InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Cyclisch braken syndroom: Braken zonder oorzaak

Cyclisch braken syndroom: Braken zonder oorzaak

Cyclisch braken syndroom: Braken zonder oorzaak Het cyclisch braken syndroom is een zeldzame aandoening waarbij mensen episodisch moeten braken. Misselijkheid en/of braken zijn de bekendste symptomen van deze ziekte die ontstaat omwille van onverklaarbare redenen. Wel zijn enkele risicofactoren bekend van deze slecht begrepen aandoening, die in het verleden werd bestempeld als ‘psychogeen braken’. Bij de aandoening is het belangrijk om eerst alle mogelijke andere gelijkende aandoeningen uit te sluiten. Daarna past de arts een symptomatische behandeling toe, waarbij hij medicatie en therapie inzet om de symptomen te onderdrukken.

Oorzaken cyclisch braken syndroom

Een slechte communicatie tussen de hersenen en de maag veroorzaakt een abnormale mobiliteit en overgevoeligheid van de maag en buik. Hiervoor is geen oorzaak bekend.

Risicofactoren: Gebruik van cannabis

Duidelijke oorzaken voor de aandoening zijn er niet, maar de ziekte is geassocieerd met een jongere leeftijd, het mannelijk geslacht en het gebruik van cannabis (drugsmisbruik). Wanneer cannabis betrokken is bij het verschijnen van de symptomen, is sprake van ‘cannabinoïdhyperemesis’. Meestal ontstaat het braken kort na de maaltijd. Emotionele veranderingen en stress dragen wel bij aan de totstandkoming van de symptomen.

Soorten

Het cyclisch braken syndroom kent drie vormen.
  • Cyclisch braken: Bij het cyclisch braken gaat een patiënt met tussenpozen braken. Het braken verschijnt acuut. Tussen de episodes heeft de patiënt geen klachten.
  • Functioneel braken: Functioneel braken is een andere vorm van het cyclisch braken syndroom. Bij deze zeldzame vorm moeten patiënten erg vaak braken.
  • Chronische idiopathische misselijkheid: Bij chronische idiopathische misselijkheid zijn patiënten meermaals per week plots misselijk.

Symptomen: Kokhalzen, braken en misselijkheid

Patiënten met het cyclisch braken syndroom moeten minimaal één dag per week kokhalzen, braken en/of ze zijn hierbij misselijk. Deze potentieel ernstige symptomen verschijnen acuut, maar zijn wel chronisch van aard, omdat patiënten na enkele dagen weer plots moeten braken zonder bekende oorzaak. Tussen het braken door, heeft de patiënt geen symptomen. De patiënten lijden niet aan een eetstoornis, een herkauwstoornis of een ernstige psychiatrische aandoening. Daarnaast wekken ze het braken zelf niet op, en is dit evenmin het gevolg van het gebruik van medicatie. Bovendien zijn afwijkingen in de darmen en het centrale zenuwstelsel niet aanwezig. Tot slot heeft de patiënt geen metabolische ziekte die het terugkerende braken verklaart.

Een bloedonderzoek is noodzakelijk / Bron: Frolicsomepl, PixabayEen bloedonderzoek is noodzakelijk / Bron: Frolicsomepl, Pixabay

Diagnose en onderzoeken

Een onderzoek is vaak niet nodig, maar de arts moet wel eerst alle mogelijke maagstoornissen en darmaandoeningen en de aanwezigheid van een hersentumor uitsluiten, omdat deze mogelijk ook gepaard gaan met episodisch braken. Hiervoor is een bloedonderzoek en beeldvormend onderzoek vaak noodzakelijk. Omdat de aandoening te wijten is aan een abnormale functie in plaats van een structurele of biochemische afwijking, leveren beeldvormende onderzoeken en laboratoriumtesten geen afwijkende resultaten op. Het cyclisch braken syndroom is geen psychiatrische stoornis, maar kan wel worden verergerd door stress.

Behandeling van aandoening

Voor de artsen vormt de behandeling van patiënten met het cyclisch braken syndroom soms een uitdaging omdat zij niet bekend zijn met de aandoening en deze niet altijd begrijpen. In de medische literatuur zijn anno oktober 2017 tevens weinig wetenschappelijke studies bekend rond deze ziekte. Niettemin is een begripvolle houding in combinatie met een behandelingsvoorstel belangrijk en ook nodig voor de patiënt. De arts schrijft medicijnen voor die helpen tegen de misselijkheid en het braken (anti-emetica). Voor een aantal patiënten helpen eveneens geneesmiddelen voor de behandeling van migraine (aanvallen van een aura en/of eenzijdige hoofdpijn). Daarnaast zijn antidepressiva voor veel patiënten nuttig, zeker wanneer ze deze medicijnen nemen in combinatie met gedragstherapie en psychotherapie. Af en toe is een andere voedingsstijl nodig. Een arts verwijst deze patiënt dan ook vaak door naar een voedingsdeskundige. Patiënten die cannabis gebruiken, zijn mogelijk voorts geholpen met warme baden in combinatie met het stoppen van het gebruik van cannabis. Wanneer het water te koud is, houden de klachten echter aan.

Prognose

Patiënten die cannabis gebruiken en lijden aan het cyclisch braken syndroom, ervaren een verbetering van de klachten van zodra ze gestopt zijn met het gebruik van cannabis. Start de patiënt na het afkicken opnieuw met cannabisgebruik, dan hervatten de symptomen eveneens. Een algemene prognose van de ziekte is niet gevonden in de geraadpleegde literatuurbronnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cyclisch braken syndroom: symptomen en behandelingCyclisch braken syndroom: symptomen en behandelingCyclisch braken syndroom is een ernstige aandoening waarbij patiënten langdurige en ernstige aanvallen van misselijkheid…
Cannabinoïd-hyperemesis-syndroom: symptomen en oorzaakCannabinoïd-hyperemesis-syndroom: symptomen en oorzaakHet cannabinoïd-hyperemesis-syndroom kan komen door jarenlang en chronisch cannabisgebruik. Het cannabinoïd-hyperemesis-…
Cannabinoïd-hyperemesissyndroom (CHS) door gebruik cannabisCannabinoïd-hyperemesissyndroom (CHS) door gebruik cannabisHet cannabinoïd-hyperemesissyndroom is een aandoening die kan ontstaan door jarenlang gebruik van cannabis. Het gaat gep…
Polycysteus-ovarium syndroom (PCO-syndroom)Vrouwen met het PCO-syndroom kunnen oligomenorroe (dit wil zeggen dat het tijdsinterval tussen twee menstruaties meer da…
Kokhalzen: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsKokhalzen: oorzaken, symptomen, behandeling & tipsKokhalzen is een natuurlijke reflex van het lichaam dat ervoor zorgt dat je niet gaat stikken. Hoewel kokhalzen je eigen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay
  • Geraadpleegd op 3 oktober 2017:
  • Cannabinoïdhyperemesis met als bijzonder verschijnsel dwangmatig warm baden G.E. Boeckxstaens, Ned Tijdschr Geneeskd 2005;149:1468-71, https://www.ntvg.nl/artikelen/cannabino%C3%AFdhyperemesis-met-als-bijzonder-verschijnsel-dwangmatig-warm-baden/volledig
  • Characteristics of patients with chronic unexplained nausea and vomiting and normal gastric emptying., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21397732
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Cyclic vomiting syndrome and functional vomiting in adults: association with cannabinoid use in males, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3375678/
  • Cyclic vomiting syndrome and functional vomiting in adults: association with cannabinoid use in males., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21951771
  • Functional Nausea and Vomiting, https://gitract.mngastro.com/mngi.nsf/patient_education/MNGI-9JVS6L.html
  • Functional nausea and vomiting., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17885700
  • Functional vomiting, boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 311
  • Pathophysiological and psychosocial study in patients with functional vomiting.; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20680166
  • Afbeelding bron 1: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Cyclisch braken syndroom: Braken zonder oorzaak"

Reactie

Brenda, 15-08-2018 20:58 #1
Graag wil ik op uw artikel reageren. Er staat "patiënten met het cyclisch braken syndroom moeten minimaal één dag per week kokhalzen, braken en/of ze zijn hierbij misselijk." M.i. hoeft dit niet het geval te zijn. Na zeker 6 jaar regelmatig ziek zijn en altijd hetzelfde ziektebeeld (braken), is bij mijn dochter (7) deze diagnose gesteld. In het verleden braakte ze iedere 3 weken, vorig jaar 8 maanden niet en dit jaar zit er sinds een maand slechts 2 weken tussen de episodes. Na 7 opnames in 7 maanden is het momenteel een zoektocht naar wat werkt en waarbij ik dagelijks de berichtgevingen en reacties op zowel de Nederlandse als Amerikaanse Facebook pagina volg. Ook hier lees ik nergens de frequentie van minimaal 1x pw.
Ik hoop dat er in de medische wereld meer onderzoek volgt naar deze alles overheersende en oncontroleerbare ziekte en dat ooit behandeling mogelijk wordt van de oorzaak en dat symptoombestrijding niet meer de enige optie is.

Infoteur: Miske
Laatste update: 29-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Maagaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!