InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bedwantsen beet: herkennen, symptomen en behandelen

Bedwantsen beet: herkennen, symptomen en behandelen

Bedwantsen beet: herkennen, symptomen en behandelen Een bedwantsen beet kan bepaalde klachten en symptomen geven, zoals jeuk en roodheid. De bedwants, vroeger bekend als 'wandluis', is een bloedzuigende parasiet. Bedwantsen zuigen bloed op van warmbloedige dieren en van mensen. Hoewel bedwantsen mensen bijten, dragen ze - voor zover bekend - geen ziekten over aan mensen. De bedwants is als volwassene gemiddeld ongeveer 6 mm lang. Bedwantsen verbergen zich in kleine kiertjes in en rond het bed en wachten totdat je slaapt, waarna ze in je bed sluipen, en terwijl je slaapt bijten ze je en voeden ze zich met je bloed. De volgende morgen word je wakker en vraag je jezelf af waarom je jeukende bultjes hebt.

Wat zijn bedwantsen?

Bedwantsen zijn kleine, platte, ovaalvormige insecten. Ze hebben geen vleugels. Bedwantsen hebben een roodbruine kleur en kunnen tussen 1 en 7 millimeter groot zijn. Bedwantsen zijn ectoparasieten die zich voeden met bloed. Ze voeden zich met bloed van mensen of dieren, en ze zijn vooral 's nachts actief; zij voeden zich aan hun slachtoffers terwijl zij slapen. Het voeden duurt zo'n 2 tot 12 minuten, afhankelijk van het ontwikkelingsstadium van het diertje.

Bedwantsen beet herkennen aan de symptomen

Lokale reactie

Een bedwants beet voel je niet. Dit komt doordat een bedwants tijdens het bijten speeksel afscheidt die een verdovend effect heeft. Op de plek van de beet ontstaan een aantal reacties, zoals:
  • een klein rood bultje en een donkerrood centrum
  • veelal zie je een paar bultjes op een rij of dicht bij elkaar
  • de steekopening is nog zichtbaar
  • de bultjes jeuken

Andere symptomen van een een beet van bedwantsen zijn:
  • een brandend, pijnlijk gevoel
  • een verheven jeukende bult met een duidelijk centrum
  • een rode jeukende bult met een donker centrum en een lichtere gezwollen omgeving
  • kleine rode bultjes of striemen in een zigzagpatroon of een lijn
  • kleine rode bultjes omgeven door blaren of galbulten
  • papulaire uitbarstingen of delen van de huid met verheven of vlakke plekken die kunnen zijn ontstoken
  • kleine bloedvlekken van beten op lakens of bedkleding
  • roodachtig of roodbruin gedroogde vlekken op stoffen als gevolg van bedwantsen ontlasting

Geen symptomen

Sommige mensen hebben evenwel nergens last van en krijgen dus ook geen bultjes. Zij merken dan niet merkt dat ze gebeten zijn.

Allergische reactie

Er kan zich soms ook een allergische reactie voordoen, waardoor op andere plekken van het lichaam heftig jeukende bultjes ontstaan. Het gaat hier om galbulten of netelroos.

Voorkeursplekken

Een bedwants beet kan zich overal op je lichaam voordoen. Meestal komen ze voor op gebieden van de huid die tijdens het slapen onbedekt zijn, zoals het gezicht, armen, benen en handen.

Secundaire bacteriële infectie

Als je flink gaat krabben vanwege de jeuk, bestaat het risico op een secundaire bacteriële infectie. De kenmerken hiervan zijn warmte, roodheid, pusvorming (korstjes) en zwelling.

Zijn bedwantsen gevaarlijk?

Geen ziekten

Veel stekende en bijtende insecten kunnen ziekten overbrengen van de ene mens op de andere of ziekteverwekkende micro-organismen. Zo kan bijvoorbeeld een teek de Borrelia bacterie overbrengen, welke de ziekte van Lyme veroorzaakt. In tegenstelling tot veel andere bijtende insecten, geeft de bedwants geen ziekte door wanneer hij je bijt. Alhoewel bedwantsen drager kunnen zijn van ziektekiemen zoals het hepatitis B-virus, is er anno 2019 nog niet bewezen dat bedwantsen besmettelijke ziekten overdragen.

Huidinfectie en allergische reactie

Het grootste probleem met bedwantsbeten is dat ze een huidinfectie kunnen veroorzaken rond de bijtplaats als gevolg van overmatige jeuk en krabben. Je kunt ook last krijgen van slapeloosheid als je wakker ligt vanwege de angst dat je opnieuw gebeten wordt. Slechts in zeldzame gevallen kan het door de bedwants ingespoten speeksel een ernstige allergische reactie veroorzaken tot aan een levensbedreigende anafylactische shock toe.

Waar tref je bedwantsen aan?

Bedwantsen tref je vooral aan in hotels en pensions, maar ook in woonhuizen komen ze steeds vaker voor. Deze insecten hebben een plat lichaam en kunnen zich gemakkelijk in kleine kiertjes in en rond het bed verstoppen en 's nachts kruipen ze uit kieren, naden en spleten rond het bed op zoek naar een prooi waar ze zich naar hartenlust aan kunnen voeden. Bedwantsen verstoppen zich bij voorkeur tussen de naden van je matras, in je kussens, in de spleten en naden van meubels, in tapijten op plinten of onder meubels en in gordijnen of andere stoffen.

Behandelen van een bedwantsen beet

De symptomen van een bedwantsen beet verdwijnen meestal in een tot twee weken. Bij ernstige jeuk kan de huisarts een corticosteroïdcrème voorschrijven. Dit helpt de jeuk en ontsteking te verminderen. Het aanbrengen van aloë vera-gel op de bedwantsbeten kan ook de jeuk verlichten. Raadpleeg de huisarts bij tekenen van een huidinfectie of een allergische (huid)reactie.

Bedwantsen in huis bestrijden

Bedwantsen moeten betreden worden door een gespecialiseerde ongediertebestrijdingsdienst. De Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) kan je ook inschakelen. De GGD kan een persoon naar je huis sturen om de bedwants effectief te bestrijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vragen over bedwantsen, bedbugs en wandluisBedwants, bedbug of wandluis, er zijn een heleboel benamingen voor dit kleine kevertje. Bedwantsen behoren tot de groep…
Bedwantsen in huis - wat je er aan kan doenBedwantsen in huis - wat je er aan kan doenNiemand wil te maken krijgen met de bedwants. Bedwantsen houden zich vaak op in huis en zijn moeilijk te bestrijden. De…
Bedwantsen, een wereldwijd groeiend probleemBedwantsen, een wereldwijd groeiend probleem. Kleine, ziekmakende vampiertjes die tijdens de nachtrust in bed kruipen om…
Bedwantsen, wat zijn het en wat kun je er tegen doen?Bedwantsen, wat zijn het en wat kun je er tegen doen?De bedwants is anno 2016 al enkele jaren aan een opmars bezig. De bedwants is een heel klein beestje, dat onder andere l…
Beestjes in bed, wat zijn het en hoe kun je ze bestrijden?Beestjes in bed, wat zijn het en hoe kun je ze bestrijden?In bed lig je nooit alleen. Maar het gezelschap is eerder hinderlijk dan dat we er plezier aan beleven. Bovendien kun je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Content Providers(s): CDC Harvard University, Dr. Gary Alpert; Dr. Harold Harlan; Richard Pollack. Photo Credit: Piotr Naskrecki, Wikimedia Commons (Publiek domein/bewerkt)
  • Healthline. When Bed Bugs Bite. http://www.healthline.com/health-slideshow/bed-bug-bites#1 (ingezien op 16-7-2017)
  • Huidinfo. Bedwants. http://www.huidinfo.nl/bedwants.html (ingezien op 18-7-2017)
  • Medical News Today. Bed bug bites: What you need to know. https://www.medicalnewstoday.com/articles/318083.php (ingezien op 8-6-2018)
  • Orkin. Bed bugs bites. https://www.orkin.com/other/bed-bugs/bedbug-bites/ (ingezien op 18-7-2017)
  • Thuisarts.nl. Ik heb een beet van een bedwants. https://www.thuisarts.nl/bedwantsen/ik-heb-beet-van-bedwants (ingezien op 16-7-2017)

Reageer op het artikel "Bedwantsen beet: herkennen, symptomen en behandelen"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 31-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ongedierte in huis bestrijden
Medische informatie…
Schrijf mee!