InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chineesrestaurantsyndroom: Symptomen aan het gelaat

Chineesrestaurantsyndroom: Symptomen aan het gelaat

Chineesrestaurantsyndroom: Symptomen aan het gelaat Bij het Chineesrestaurantsyndroom vertonen sommige patiënten symptomen na het eten van Chinees eten. Deze symptomen zijn zeer divers en concentreren zich vooral op het gelaat van de patiënt. Mononatriumglutamaat is een voedseladditief dat verwerkt is in sommige Chinese gerechten, en mogelijk is dit één van de oorzaken van de ziekte. Dit is echter wetenschappelijk niet bewezen en daarom is dit additief nog steeds verwerkt in voedingsmiddelen. Veelal zijn de symptomen mild en herstelt de patiënt zonder behandeling, maar levensbedreigende complicaties zijn mogelijk.

Synoniemen Chineesrestaurantsyndroom

Het Chineesrestaurantsyndroom is eveneens gekend onder deze synoniemen:
  • hotdog hoofdpijn
  • glutamaat-geïnduceerde astma
  • MSG (mononatriumglutamaat) syndroom

Oorzaken: Eten van additief mononatriumglutamaat

Wellicht zorgt mononatriumglutamaat, een voedseladditief (smaakversterker), voor de aandoening. Mononatriumglutamaat is het natriumzout van glutaminezuur. In april 2016 is echter nog geen sluitend wetenschappelijk bewijs gevonden dat dit additief leidt tot de symptomen van het Chineesrestaurantsyndroom. Om die redenen is dit additief nog steeds in sommige maaltijden te vinden, zoals ook in hotdogs en chips. In China en Japan is het additief zelfs één van de belangrijkste ingrediënten in de keuken. De Japanners hebben daarom zelfs de term umami voor het voedingsadditief in het leven geroepen. Hoge waarden van mononatriumglutamaat zijn van nature te vinden in onder andere verouderd rundvlees, tomaten en Parmezaanse kaas. Niet alleen de aanwezigheid van mononatriumglutamaat in Chinese voeding leidt tot het syndroom. Mogelijk is een patiënt gewoon bijzonder gevoelig voor additieven en resulteert dit daarom in de aandoening.

Pijn op de borst komt voor bij het chineesrestaurantsyndroom / Bron: Pexels, PixabayPijn op de borst komt voor bij het chineesrestaurantsyndroom / Bron: Pexels, Pixabay

Symptomen: Gelaat

De ernst en uitgebreidheid van de symptomen variëren per patiënt van mild tot zeer ernstig (levensbedreigend). De patiënt heeft acuut optredende pijn in het gelaat waarbij hij hoofdpijn heeft, bloost en het gevoel heeft van druk of zwelling op het gezicht. Daarnaast treedt een branderig gevoel in of rond de mond op na consumptie van sommige Chinese gerechten waarin het additief mononatriumglutamaat is verwerkt. De mond of het gebied rond de mond is mogelijk eveneens gevoelloos. Bovendien zweet de patiënt overmatig en is hij mogelijk misselijk. Ernstige symptomen omvatten hartkloppingen, kortademigheid, ademhalingsproblemen, pijn op de borst, een snelle of abnormale hartslag (de medische term hiervoor is tachycardie) en zwelling van de lippen of keel.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

De arts voert een grondig lichamelijk onderzoek uit bij de patiënt. Hierbij is een anamnese, een grondig vraaggesprek, onontbeerlijk. Hierop baseert de arts namelijk meestal de diagnose. Hij vraagt namelijk naar de voeding die de patiënt de afgelopen twee uur gegeten heeft. Wanneer het antwoord "Chinees eten" is of ander voedsel is waarin mononatriumglutamaat verwerkt is, is de diagnose bijna zeker het Chineesrestaurantsyndroom. Bij ernstige symptomen controleert de arts de luchtwegen op een verstopping (luchtwegobstructie). Hij meet tot slot de hartfrequentie bij de patiënt.

Diagnostisch onderzoek
De arts maakt een elektrocardiografie (ECG: meting van de elektrische activiteit van hart) bij ernstige symptomen.

Behandeling

De arts bekijkt grondig de symptomen van de patiënt, en stemt hierop een behandeling af. Bij milde symptomen, zoals hoofdpijn of blozen, is een behandeling veelal niet vereist. Voldoende water drinken in combinatie met een pijnstiller zijn meestal voldoende om de symptomen te verlichten. Bij levensbedreigende symptomen is medische hulp noodzakelijk. De arts schrijft mogelijk antihistaminica voor. Dit zijn geneesmiddelen die de arts inzet bij de behandeling van overgevoeligheidsreacties.

Prognose

De meeste patiënten vertonen milde symptomen en herstellen dan snel, zonder dat een behandeling vereist is. De patiënt vertoont evenmin blijvende schade. Patiënten die een levensbedreigende reactie hebben gekregen op het eten van Chinese voeding, zijn het beste extra voorzichtig met wat ze eten. De arts schrijft mogelijk medicatie voor die de patiënt bij zich moet hebben in het geval hij een aanval krijgt.
Gerelateerde artikelen
Basis Chinees (wegwijs in China)Inderdaad, als u al westerse toerist naar China trekt, is de kennis van Engels alleen zeker niet voldoende! Taxichauffeu…
Bewusteloos vallen of flauwvallenBewusteloos vallen of flauwvallenBewusteloos vallen of flauwvallen is een toestand waarin men in een abnormale slaap geraakt. De oorzaken zijn altijd ter…
E-621, een gevaarlijke toevoeging in ons eten!MSG (ofwel E-621) zit in ons eten. Wat is MSG? Wat doet het met je? Tijd om aandacht te besteden aan een van de gevaarli…
Gebromeerde plantaardige olie - Schadelijk additiefGebromeerde plantaardige olie - Schadelijk additiefGebromeerde plantaardige oliën (ook wel E443 genoemd) worden gebruikt in de voedselindustrie als additief. Additieven wo…
Waarom je ziek kan worden van Chinees-Indisch voedselWaarom je ziek kan worden van Chinees-Indisch voedselUit eten of een maaltijd afhalen bij de Chinees: veel mensen zijn er dol op. Toch worden er jaarlijks heel wat mensen zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Meditations, Pixabay
  • Chinese restaurant syndrome, https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001126.htm, geraadpleegd op 24 april 2016
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010, geraadpleegd op 24 april 2016
  • De waarheid over MSG (monosodiumglutamaat) en Chinees-restaurantsyndroom , http://nl.healthline.com/health/de-waarheid-over-msg-monosodiumglutamaat-en-Chinees-restaurantsyndroom#Overzicht1 , geraadpleegd op 24 april 2016
  • Definition of Chinese restaurant syndrome, http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=15584, geraadpleegd op 26 april 2016
  • On MSG and Chinese Restaurant Syndrome, http://luckypeach.com/on-msg-and-chinese-restaurant-syndrome/ , geraadpleegd op 24 april 2016
  • Search Results, http://nl.healthline.com/health/de-waarheid-over-msg-monosodiumglutamaat-en-chinees-restaurantsyndroom#Overzicht1
  • Afbeelding bron 1: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Chineesrestaurantsyndroom: Symptomen aan het gelaat"

Infoteur: Miske
Laatste update: 03-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!