InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Intramusculaire stimulatie: behandeling van myofasciale pijn

Intramusculaire stimulatie: behandeling van myofasciale pijn

Intramusculaire stimulatie: behandeling van myofasciale pijn Intramusculaire stimulatie (IMS) is een behandelmethode voor myofasciale (chronische) pijnen waarbij acupunctuurnaalden worden gebruikt. Deze methode wordt soms ook ‘dry needling’ genoemd: naalden worden ingebracht in het lichaam zonder een vloeistof in te spuiten. De behandeling werd in de jaren 70 van de 20e eeuw ontwikkeld door de Canadese arts en professor Chann Gunn. In de 21e eeuw begon de methode ook op de komen in Europa, en in Nederland nam in 2007 de beroepsgroep van fysiotherapeuten – het KNGF – de behandeling op in het profiel van de fysiotherapie.
Bron: WolfBlur, PixabayBron: WolfBlur, Pixabay

Het profiel van de patiënt

Intramusculaire stimulatie kan ingezet worden voor de behandeling van chronische pijnen. Vaak hebben patiënten al een lang pad bewandeld, maar boden onderzoeken, verschillende therapieën, en medicamenteuze ondersteuning geen (blijvende) oplossing voor het probleem. Vaak voelt de patiënt zich gefrustreerd. Niets lijkt te helpen.

Alvorens te starten met IMS blijft het belangrijk andere achterliggende oorzaken uit te sluiten, zoals een breuk of een spieraandoening. Tevens gaat de patiënt best op zoek naar een erkende fysiotherapeut met de vereiste training in IMS en de nodige ervaring.

Het verschil met acupunctuur

Acupunctuur is afkomstig van de traditionele Chinese geneeskunde. Er worden naalden geprikt in specifieke punten van het lichaam (de zogenaamde acupunctuurpunten) om hindernissen op te heffen in de meridianen. Volgens de traditionele uitleg zijn meridianen energiekanalen die over en door het lichaam lopen. Een moderne uitleg is dat de naalden de productie van chemische stoffen stimuleren die een positieve invloed hebben op pijn.

Intramusculaire stimulatie baseert zich op de Westerse geneeskunde. Dezelfde acupunctuurnaalden worden gebruikt, maar bij IMS worden ze dieper in het lichaam geprikt op de zogenaamde ‘trigger points’ – zoals gespannen knopen in een groep spieren.

Bron: Mohamed1982eg, PixabayBron: Mohamed1982eg, Pixabay

Hoe werkt het?

De fysiotherapeut zal op zoek gaan naar verkrampingen in de spieren en hier een naald inbrengen. Indien de spier gezond (en ontspannen) zou zijn, zou de patiënt hier bijna niets van voelen. Een ongezonde, gespannen spier is echter uiterst gevoelig, en het aanbrengen van een naald wordt als pijnlijk ervaren. Het prikken in de spier zorgt ervoor dat deze zich nog verder samentrekt of verkrampt.

Hoe kan IMS dan pijn doen afnemen? Onze spieren hebben een soort veiligheidsmechanisme dat ervoor zorgt dat een spier niet in een extreem samengetrokken positie kan blijven. Na de extra stimulus van de naald zal de spierspanning daarom wegebben, met een ontspannen spier als resultaat. Om deze reden zal de fysiotherapeut de naald blijven bewegen totdat alle spanning (en pijn) verdwenen is.

Daarenboven zal het prikken van de naald ook de zenuwen stimuleren tot het loslaten van pijnstillende stoffen in het lichaam. IMS heeft dus een dubbele werking: het ontspannen van een verkrampte spier en het bevorderen van pijnstilling. Het spoort het lichaam aan om zichzelf te genezen.

Risico’s

De meest voorkomende risico’s die gekend zijn zijn de ongemakken die rechtstreeks kunnen voortkomen uit de behandeling.
  • IMS wordt vaak als zeer pijnlijk ervaren, voornamelijk tijdens de behandeling zelf
  • Er kunnen blauwe plekken ontstaan waar geprikt is
  • De patiënt kan zich duizelig of misselijk voelen na de behandeling

Iedere patiënt kan anders reageren op de behandeling. Het is belangrijk alle zorgen of ongemakken na en tijdens de behandeling te bespreken met de fysiotherapeut, om te evalueren of IMS de juiste behandeling is voor de persoon in kwestie.
© 2017 - 2019 Osha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dry needling: pijn verhelpen met naalden in spierweefselDry needling: pijn verhelpen met naalden in spierweefselDry needling is pijn verhelpen met naalden in het spierweefsel. Dry needling is een relatief nieuwe methode om verkrampt…
Weetje over acupunctuurWeetje over acupunctuurAcupunctuur is onderdeel van de Chinese geneeskunde en wordt in China al duizenden jaren toegepast. Ook in Nederland hee…
ElektrotherapieElektrotherapieElektrotherapie: depressie, interferentie, fysiotherapie, psychiatrie, myomed, tens. Elektrotherapie wordt toegepast ter…
Fysiotherapie, wat is dat eigenlijk?Fysiotherapie is de benaming van een breed scala aan behandelingsmethodes die tot doel hebben bepaalde lichamelijke klac…
Zenuwpijn of neuralgie en wat te doenZenuwpijn of neuralgie is bij sommige mensen zo heftig dat het dagelijks leven er sterk door wordt beïnvloed. Zenuwpijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 3dman Eu, Pixabay
  • http://ubcgunnims.com/what-is-ims/gunn-ims/
  • http://www.triggerpointtherapie.com
  • http://www.whythingshurt.com/what-is-ims-acupuncture-intramuscular-stimulation-vs-traditional-acupuncture/
  • http://www.acupunctuur.be/
  • Afbeelding bron 1: WolfBlur, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Mohamed1982eg, Pixabay

Reageer op het artikel "Intramusculaire stimulatie: behandeling van myofasciale pijn"

Infoteur: Osha
Gepubliceerd: 20-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!