krijgt.
  • Gezond eten en drinken, niet te veel snoepen. Cafeïne en witte suiker zijn af te raden, want ze verlagen de hormoonproductie. Zoetigheid in de vorm van rietsuiker is beter en kruidenthee gezonder dan koffie. Ayurvedische kruiden ondersteunen de productie van testosteron zoals ginseng tribulus, epimedium, enz. Eet regelmatig gezonde vis als, haring, zalm, makreel, tonijn uit blik.
  • Regelmatig sporten en verkwikkende dingen voor de geest doen. Een gezonde geest in een gezond lichaam is ideaal voor de productie van voldoende testosteron.

Wondermiddel

Het is altijd fijn als je in de natuur producten vindt die een gezondheidsprobleem oplossen en je dus niet je toevlucht hoeft te zoeken tot de farmaceutische industrie voor allerlei dure pillen met vervelende bijwerkingen. Als het gaat om een te lage testosteronspiegel, blijkt het eten van uien een wondermiddel. Volgens een onderzoek van de Universiteit Tabriz in Iran is het sap van uien buitengewoon testosteronverhogend.

In Iran kampen zoals in alle landen veel mannen met een te laag testosterongehalte en minder zin in vrijen, maar zij hebben vaak geen geld voor dure pillen als nolvadex of clomid. Alternatieven voor medicijnen zijn Nac en selenium. Antioxidanten kunnen de productie van testosteron in de teelballen verhogen. Het toeval wil echter dat ook in uien krachtige antioxidanten zitten. De Iranese wetenschappers haalden via een sapcentrifuge het sap uit gewone geelwitte uien (Allium cepa) en deden met dat sap proeven op mannelijke ratten. Na drie weken bleek hun testosteronspiegel met ruim 300% te zijn gestegen.

Testosteron en levensverwachting

Volgens een onderzoek uit 2007 van de universiteit van San Diego zouden mannen die ouder zijn dan vijftig jaar en te weinig testosteron hebben, een grotere kans lopen om jong te sterven dan mannen die een hoog gehalte aan testosteron hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tekort aan testosteron: een serieus probleemTekort aan testosteron: een serieus probleemOver het hormoon testosteron wordt in de regel vrij laconiek gedaan. Maar wat veel mensen niet weten, is dat een tekort…
Hormoonpreparaten om jong te blijvenHormoonpreparaten om jong te blijvenAls je een tekort hebt aan hormonen kun je allerlei klachten krijgen, zoals bijvoorbeeld vermoeidheidsverschijnselen of…
Testosteron verhogen: tips, voeding & supplementenTestosteron verhogen: tips, voeding & supplementenBen je een man die ook op gevorderde leeftijd slank en sterk wil blijven en bovendien ook nog eens zijn libido wil behou…
Hormonen: oestrogeen, progesteron, testosteronHormonen: oestrogeen, progesteron, testosteronDe geslachtshormonen oestrogeen, progesteron en testosteron zijn belangrijk voor hoe we ons voelen. Deze hormonen spelen…
Wat is Testosteron?Testosteron is het bekendste, populairste, maar ook het beruchtste hormoon. Het hormoon heeft de naam dat het mannen sto…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verhoog je testosteron en je libido met uiensap"

Reacties

Michael, 04-03-2014 22:01 #2
Testosteron maakt juist kalm in tijden van stress en in lastige situaties, het geeft focus en doelgerichtheid, maar zeker geen gewelddadigheid mits dit op z'n plaats is dan ga je het wellicht niet uit de weg. Het is verwarring en niet kunnen concentreren wat agressief maakt. Een laag testosteron niveau is de oorzaak van agressie.

Rien, 18-03-2010 14:27 #1
En vooral géén drop eten! Uit een recente proef onder studenten bleek dat een paar gram drop per dag binnen enkele dagen tot een spectaculaire daling van de testosteronspiegel leidde, dit t.o.v. de controlegroep niet-dropeters. (Google maar eens op 'testosteron en drop').

Infoteur: Robbie
Laatste update: 10-12-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Op versiertoer
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!