InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Waarom stress gevaarlijk is voor je gezondheid

Waarom stress gevaarlijk is voor je gezondheid

Waarom stress gevaarlijk is voor je gezondheid Of het nu komt omdat het te druk is op je werk, je financiële problemen hebt, je relatie het zwaar te verduren heeft of omdat je te weinig uren in een dag hebt om aan al je verplichtingen te voldoen, iedereen heeft wel eens last van stress. Onderzoek uit 2015 van Anderson, wees zelfs uit dat ongeveer drie op de vier mensen maandelijks een redelijke of hoge mate van stress ervaren. Het is algemeen bekend dat stress kan leiden tot slaapproblemen, hoofdpijn of zelf een depressie. Buiten deze klachten voor je gezondheid zijn er nog andere problemen waardoor stress gevaarlijk voor je gezondheid kan zijn.

Stress of spanning

Stress is eigenlijk gewoon een ander woord voor spanning. Spanning op zich is niet schadelijk voor je gezondheid. Sterker nog, je hebt een beetje spanning nodig om goed te kunnen functioneren. Deze spanning houdt je alert en zorgt ervoor dat je lichaam klaar is voor actie. Het probleem met spanning is dat het soms te veel aanwezig is. In de volksmond wordt stress vaak gebruikt om deze overmatige aanwezigheid van spanning aan te duiden. Veel mensen hebben wel eens last van stressmomenten. 72% van de ondervraagden gaven aan maandelijks stress te ervaren, zo bleek uit een onderzoek van Anderson uit 2015.

Mogelijke effecten van stress op je gezondheid

Er zijn veel verschillende problemen die te wijten zijn aan stress, variërend van lichamelijke klachten tot medische klachten.

Lichamelijke klachten

Stress kan zorgen voor een verscheidenheid aan lichamelijke klachten. De meest voorkomende lichamelijke klacht is hoofdpijn die veroorzaakt wordt door stress. Verder kunnen ook rugpijn en stijve schouders veroorzaakt worden door stress. Soms worden maagklachten ook gewijd aan stress. Daarnaast zijn slaapgerelateerde problemen vaak een gevolg van stress. Denk hierbij aan rusteloosheid, vermoeidheid en slaapproblemen. Zo zul je door stress moeilijker in slaap komen en zal je slaap ook minder diep zijn waardoor je minder goed slaapt.

Psychische klachten

Naast de lichamelijke klachten ervaren mensen die stress hebben ook vaak andere klachten. Zo zorgt stress ervoor dat je emotioneler bent en sneller geïrriteerd of gefrustreerd zult zijn. Dit wordt natuurlijk alleen maar versterkt door andere gevolgen van stress zoals slaapproblemen. Daarnaast kan stress er ook voor zorgen dat mensen negatiever in het leven staan. Zo kan het lijden tot een ongelukkig gevoel.

Geheugenklachten

Een gebrek aan concentratie, moeite bij nadenken, vergeetachtigheid en geheugenproblemen zijn gevolgen van stress. Dit belemmert je in je dagelijkse leven en brengt problemen met zich mee op je werk. Dit kan stress op termijn alleen maar verhogen. Ook hebben mensen met stress vaak problemen met creativiteit.

Gedragssymptomen

Overmatige stress kan uiteindelijke ook leiden tot veranderingen in je gedrag. Zo roken en drinken mensen met stress vaker overmatig. Ook de omgeving kan de effecten van stress merken doordat mensen met stress sneller bazig of snauwerig kunnen zijn.

Medische klachten

Tot slot zijn er nog enkele medische klachten gelinkt aan (overmatige) stress. Onderzoek van Roberts uit 2015 toont aan dat mensen die lijden aan overmatige stress meer kans hebben op het krijgen van diabetes. Dit komt vooral omdat mensen die veel stress ervaren minder gezond leven. Daarnaast zou stress de kans op Alzheimer vergroten en zorgt stress ervoor dat vrouwen moeilijker zwanger worden, zoals blijkt uit onderzoek van Lynch uitgevoerd in 2014.

Stress verminderen en klachten voorkomen

Nu we weten dat stress gevaarlijk is voor je gezondheid, is de vraag hoe je stress kunt voorkomen. Het is in eerste instantie belangrijk dat je (h)erkent dat je te veel stress ervaart. Je moet immers zelf overgaan tot actie. Dat kun je in eerste instantie doen door direct de oorzaak van de stress proberen aan te pakken. Is het bijvoorbeeld te druk op je werk, geef dit dan aan. Loopt je relatie niet lekker waardoor je spanning ervaart, probeer dit aan te pakken. Echter, soms is het lastig om de oorzaak van stress direct aan te pakken. Daarom kun je ook actie ondernemen waardoor de effecten van stress worden beperkt:

Positiviteit

Omgaan met stress begint met je instelling. Denk niet dat je iets niet kan of dat het niet lukt maar probeer jezelf te vertellen dat het je wel gaat lukken. Schrijf deze positieve boodschap op en maak een planning hoe je het tot een succes gaat maken. Hierdoor kan de spanning die je hebt verlicht worden.

Bewegen

Als je zorgt dat je genoeg beweegt, kun je de negatieve effecten van stress beperken. Genoeg bewegen zorgt ervoor dat je gezonder bent, waardoor je lichaam beter in staat is om met de effecten van stress om te gaan.

Zoek ontspanning

Zorg ervoor dat je genoeg ontspant. Plan deze activiteiten ook in, dan is de kans groter dat je eraan toekomt. Gun jezelf elke avond een uur lang de tijd om een boek te lezen, ga eens vaker naar de film of uit eten met vrienden. Dit zijn allemaal manier om ontspanning te vinden.

Zoek steun

Wanneer je veel stress ervaart, is het niet verstandig om in je eentje thuis te gaan zitten. Het is verstandig om met anderen te praten over je problemen. Een goede manier is om je vrienden op te zoeken, vaker naar je familie te gaan of je aan te sluiten bij een vereniging waardoor je vaker onder de mensen komt. Dit kan ervoor zorgen dat je je ei kwijt kunt, wat de effecten van stress kan verlichten. Mocht stress leiden tot suïcidale klachten of leiden tot overmatig drugs- of alcoholgebruik, zoek dan steun bij een professional zoals een maatschappelijk werker of raadpleeg je huisarts.

Stress gevaarlijk voor je gezondheid

Stress is dus gevaarlijk voor je gezondheid. Overmatige spanning leidt tot verschillende gezondheidsklachten; van hoofdpijn en rugklachten tot depressies en diabetes. Daarom is het belangrijk dat je maatregelen neemt om stress zoveel mogelijk te voorkomen of de effecten te verminderen.
© 2017 - 2018 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Stress: Feiten en cijfersSpanning is gezond, maar een teveel aan spanning kan stress veroorzaken. Een op de tien Nederlandse werknemers lijdt aan…
StressmanagementStressmanagementWat is stressmanagement? Wat is stress? Hoe herken je stress? Welke lichamelijke klachten kunnen een aanwijzing zijn dat…
Hoe voorkom je stress die uitmondt in een burn-out?Hoe voorkom je stress die uitmondt in een burn-out?Door gezonde stress presteert u beter. Zodra de stress verdwijnt, daalt de spanningen kunnen lichaam en geest zich herst…
Schulden en jouw gezondheidSchulden en jouw gezondheidSchulden kunnen zorgen voor een slechte gezondheid. Als je in een financiële crisis zit is het belangrijk om op jouw gez…
Stress: meest voorkomende symptomen en klachtenStress: meest voorkomende symptomen en klachtenStress is een fenomeen waar sommigen tijdelijk last van hebben, zoals bij een spannende, ongewone gebeurtenis in hun lev…
Bronnen en referenties
  • https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/stress/item31839
  • https://www.alzheimers.org.uk/site/scripts/documents_info.php?documentID=1744
  • http://www.medicalnewstoday.com/articles/289969.php
  • http://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/article-abstract/2088152
  • http://humrep.oxfordjournals.org/content/29/5/1067.abstract?sid=d1c730e8-8c34-4ad3-a38d-89e6098e4d81

Reageer op het artikel "Waarom stress gevaarlijk is voor je gezondheid"

Infoteur: Otisnu
Laatste update: 11-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!