InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontstoken eierstokken: oorzaken, symptomen en behandeling

Ontstoken eierstokken: oorzaken, symptomen en behandeling

Door allerlei oorzaken kun je een ontsteking van je eierstokken oplopen, een hele vervelende en pijnlijke aandoening met mogelijk vervelende gevolgen, waaronder zelfs onvruchtbaarheid. Hoe herken je de symptomen van een eierstokontsteking? Hoe wordt de ontsteking veroorzaakt en hoe wordt deze behandeld?

Ontstoken eierstokken

Wanneer er wordt gesproken van ontstoken eierstokken, zijn vaak de eierstokken en de eileiders ontstoken. De ontsteking begint vaak bij een van de eileiders en gaat dan over op de eierstokken. Een ontsteking van de eierstokken wordt meestal geconstateerd na inwendig onderzoek, drukonderzoek, een echo of een kweekje van weefsel of afscheiding uit de vagina. Wanneer je gedurende een langere periode buikpijn hebt, ongewone afscheiding of bloedverlies, wordt het aangeraden om voor onderzoek naar de huisarts of gynaecoloog te gaan.

Oorzaken

De ontsteking wordt meestal veroorzaakt door een bacteriële infectie, in de meeste gevallen Chlamydia of Gonokokken. Deze bacteriën komen in het lichaam door onveilig seksueel contact. Je kunt ook ontstoken eierstokken oplopen door een bevalling, medische ingrepen, of door een spiraaltje, waarbij er een bacteriële infectie het lichaam binnendringt. De ontsteking van de eierstokken kan ook zijn ontstaan door een ontsteking ergens anders in je lichaam, die zich verder heeft verspreid. Behalve door het hebben van veilig seksueel contact, kun je een ontsteking van de eierstokken niet zelf voorkomen.

Symptomen

Als je ontstoken eierstokken hebt, heb je meestal pijn in je onderbuik, bekken, pijn bij het plassen en bij seks. Ook is er vaak sprake van ongewone vaginale afscheiding en koorts, misselijkheid, abnormaal bloedverlies of een verstoorde menstruatie.
Er is niet altijd sprake van deze symptomen, je kunt ook ontstoken eierstokken hebben en hier weinig last van hebben, of last hebben van hele andere symptomen dan bovengenoemde. Bij ongewone klachten, zeker gedurende langere tijd, is hel altijd van belang om een arts te raadplegen.

Behandeling ontstoken eierstokken

Ontstoken eierstokken kunnen in de meeste gevallen worden behandeld met antibiotica. Deze krijg je voorgeschreven van de huisarts of gynaecoloog en moet je meestal ongeveer 10 dagen slikken. Na de antibioticakuur wordt meestal gecontroleerd of de ontsteking daadwerkelijk over is gegaan. De pijn wordt meestal behandeld met pijnstillers. Bij een hele heftige ontsteking of hele ernstige klachten, kun je opgenomen worden in het ziekenhuis. Wanneer de ontsteking zo heftig is dat de antibiotica niet werkt, kan er een kijkoperatie plaatsvinden. Wanneer de ontsteking zo vergevorderd is dat deze niet meer verholpen kan worden met antibiotica, zullen vaak de ontstoken eileiders en eierstokken operatief verwijderd worden.

Gevolgen

Wanneer er ontstoken eierstokken worden geconstateerd en behandeld met antibiotica, ondervind je hier vaak behalve wat bijwerkingen van de antibiotica, geen gevolgen van. Wel is het van groot belang om de antibioticakuur zorgvuldig in te nemen en helemaal af te maken, om terugkerende ontstekingen te voorkomen. Wanneer je de antibioticakuur niet afmaakt, wordt de ontsteking vaak maar gedeeltelijk behandeld, deze gaat sluimeren en komt gemakkelijker weer terug. Een ontsteking van de eierstokken die niet voldoende wordt behandeld, kan ernstige gevolgen hebben voor de vruchtbaarheid en zelfs leiden tot onvruchtbaarheid. Er kan ook sprake zijn van een pijnlijke of heftige menstruatie, infecties, pijnklachten, verspreiding van de infectie en complicaties bij een zwangerschap. De ontsteking van de eileiders en eierstokken kan zich verspreiden door het lichaam, waardoor je last kunt krijgen van ontstekingen door je hele lichaam, met alle gevolgen van dien.
© 2016 - 2019 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Eileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEileiderontsteking: symptomen, oorzaak en behandelingEileiderontsteking symptomen en behandeling eileiderontsteking ten gevolge van chlamydia-infectie, een seksueel overdraa…
Eileiderontsteking: symptomen, diagnose en behandelingEileiderontsteking: symptomen, diagnose en behandelingBij een eileiderontsteking zijn de vrouwelijke voortplantingsorganen in het kleine bekken ontstoken. Vaak ontstaat deze…
Pijn aan eierstokken en eileidersPijn aan eierstokken en eileidersIedere vrouw kan last krijgen van de eierstokken of eileiders, waarbij er pijn wordt gevoeld. Hier zijn verschillende oo…
Pijn in de onderbuik: baarmoeder, eileiders en eierstokkenPijn in de onderbuik: baarmoeder, eileiders en eierstokkenVeel vrouwen hebben regelmatig last van pijn in de onderbuik. De pijn kan variëren van een plotseling optredende hevige…
Buitenbaarmoederlijke zwangerschap: symptomen, behandelingBuitenbaarmoederlijke zwangerschap: symptomen, behandelingBij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap of extra-uteriene graviditeit (EUG), ontstaat de zwangerschap buiten de baarm…
Bronnen en referenties
  • http://www.menselijk-lichaam.com/algemeen/ontstoken-eierstokken/
  • https://www.gezondvgz.nl/%7B1f2018e5-d6fa-42cc-b74a-670115f8e153%7D

Reageer op het artikel "Ontstoken eierstokken: oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 31-05-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!