InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Necrotiserende enterocolitis: Afsterven van weefsels in darm

Necrotiserende enterocolitis: Afsterven van weefsels in darm

Necrotiserende enterocolitis: Afsterven van weefsels in darm Necrotiserende enterocolitis (NEC) is een aandoening waarbij schade optreedt aan de weefsels in de binnenwand van de dunne of dikke darm, waardoor de weefsels uiteindelijk afsterven. De aandoening komt vooral tot uiting bij premature baby’s. Braken, diarree, een gezwollen buik en voedingsproblemen zijn enkele symptomen van de ernstige ziekte die een snelle behandeling vereist. Antibiotica, toediening van vocht en voeding via een ader en soms een operatie zijn mogelijke behandelingsopties voor baby’s met necrotiserende enterocolitis. De vooruitzichten zijn meestal goed bij een snelle behandeling maar soms treden ook ernstige complicaties op.

Epidemiologie: Vaak bij premature baby’s

De aandoening ontwikkelt zich bij 1-5% van alle opnames van neonatale (pasgeboren baby’s) die zijn opgenomen op de afdeling intensieve zorgen. Verder zijn 5-10% van alle baby’s met een zeer laag geboortegewicht (<1500 g) aangetast door necrotiserende enterocolitis. De vooruitgang in de prenatale en neonatale zorg resulteert in een verhoogde overleving van extreem vroeggeborenen waardoor necrotiserende enterocolitis steeds vaker optreedt.

Oorzaken van afsterven van weefsels in darm

De precieze oorzaak van necrotisrende enterocolitis is niet bekend anno juli 2018. Wellicht is het gebrek aan zuurstof tijdens een moeilijke bevalling een bijdragende factor. Wanneer in de darm te weinig zuurstof is of de bloedstroom naar de darm beperkt is, verzwakt het darmweefsel. Hierdoor komen bacteriën uit voedsel de darm binnen en richten ze schade aan aan de darmweefsels. Dit leidt tot een ontsteking waardoor de weefsels uiteindelijk afsterven en sprake is van necrotiserende enterocolitis. De aandoening tast in het algemeen alleen de binnenkant van de darm aan, maar de hele dikte is mogelijk na verloop van tijd getroffen. Het is ook mogelijk dat een overvloed van rode bloedcellen of een andere maag- en darmaandoening het risico verhoogt op necrotiserende enterocolitis. Bovendien lijden premature baby’s het vaakst aan de darmaandoening; hun lichaamssysteem is namelijk nog niet goed ontwikkeld waardoor de spijsvertering bemoeilijkt is ze moeilijker kunnen bestrijden en de circulatie van bloed en zuurstof nog niet goed verloopt. Ernstig zieke baby’s en baby’s die een bloedtransfusie gekregen hebben, krijgen ook sneller te maken met de necrotiserende enterocolitis. De aandoening treedt tot slot meestal binnen de eerste twee levensweken bij baby’s op die flesvoeding in plaats van moedermelk drinken.

Symptomen: Zwelling van de buik

Necrotiserende enterocolitis kent een snel verloop en daarom is een snelle behandeling essentieel. Volgende tekenen komen mogelijk tot uiting:

Diagnose en onderzoeken

De arts voert een lichamelijk onderzoek uit waarbij hij de buik van de baby zachtjes aanraakt op tekenen van zwelling, pijn en gevoeligheid. Verder is een ontlastingsonderzoek nodig om tekenen van bloed in de poep op te sporen. Een bloedonderzoek is ook noodzakelijk om de bloedplaatjeswaarden en het aantal witte bloedcellen te meten. De resultaten van een bloedonderzoek wijzen op stollingsafwijkingen, een infectie en vochtretentie (vasthouden van vocht). Een röntgenfoto van de buik is nodig om gedetailleerde beelden van de darm te krijgen. Radiografische tekens omvatten ileus (gestopte darmbewegingen met verstopping van darmen), uitgezette of gefixeerde darmlussen, lucht in de darmwand of vrije lucht in de buik.

Behandeling van necrotiserende enterocolitis

Diverse behandelingsopties zijn mogelijk voor necrotiserende enterocolitis. Het specifieke behandelplan voor de patiënt is gebaseerd op verschillende factoren, zoals de ernst van de ziekte, de leeftijd en de algehele gezondheid van de patiënt. De moeder moet meestal de borstvoeding stopzetten. De patiënt krijgt vloeistoffen en voedingsstoffen intraveneus (via een ader) toegediend. Ook antibiotica is nodig voor het bestrijden van de infectie. Als de patiënt moeite heeft met ademhalen door de zwelling van de buik, krijgt hij extra zuurstof of ademhalingshulp. Wanneer de patiënt lijdt aan ernstige problemen als gevolg van necrotiserende enterocolitis, is een chirurgische ingreep nodig. Hierbij verwijdert de arts de beschadigde delen van de darmen. Tijdens de behandeling volgt de arts de patiënt nauwlettend op. De arts maakt regelmatig röntgenfoto's en voert bloedonderzoeken uit om er voor te waken dat de ziekte niet verergert.

Prognose

De specifieke vooruitzichten van de patiënt hangen af van de algehele gezondheid en de ernst van de ziekte. Necrotiserende enterocolitis is potentieel levensbedreigende maar de meeste baby's herstellen volledig zodra ze een behandeling krijgen. Zodra de infectie is verdwenen (meestal binnen vijf tot zeven dagen), mag de baby opnieuw beginnen met eten via de mond.

Complicaties van darmaandoening

In ernstige gevallen ontstaat een darmperforatie (gat in de darmwand). Hierdoor lekken de bacteriën van de darm in de buik en veroorzaken ze een wijdverspreide infectie, hetgeen een medisch noodgeval is. In zeldzame gevallen treedt een darmobstructie (verstopping in de darm met buikpijn en braken) op. Af en toe kampt de patiënt met malabsorptie. De darm kan hierbij geen voedingsstoffen opnemen. Dit gebeurt vaker bij baby’s waarbij de arts een deel van de darm verwijderd heeft. Onbehandeld leidt de ziekte tot de dood.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Necrotiserende pancreatitis: Afsterven van delen pancreasNecrotiserende pancreatitis: Afsterven van delen pancreasNecrotiserende pancreatitis is een ernstige aandoening waarbij delen van de alvleesklier (het pancreas) afsterven en mog…
Ziekte van Hirschsprung: Ontbrekende zenuwcellen aan darmZiekte van Hirschsprung: Ontbrekende zenuwcellen aan darmDe ziekte van Hirschsprung is een zeldzame aangeboren aandoening die ervoor zorgt dat de ontlasting in de dikke darm (co…
Voortijdige bevalling: Gevolgen van te vroeg geboren babyVoortijdige bevalling: Gevolgen van te vroeg geboren babyBij ongeveer 12% van de zwangerschappen komt een vroeggeboorte tot stand. Bij een vroegtijdige bevalling komt een baby t…
Biliaire pancreatitis – alveesklierontsteking door galstenenBiliaire pancreatitis – alveesklierontsteking door galstenenBijna iedereen heeft galstenen en veelal kunnen die niet veel kwaad. Soms gaan ze echter op een plekje zitten waar ze ju…
Necrotiserende vasculitis: Ontsteking van wand bloedvatenNecrotiserende vasculitis: Ontsteking van wand bloedvatenNecrotiserende vasculitis (systemische necrotiserende vasculitis) is een groep aandoeningen waarbij een ontsteking van d…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 23 juli 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Necrotizing enterocolitis in newborns: pathogenesis, prevention and management., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18547133
  • Necrotizing enterocolitis, https://firstaidkelowna.ca/necrotizing-enterocolitis/
  • Necrotizing Enterocolitis, https://www.healthline.com/health/necrotizing-enterocolitis
  • Necrotizing enterocolitis: new insights into pathogenesis and mechanisms, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5124124/
  • What Is Necrotizing Enterocolitis?, https://www.webmd.com/parenting/baby/what-is-necrotizing-enterocolitis#1

Reageer op het artikel "Necrotiserende enterocolitis: Afsterven van weefsels in darm"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!