InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Afvallen? Eten en bewegen

Afvallen? Eten en bewegen

Afvallen? Eten en bewegen Het klinkt zo simpel en strikt genomen is het ook zo. Want de boekwinkel en internet puilt uit van de dieetboekjes. Gewoon gezond eten en meer bewegen en je gaat helemaal goed. Zo gemakkelijk is het natuurlijk niet.

Mindset

Het begint eigenlijk niet zozeer bij het kopen van een dieetboekje, nieuwe hardloopschoenen of de weegschaal waar je, toen je er op ging staan, van schrok. Want dat laatste wist je immers al, toen dat rokje of die broek niet goed meer dicht ging.

Het belangrijke moment is daar als je tot het besef bent gekomen dat je omwille van je gezondheid, je uiterlijk of wat voor beweegreden je dan ook hebt, dat je iets moet doen aan je overgewicht. De volgende stap is dan meteen … hoe?
In de zin van wat ga je doen en passen je ideeën om af te vallen in je leefpatroon. Immers, bloedfanatiek aan iets beginnen wat niet reëel is, werk in geen tijd averechts en zul je niet volhouden. Het moet met populair woorden “goed tussen de oren zitten” om de stap te zetten om je leefpatroon aan te passen, om op die manier af te vallen en een gezonder leefpatroon te hanteren. Alleen afvallen en dan weer je oude leefpatroon oppakken is voor de meeste mensen geen oplossing.

Eten en bewegen

Gezond eten

Eten en bewegen is niet meteen een marathon lopen en op een wortel kauwen, maar iedereen weet wel wat goed en wat niet goed is. Vette friet is op regelmatige basis niet goed en de bijbehorende snacks evenmin. Dat wil dan weer niet zeggen dat je friet voor je hele leven gedag moet zeggen, maar alles wat je eet zal gedoseerd moeten zijn. Daar waar dat in het begin mogelijk nog geforceerd overkomt, wordt het enig moment een tweede natuur en hoef je er niet eens meer over na te denken.

De balans, die zo belangrijk is, moet gezocht worden en neem niet meer voedingsstoffen tot je dan je verwerkt. Voor een vrouw geldt de algemene regel dat ze zo’n 2000 calorieën verbruikt op een dag en bij de man ligt dat zo’n 500 calorieën hoger. Alles wat je dus minder eet zal betekenen dat je lichaam de reserves aanspreekt. Minder koolhydraten, waar menigeen niet bij stil staat, maar wat wel een boosdoener kan zijn, wil zeggen dat de opgeslagen koolhydraten opgesoupeerd zullen worden en daarna begint het lichaam aan de overcapaciteit aan vet.

Minder koolhydraten kan nog steeds betekenen dat je normaal de schijf van 5 gebruikt en je alle goede voedingsstoffen binnen krijgt. Ook vet is, mits het onverzadigd, prima als onderdeel van de maaltijd. Denk bijvoorbeeld aan de 2x vette vis per week of als je wat chips wil eten, neem dan ongezouten gemengde noten of witte amandelen. Op een eenvoudige manier is voldoende variatie in de voeding aan te brengen om lekker en gezond te eten, waarbij je onder de 2000 calorieën op dagbasis blijft. Er zijn verschillende tools op internet net je helpen bij het tellen van de calorieën (wat in het begin nog wel nodig is).

Natuurlijk zijn er ook mensen die aangeven dat als je je koolhydraten laat staan, je zo ongeveer onbeperkt eiwitten en vetten kunt eten. Wellicht dat dit een deurtje te ver gaat, maar oppassen met de koolhydraten en met slechte vetten is zeker niet verkeerd. Combineer je dit met de norm van zo’n 2000 calorieën, dan kom je een heel eind.

Bewegen

Daarnaast is bewegen goed voor je lichaam, je houdt je lichaam vitaal en je vermindert je gewicht. Naast de norm van een half uur bewegen per dag, is het ook goed om nog wat extra’s te doen. Met de lente in aantocht zijn de vroege avondwandelingen weer helemaal in trek. Ga er een uur op uit en probeer een route te nemen dat je ook nog van je omgeving kunt genieten. Zo maak je ook je hoofd mogelijk leeg of kom je geestelijk tot rust.

Maar ook een fietstocht, een extra rondje hardlopen of het zwembad opzoeken zijn prima voor het lichaam. Is er een sauna in de buurt, bedenk dan dat je dit ook nog kunt combineren. Heerlijk in het zwembad zwemmen en zo nu en dan een heerlijke sauna opzoeken. Maar wil je het liever dicht bij huis houden, dan is de wii wellicht een oplossing. Er zijn talloze mogelijkheden waar je lekker thuis oefeningen kunt doen, een balletje tennis kunt spelen of kunt hardlopen.

Concluderend

Er zijn voldoende mogelijkheden en het is alleen van belang te bedenken wat in je leefpatroon past. Je hele leven omgooien of consequent dingen gaan doen die niet passen, gaat enig moment wringen. Zoek naar dat wat past en waar je je prettig bij voelt. Dit is vol te houden en als het even mee zit, ga je er nog plezier in krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met hardlopen (tips)Afvallen met hardlopen (tips)Steeds meer mensen willen graag afvallen, dit kan onder andere door te hardlopen. Bij het afvallen met hardlopen dien je…
Afvallen: Wat doe ik verkeerd?Afvallen: Wat doe ik verkeerd?Afvallen is niet makkelijk. Laten we dat voorop stellen. Heel veel mensen hebben hetzelfde probleem; we worden dikker. O…
Vaker Kleine Gerechten Eten, Meer Vet Verbranden!Vaker Kleine Gerechten Eten, Meer Vet Verbranden!Gezond eten wil zeggen vijf tot zes kleine gerechten per dag. Door wat vaker kleine gezonde gerechten per dag te gebruik…

Reageer op het artikel "Afvallen? Eten en bewegen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 16-03-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!