InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acromioclaviculaire luxatie

Acromioclaviculaire luxatie

Bij een Acromioclaviculaire (AC) luxatie is het sleutelbeen uit de kom geraakt. Dit kan veroorzaakt worden door een harde klap of na een val. In dit artikel lees je over het AC gewricht, de verschillende gradaties van beschadiging ervan en de behandeling ervan.

Het ACgewricht

Het AC gewricht zorgt voor de verbinding tussen sleutelbeen en het bovenste deel van het schouderblad. Het is een zeer belangrijk gewricht, omdat het de gehele beweeglijkheid van de schoudergordel en arm regelt. Als dit gewricht niet functioneert, wordt de bewegingsvrijheid van de arm met ongeveer 20% beperkt.

Drie verschillende gradaties

Een AC luxatie kan ingedeeld worden in drie verschillende gradaties, waarbij graad I het minst ernstig is en graad III het ernstigst.

Graad I

  • Lichte pijn en zwelling ter hoogte van het AC gewricht
  • Lichte pijn ter hoogte van het AC gewricht bij beweging van de schouder
  • Geen pijn ter hoogte van de CCligamenten

Graad II

  • Duidelijke pijn ter hoogte van het AC gewricht
  • Eventueel zwelling ter hoogte van het AC gewricht
  • Sleutelbeen kan bewegen bij druk
  • Pijn ter hoogte van de CCligamenten

Behandeling
Een graad I of II luxatie wordt in principe niet operatief behandeld. De schouder moet rusten, dit kan met behulp van een mitella, waarna een begin gemaakt kan worden met fysiotherapie. De meeste patiënten houden nog een tijd lang pijnklachten, maar wanneer deze verdwenen zijn is de schouder weer in orde.

Graad III

  • De patiënt ondersteunt de elleboog van de aangedane schouder om de pijn te verlichten
  • Iedere schouderbeweging veroorzaakt pijn
  • Duidelijke zwelling ter hoogte van het AC gewricht
  • Het uiteinde van het sleutelbeen kan ingedrukt worden, als een pianotoets

Behandeling
In het geval van een graad III luxatie kan er besloten worden om over te gaan tot een operatie. Dit gebeurt vaak in het geval van letsel bij sportief actieve mensen of mensen die zwaar fysiek werk doen waarbij goed gebruik van de schouder essentieel is. Bij deze operatie wordt het gewricht hersteld en wordt het sleutelbeen op zijn normale positie ten opzichte van het schouderblad geplaatst.

© 2012 - 2018 Flew, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Viasana.nl

Reageer op het artikel "Acromioclaviculaire luxatie"

Infoteur: Flew
Laatste update: 25-04-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!