InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Galreflux: Terugstroming van gal naar maag en slokdarm

Galreflux: Terugstroming van gal naar maag en slokdarm

Galreflux: Terugstroming van gal naar maag en slokdarm De lever produceert gal, een spijsverteringssap dat bestaat uit galzouten, galpigmenten, cholesterol en vetzuren. De opslag van gal gebeurt in de galblaas en de afgifte gebeurt in de twaalfvingerige darm (het bovenste deel van de dunne darm). Bij elke maaltijd met vet gebeurt een afgifte van gal. Het gal gaat dan van de galblaas naar de dunne darm waar het dan helpt bij de spijsvertering. De pylorus sluitspier (poortwachter) regelt de stroom van gedeeltelijk verteerd voedsel uit de maag naar de dunne darm. Bij galreflux, ook gekend als “duodenogastrische reflux”, ontstaat een probleem met een sluitspier of klep waardoor het gal terug naar de maag en slokdarm stroomt. Brandend maagzuur, hoesten, en pijn in de bovenbuik zijn enkele symptomen van galreflux. De arts behandelt de aandoening met medicijnen of chirurgie.

Oorzaken: Sluitspier maag of klep bij slokdarm

Maag

Galreflux is een aandoening waarbij gal terug naar de maag en de slokdarm vloeit. Gal komt vrij na elke maaltijd. In de twaalfvingerige darm komen het voedsel en gal samen waar ze zich mengen. Daarna gaat het voedsel via de pylorusklep naar de dunne darm. Deze klep opent af en toe een beetje zodat een kleine hoeveelheid voedsel naar de dunne darm kan. Bij sommige patiënten sluit deze klep niet volledig waardoor de gal naar de maag terugkeert.

Slokdarm

In andere gevallen gaat gal de slokdarm binnen via de gespierde klep. Als deze klep niet goed dichtgaat, komt de gal ook terug naar de slokdarm.

Andere oorzaken

Maag- en slokdarm galreflux is het gevolg van complicaties van een operatie om de maag te verwijderen (gastrectomie), een gastric bypass (om gewicht te verliezen), maagzweren, of een operatie waarbij de arts de galblaas verwijderd heeft (cholecystectomie).

Symptomen galreflux

De symptomen van gastro-oesofageale reflux (brandend maagzuur door maaginhoud die terugvloeit naar slokdarm) en galreflux zijn zeer vergelijkbaar. Symptomen van galreflux zijn onder meer (ernstige) pijn in de bovenbuik, frequent brandend maagzuur, misselijkheid, een groengele vloeistof braken, af en toe hoesten, heesheid en onbedoeld gewichtsverlies.

Diagnose en onderzoeken

De symptomen van zure reflux en galreflux zijn gelijklopend. De arts moet bijgevolg meerdere specifieke onderzoeken uitvoeren. Hiervoor is een endoscopie (inwendig kijkonderzoek van de binnenkant van het lichaam) nodig, waarbij hij een dunne buis gebruikt met een camera. Deze buis gaat dan langs de keel via de slokdarm naar de maag. Hiermee spoort de arts zweren en ontstekingen op. Daarnaast is hij door middel van een endoscopie in staat om een weefselmonster te nemen (biopsie). De patholoog test dit biopt vervolgens op slokdarmkanker (slikproblemen en problemen met eten) of een Barrett-slokdarm (weefselschade in slokdarm door chronisch maag- of galzuur en een verhoogd risico op kanker). Tot slot meet de arts gas en zure reflux van de maaginhoud in de slokdarm. Hiermee spoort hij uitgebraakte stoffen op die niet zuur zijn (zoals gal).

Stoppen met roken helpt bij galreflux / Bron: Geralt, PixabayStoppen met roken helpt bij galreflux / Bron: Geralt, Pixabay

Behandeling

Zelfzorg

Galreflux gaat soms gepaard met zure reflux, maar dit zijn twee afzonderlijke aandoeningen In tegenstelling tot zure reflux, helpen natuurlijke middelen niet volledig bij galreflux. Natuurlijke behandelingen van galreflux verlichten de symptomen echter wel, maar medicijnen en/of chirurgie is nog steeds nodig. Niettemin zijn ze wel een aanvulling op de voorgeschreven behandeling. Volgende tips zijn mogelijk:
  • Alcohol beperken of vermijden
  • Appels en appelciderazijn consumeren
  • Het bed verhogen
  • Kleinere maaltijden eten
  • Rechtop blijven na het eten van de maaltijden
  • Stoppen met roken
  • Stress verminderen
  • Uitlokkende voedingsproducten vermijden zoals chocolade of frisdranken (deze verhogen de galproductie)
  • Vet voedsel beperken

Professionele medische behandeling

Medicijnen bevorderen de galstroom. Protonpompremmers (medicijnen die het maagzuur verminderen) beperken de zuurvorming. In ernstige gevallen is een operatie aanbevolen.

Complicaties van terugstroming van gal naar maag en slokdarm

Indien onbehandeld ontstaan complicaties door galreflux. Dit is het gevolg van het kleverig slijm, dat nodig is om de maag te beschermen, afslijt. Bovendien heeft de slokdarm deze bescherming niet waardoor deze gevoeliger is voor complicaties met galreflux. Complicaties door galreflux omvatten irritatie en ontsteking van de slokdarm, een Barrettoesofagus (Barrett-slokdarm) waarbij weefsel in de slokdarm beschadigd is, evenals een verhoogd risico op slokdarmkanker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Reflux en slokdarmproblemen: behandeling en voedingstipsReflux en slokdarmproblemen: behandeling en voedingstipsReflux is een verschijnsel dat zorgt voor een branderig gevoel in je slokdarm. Bovendien word je geplaagd door zure opri…
Reflux baby (spugen): symptomen, kenmerken en behandelingReflux baby (spugen): symptomen, kenmerken en behandelingReflux of spugen wordt ook wel 'gastro oesofageale refluxziekte' (GORZ) of 'gastroesophageal reflux disease' (GERD) geno…
Dieet bij slokdarmproblemen: voedingsadvies bij refluxDieet bij slokdarmproblemen: voedingsadvies bij refluxSlokdarmontsteking is een mogelijke complicatie van de vervelende aandoening reflux. Hierbij heb je last van een brander…
Wat is reflux bij baby's - de symptomen, soorten, gevolgenWat is reflux bij baby's - de symptomen, soorten, gevolgenHet terugstromen van maagzuur in de slokdarm wordt reflux genoemd. Dit ontstaat doordat de spier die moet voorkomen dat…
Bronnen en referenties
  • Bile reflux, http://www.naturallivingcenter.net/ns/DisplayMonograph.asp?StoreID=B571DEWXVCS92JJ200AKHMCCQA7W8V75&DocID=condition-bilereflux, geraadpleegd op 20 oktober 2016
  • Complications, http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bile-reflux/basics/complications/con-20025548 , geraadpleegd op 20 oktober 2016
  • Causes, http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bile-reflux/basics/causes/con-20025548, geraadpleegd op 20 oktober 2016
  • Definition, http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bile-reflux/basics/definition/con-20025548 , geraadpleegd op 20 oktober 2016
  • Bile reflux: Causes, symptoms, complications, and prevention tips, http://www.belmarrahealth.com/bile-reflux-causes-symptoms-complications-prevention-tips/, geraadpleegd op 20 oktober 2016
  • Management of Bile Reflux, Gastroenterol Hepatol (N Y). 2013 Mar; 9(3): 179–180., PMCID: PMC3745208, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3745208/, geraadpleegd op 20 oktober 2016
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Galreflux: Terugstroming van gal naar maag en slokdarm"

Reactie

Goeman Huguette, 26-06-2018 14:45 #1
Wie heeft een oplossing voor galreflux?
met medicatie of zelfs chirurgisch of alternatieve oplossing?

Infoteur: Miske
Laatste update: 03-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slokdarmproblemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!