InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > SLAP laesie of scheur van het labrum in de schouder

SLAP laesie of scheur van het labrum in de schouder

SLAP laesie of scheur van het labrum in de schouder Een SLAP laesie is een scheur in het zachte kraakbeen aan de binnenkant van de kom van de schouder, ook wel het labrum genoemd. Na een trauma of door overbelasting kan het kraakbeen scheuren waardoor er een los flapje kraakbeen ontstaat. Dit kan klem komen te zitten in het gewricht wat vaak tot veel pijnklachten leidt. Ook wordt de schouder er instabiel door omdat het labrum verbonden is met diverse spieren en pezen die meer speling krijgen. Het risico dat de schouder uit de kom schiet neemt daardoor toe. Een SLAP laesie wordt in de meeste gevallen operatief aangepakt.

SLAP laesie in de schouder

Anatomie van de schouder

De schouder wordt gevormd door het schouderblad (scapula), de kop van de bovenarm (humerus) en het sleutelbeen (clavicula). De gewrichtskom wordt ook wel cavitas glenoidalis genoemd. De kop van de bovenarm is veel groter dan de gewrichtskom. Dit stelt de mens in staat om het kogelgewricht om drie verschillende draaiassen te bewegen. Doordat de schouder zo beweeglijk is, is deze helaas niet altijd even stabiel en kunnen luxaties voorkomen. Men spreekt dan over een schouder die 'uit de kom' is. Veel van de stabiliteit is afkomstig van de gewrichtsbanden en het labrum articulare, de kraakbeenring aan de binnenkant van de schouderkom.

Beschadiging van het labrum

Het labrum is erg zacht. Bij een trauma van de schouder zoals een val op een gestrekte arm, een stevige ruk aan de arm of verkeerd reiken boven schouderhoogte kan het labrum klem komen te zitten tussen de kop van de bovenarm en de kom zelf. Een gevolg hiervan kan het scheuren van het labrum zijn. Er wordt dan in medische termen ook wel gesproken van een SLAP laesie, maar de blessure wordt ook gewoon labrum scheur genoemd. De afkorting SLAP staat voor 'superior labral tear from anterior to posterior'. Wanneer een flapje weefsel los gaat zitten kan het ook in en uit het gewricht schuiven. Dit geeft het gevoel dat er iets in de schouder klem zit en is meestal erg pijnlijk. Omdat het labrum verbonden is met verschillende pezen en spieren die nu meer speling krijgen leidt het bovendien tot toenemende instabiliteit van het schoudergewricht en is er een groter risico op luxaties.

Symptomen SLAP laesie

Hoe weet je of je schouderklachten veroorzaakt worden door een SLAP laesie of beschadiging van het labrum? Alhoewel de blessure door overbelasting kan ontstaan (vooral bij fysiek zware beroepen of sporten) is deze meestal het gevolg van een trauma. Meestal kun je nog wel terughalen dat je een keer flink op de schouder gevallen bent of er een harde klap op gehad hebt. Beschadigingen van het labrum zijn daarnaast regelmatig het gevolg van een luxatie. De voornaamste symptomen van een SLAP laesie zijn:
  • Pijn in de schouder bij bewegen
  • Nachtelijke pijn in de schouder
  • Een klemmend gevoel in het gewricht, mogelijk met een knarsend geluid of gevoel
  • Verminderde flexibiliteit van de schouder
  • Krachtsverlies in schouder en arm
  • Meerdere luxaties of subluxaties

Naar aanleiding van een beschrijving van de klachten en het doen van klinisch onderzoek kan een arts vaststellen dat de klachten waarschijnlijk veroorzaakt worden door een scheur in het labrum van de schouder. Bestaat dit vermoeden dan zal een MRI-scan met contrastvloeistof gemaakt worden.

Veelvoorkomend bij werpsporten

De SLAP laesie is een veelvoorkomende blessure bij diverse werpsporten zoals honkbal, American Football, kogelstoten en speerwerpen. Vanwege de populariteit van sporten als honkbal en American Football in de Verenigde Staten zijn er daar veel chirurgen gespecialiseerd in het type operatie dat nodig kan zijn om een beschadiging van het labrum in de schouder te repareren.

Behandeling

Wanneer eenmaal een scheuring in het labrum is ontstaan dan heelt dit niet vanzelf. De kans is zelfs groot dat de blessure op den duur erger wordt. Mensen die geen last hebben van een klemmend gevoel in het gewricht en ook weinig pijnklachten hebben kunnen gebaat zijn bij fysiotherapie om de stabiliteit van het gewricht te verbeteren en zo te voorkomen dat de schouder in de toekomst (vaker) uit de kom schiet.

Vaker komt het echter voor dat mensen kiezen voor een chirurgische ingreep om de instabiliteit van het gewricht te herstellen, zeker wanneer deze vaak uit de kom raakt. Tijdens de operatie wordt het beschadigde kraakbeen met kapsel onder de juiste spanning geplaatst op de rand van de schouderkom. Dit wordt ook wel arthroscopische Bankart repair genoemd. Het kapsel ligt daardoor weer strakker om het gewricht heen waardoor de stabiliteit toeneemt. Zo'n operatie is in circa 90% succesvol. Voor wie aan bijvoorbeeld contactsport doet zal het echter wel altijd de zwakkere schouder blijven. Bij ernstige beschadiging van het labrum is het noodzakelijk dit stevig aan de schouderkom vast te maken door middel van het aanbrengen van enkele haakjes. Speciale oplosbare hechtdraden worden dan gebruikt om het labrum weer stevig te bevestigen. Het oppervlakte van de kom en het labrum worden bovendien ruw gemaakt om regeneratie van weefsel eromheen te stimuleren.

Herstel na operatie

Het herstel na een operatie om een labrum scheur te herstellen kan flink wat tijd vergen. Het is belangrijk om de schouder snel na de operatie weer te gaan bewegen maar dit moet wel onder begeleiding van een fysiotherapeut gebeuren. Doe je te snel te veel dan bestaat de kans dat je het herstellende weefsel te veel irriteert waardoor de schouder niet volledig herstelt en ontstekingen kunnen ontstaan. Meestal wordt in de eerste drie weken na de operatie gebruik gemaakt van passieve fysiotherapie, die daarna overgaat in actieve fysiotherapie. Na zes weken mag de spierkracht weer getraind gaan worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acromioclaviculaire luxatieBij een Acromioclaviculaire (AC) luxatie is het sleutelbeen uit de kom geraakt. Dit kan veroorzaakt worden door een hard…
Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)Verwijdering van beschadigd kniekraakbeen (Meniscus)Blessures aan de knie zijn meestal altijd de oorzaak van beschadigd kniekraakbeen. Dit kraakbeen fungeert vooral als sch…
Cuff-ruptuur, scheur in schouderspierCuff-ruptuur, scheur in schouderspierCuff-ruptuur of cuff-laesie is een geheel of gedeeltelijke verscheuring van de spieren in de schouder. Het gaat hier om…
Artrose schouder: pijn schouder, nek en bovenarm + handArtrose schouder: pijn schouder, nek en bovenarm + handArtrose is een reumatische aandoening, waarbij niet alleen het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruitgaat, maar ook d…
De schouder uit de kom!De schouder uit de kom!Je valt of je maakt een vreemde beweging, waardoor de arm te ver zijdelings ten opzichte van het lichaam wordt bewogen.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Leann Bertenlaw, Flickr (Publiek domein)
  • https://en.m.wikipedia.org/wiki/SLAP_tear
  • http://www.schouderfysiotherapie.nl/patienten/schouderaandoeningen/slap-laesie.html
  • http://www.fysiotherapiebergen.nl/labrum-scheur/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24890780 (Patterson et al, 2014)

Reageer op het artikel "SLAP laesie of scheur van het labrum in de schouder"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 17-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Sportblessures
Medische informatie…
Schrijf mee!