InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Necrotiserende vasculitis: Ontsteking van wand bloedvaten

Necrotiserende vasculitis: Ontsteking van wand bloedvaten

Necrotiserende vasculitis: Ontsteking van wand bloedvaten Necrotiserende vasculitis (systemische necrotiserende vasculitis) is een groep aandoeningen waarbij een ontsteking van de bloedvatwanden optreedt, waardoor uiteindelijk de weefsels te weinig bloed krijgen en weefselsterfte ontstaat. Wellicht spelen auto-immuunfactoren een rol bij de totstandkoming van de ontstekingsaandoening. De symptomen concentreren zich op diverse lichaamsdelen en bestaan uit onder andere slikproblemen, koorts, pijn en zweren die niet genezen, hoesten, gewrichtspijn en buikpijn. De arts schrijft medicijnen voor om de ontsteking te stoppen. De vooruitzichten zijn variabel en hangen af van de ernst van de ontsteking. Soms ervaart de patiënt wel blijvende schade.

Oorzaken: Ontsteking van wand van bloedvaten met weefselsterfte

Bij necrotiserende vasculitis ontstaat een ontsteking van de wanden van de bloedvaten. De oorzaak hiervan is onbekend anno november 2018. Wellicht is de bloedvatontsteking gerelateerd aan auto-immuunfactoren. Veel patiënten met deze ziekte lijden namelijk ook aan een auto-immuunziekte. Op de wand van het bloedvat ontstaan door de ontsteking littekens. Deze verdikt en sterft uiteindelijk af (necrotisch worden). Het bloedvat wordt hierbij af, waardoor de bloedtoevoer naar de weefsels waarnaar het bloed normaalgesproken gaat, onderbroken is. Door het gebrek aan doorbloeding sterven de weefsels af. Necrotiserende vasculitis treft elk mogelijk bloedvat in het lichaam. Daarom ontstaan problemen in de huid of een ander orgaan.

Voorbeelden van dit type vasculitis zijn:

Risicofactoren van necrotiserende vasculitis

Veel voorkomende risicofactoren voor necrotiserende vasculitis zijn:

Symptomen

Koorts, koude rillingen, vermoeidheid, artritis(gewrichtsontsteking) of gewichtsverlies zijn in het begin de enige symptomen van necrotiserende vasculitis. Vervolgens treden symptomen op in bijna elk mogelijk lichaamsdeel.

Hersenen en zenuwstelsel

Wanneer de hersenen aangetast zijn, ontstaan neurologische tekenen zoals:

Huid

Necrotiserende vasculitis treft de huid en veroorzaakt dan volgende mogelijke tekenen:
  • een blauwachtige kleur voor de vingers en tenen
  • rode of paars gekleurde bultjes op de benen, de handen of andere lichaamsdelen
  • tekenen van weefselsterfte door zuurstofgebrek zoals pijn, roodheid en huidzweren die niet genezen (slechte wondgenezing)

Longen en luchtwegen

De aandoening treft eveneens de longen en luchtwegen en veroorzaakt dan volgende mogelijke tekenen:

Spieren en gewrichten

Gewrichtspijn, spierpijn, beenpijn en spierzwakte zijn enkele symptomen die optreden wanneer de spieren en gewrichten getroffen zijn.

Soms treedt pijn op de borst op / Bron: Pexels, PixabaySoms treedt pijn op de borst op / Bron: Pexels, Pixabay

Andere symptomen

Andere symptomen van necrotiserende vasculitis zijn:

Alarmsymptomen

Bij volgende alarmtekenen is het noodzakelijk om meteen een arts te raadplegen:
  • een verlies van de functie van een arm, een been of ander lichaamsdeel
  • ernstige buikpijn
  • slikproblemen
  • spraakproblemen
  • veranderingen in de pupilgrootte
  • zwakte

Een bloedonderzoek is vaak vereist / Bron: Frolicsomepl, PixabayEen bloedonderzoek is vaak vereist / Bron: Frolicsomepl, Pixabay

Diagnose en onderzoeken

De arts voert een volledig lichamelijk onderzoek uit. Een neurologisch onderzoek is ook nodig. De arts bemerkt hierbij zenuwbeschadiging op.

Andere mogelijke onderzoeken zijn:

Behandeling

De arts schrijft meestal corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers die het immuunsysteem onderdrukken) voor. De dosis hangt af van de ernst van de aandoening. Andere geneesmiddelen die het immuunsysteem onderdrukken (immunosuppressiva) verminderen de ontsteking van de bloedvaten. Deze omvatten azathioprine, methotrexaat en mycofenolaat. Bij een ernstig zieke patiënt schrijft de arts rituximab (Rituxan) of cyclofosfamide (Cytoxan) voor. Bij een weefselinfectie schrijft de arts tot slot antibiotica voor.

Prognose

De uitkomst van necrotiserende vasculitis is afhankelijk van de locatie van de vasculitis en de ernst van de weefselbeschadiging. Dankzij een snelle diagnose en behandeling, herstellen de meeste patiënten volledig.

Complicaties

Als de arts de behandeling niet snel inzet, is de kans op permanente schade aan het getroffen gebied aanzienlijk groter. Ook ontstaan soms secundaire infecties van necrotische weefsels als complicatie van necrotiserende vasculitis.

Preventie

Er is anno november 2018 geen bekende manier om deze stoornis te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Necrotiserende pancreatitis: Afsterven van delen pancreasNecrotiserende pancreatitis: Afsterven van delen pancreasNecrotiserende pancreatitis is een ernstige aandoening waarbij delen van de alvleesklier (het pancreas) afsterven en mog…
Longinfarct door longembolie: symptomen en behandelingLonginfarct door longembolie: symptomen en behandelingBij een longinfarct is er sprake van afstervend weefsel ten gevolge van een zuurstoftekort. Dit zuurstoftekort treedt op…
Urticariële vasculitis: Ontsteking bloedvaten en netelroosUrticariële vasculitis: Ontsteking bloedvaten en netelroosUrticariële vasculitis is een aandoening waarbij een ontsteking van de bloedvaten ontstaat in combinatie met tekenen die…
Longinfarct: Afsterven longweefsel door afsluiting slagaderLonginfarct: Afsterven longweefsel door afsluiting slagaderBij een longinfarct sterft longweefsel af na een afsluiting van de slagaderen naar het aangetaste deel. De bloedvoorzien…
Necrotiserende enterocolitis: Afsterven van weefsels in darmNecrotiserende enterocolitis: Afsterven van weefsels in darmNecrotiserende enterocolitis (NEC) is een aandoening waarbij schade optreedt aan de weefsels in de binnenwand van de dun…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 19 november 2018;
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Necrotizing vasculitis, https://en.wikipedia.org/wiki/Necrotizing_vasculitis
  • Necrotizing vasculitis, https://medlineplus.gov/ency/article/000432.htm
  • Necrotizing Vasculitis, https://www.dovemed.com/diseases-conditions/necrotizing-vasculitis/?reload
  • Prognosis and outcome of 26 patients with systemic necrotizing vasculitis admitted to the intensive care unit, https://academic.oup.com/rheumatology/article/42/10/1183/1784687
  • Afbeelding bron 1: Pexels, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Necrotiserende vasculitis: Ontsteking van wand bloedvaten"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloedaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!