InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Strophulus: symptomen jeukende bultjes door insectenbeten

Strophulus: symptomen jeukende bultjes door insectenbeten

Strophulus: symptomen jeukende bultjes door insectenbeten Strophulus, soms ook wel 'papulaire urticaria' genoemd, is een acute uitbarsting van rode, sterk jeukende bultjes op de huid die worden veroorzaakt door een overgevoeligheidsreactie op insectenbeten, als muggen, vlooien en bedwantsen. Zo'n bultje lijkt sterk op de gevolgen van de insectenbeet zelf. Behandeling bestaat vaak uit het bestrijden van de symptomen met corticosteroïd crème. De allergische reactie kan onderdrukt worden met orale antihistaminica.

Wat is strophulus?

Strophulus is een veel voorkomende en vaak vervelende aandoening, die zich manifesteert als rode papels (bultjes) op de huid welke worden veroorzaakt door een overgevoeligheidsreactie op insectenbeten. Hierbij kan gedacht worden aan de beten van muggen, vlooien, bedwantsen, en andere insecten. Deze (vertraagde) overgevoeligheidsreactie wordt vooral aangetroffen bij kinderen tussen 2 en 8 jaar en dan vooral in de zomer en in de herfst.

Synoniemen

Strophulus staat ook bekend onder de volgende benamingen:
  • strophulus pruriginosus;
  • strophulus infantum;
  • prurigo infantum; en
  • lichen urticatus.

Oorzaak strophulus

Strophulus is een overgevoeligheidsreactie op insectenbeten van geleedpotigen, als muggen, vlooien, mijten en bedwantsen (voorheen 'wandluizen' genoemd). Het betreft een overgevoeligheid voor bepaalde eiwitbestanddelen die aanwezig zijn in het speeksel van het insect. Bij kinderen met overgevoeligheid bouwen treedt op den duur desensibilisatie op, waardoor strophulus verdwijnt.

Symptomen strophulus

Bultjes

Strophulus wordt gekenmerkt door gegroepeerde symmetrisch verdeelde jeukende urticariële papels, vaak omgeven door een rode rand. Deze bultjes zijn vooral gelokaliseerd op de strekzijden van de extremiteiten en in mindere mate in het gezicht, de hals, de romp, de bovenbenen en de billen. Het doet zich gewoonlijk niet voor in de genitale en de perianale regio en de oksels.

Blaren en jeuk

De bultjes zijn 3-10 mm in doorsnede. Soms ontstaan er ook (vocht)blaasjes of blaren, wat 'strophulus bullosa' wordt genoemd. De plekjes kunnen hevig jeuken, waardoor er krabeffecten ontstaan. Krabben kan leiden tot erosies en zweren. De laesies bestaan tussen de twee en twaalf dagen. Nadat de bultjes zijn weggetrokken, kan er roodheid of pigmentatie overblijven. Na een nieuwe beet kunnen oudere plekken weer actiever worden. De aandoening is chronisch of recidiverend. Jarenlang kunnen de bultjes terugkeren als het kind opnieuw wordt gestoken.

Onderzoek en diagnose

Anamnese en lichamelijk onderzoek

De huisarts stelt de diagnose vaak op met oog. Hij zal ook vragen stellen over je klachten en wanneer het begon; of je kort ervoor bent gebeten door een insect. Hij zal de bulten bekijken en vaak is dat voldoende. Zo nodig kan aanvullend onderzoek gedaan worden in de vorm van een huidbiopsie.

Galbulten op de rug / Bron: DLdoubleE, Wikimedia Commons (Publiek domein)Galbulten op de rug / Bron: DLdoubleE, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Differentiaaldiagnose

De volgende aandoeningen kunnen een soortgelijk beeld geven:

Behandeling strophulus

De behandeling van strophulus is in de meeste gevallen symptomatisch, wat wil zeggen: gericht op de klachten. Toepassing van een milde corticosteroïd crème (hormoonzalf) ter verlichting van jeuk en orale antihistaminica om de allergische reactie te onderdrukken. Voorts is het van belang om eventuele geleedpotige insecten uit de omgeving van het kind te verwijderen, vooral bij huisdieren.

Prognose

De prognose is goed. Na behandeling trekken de bultjes vrij snel weg. Vaak ben je binnen enkele dagen klachtenvrij. Zorg er wel voor dat je uit de buurt blijft van insecten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pukkeltjes op de billen: uitslag, puistjes en bultjes billenPukkeltjes op de billen: uitslag, puistjes en bultjes billenHeb je last van bultjes op je billen en jeukende billen? Rode pukkeltjes op je billen (en benen) kunnen wijzen op een aa…
Impetigo (krentenbaard)Impetigo (krentenbaard)Impetigo, ook wel krentenbaard genoemd, is een zeer besmettelijke infectie. Het komt vaak voor bij kinderen tussen de 2…
Lichen planus (jeukende uitslag)Lichen planus (jeukende uitslag)Lichen planus wordt ook wel lichen ruber planus genoemd. Deze aandoening komt zowel bij vrouwen voor als bij mannen. Het…
Zwangerschapsjeuk: Jeukende bultjes op huid bij zwangerschapZwangerschapsjeuk: Jeukende bultjes op huid bij zwangerschapRelatief vaak krijgen zwangere vrouwen te maken met zwangerschapsjeuk. De oorzaak van de zwangerschapsaandoening is niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/daizuoxin
  • Dr. J.A.H. Eekhof, dr. A. Knuistingh Neven, dr. W. Opstelten: Kleine kwalen bij kinderen. Elsevier Gezondheidszorg, Maarssen, tweede druk 2009.
  • http://emedicine.medscape.com
  • Afbeelding bron 1: DLdoubleE, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Strophulus: symptomen jeukende bultjes door insectenbeten"

Reacties

Chrisje, 27-09-2015 22:47 #2
Mijn man en ik zijn sinds 10 dagen in Zuid-Frankrijk bij een daar wonende vriendin. Vanaf de eerste dag zit ik onder de rode en sterk jeukende bulten. Eerst dachten we aan muggenbeten, aangezien er hier momenteel extreem veel van deze muskieten zijn. Maar de beten zijn sterk gegroepeerd, en komen bijna uitsluitend op benen en armen voor. Vriendin heeft een kat die eigenlijk uitsluitend buitenshuis bivakkeert. Hij heeft geen vlooienband. Ik heb zo langzamerhand een sterk vermoeden dat deze kat mij met zijn vlooien heeft opgezadeld. Maar… waarom wel mij en niet mijn man? Op mijn onderbenen heb ik ongeveer 50 beten en ik word gek van de jeuk. Wie weet er een beproefd middel om deze tegen te gaan of in elk geval de jeuk te reduceren? En kan je crème die corticosteroïde bevat wel veilig gebruiken? Bij voorbaat dank voor uw reacties.

Cora, 01-04-2015 16:43 #1
Ik zou graag willen weten of dit ook kan na een beet van een teek. Dit is de derde keer in mijn leven dat ik eerst alleen op mijn benen rode bulten/plekken krijg en bij de eerste twee keer het meteen over was toen ik een teek had gevonden en verwijderd! Nu kan ik geen teek vinden maar heb nu ook bulten op mijn linker pols/hand en op mijn kont… Ik ben 47 jaar. De dokter denkt aan Stophulus maar als ik nu niet meer gebeten wordt is het dit dan wel?
groet,
Cora

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 13-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vlekken in gezicht
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!