InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Genitale verwonding: Eerste hulp bij genitaal trauma

Genitale verwonding: Eerste hulp bij genitaal trauma

Genitale verwonding: Eerste hulp bij genitaal trauma Een genitale verwonding duidt op een letsel aan de mannelijke of vrouwelijke geslachtsorganen, of een trauma aan het gebied tussen de benen (het perineum). Pijn is één van de belangrijkste symptomen van genitale letsels, maar bloedingen, een vaginale stinkende afscheiding en een open wonde zijn enkele andere mogelijke tekenen. Het is belangrijk om medische hulp en te schakelen en zo nodig alvast de eerste medische zorgen toe te dienen. De schade aan de genitaliën zijn tot slot tijdelijk of permanent.

Oorzaken van letsel aan genitaliën

Genitale verwonding komt voor bij zowel meisjes en vrouwen als jongens en mannen.

Meisjes / vrouwen

Een trauma aan de geslachtsorganen is mogelijk het resultaat van het plaatsen van voorwerpen in de vagina. Bij jonge meisjes (meestal minder dan vier jaar oud) is dit normaal gedrag tijdens de ontdekking van het lichaam. Bekende voorwerpen die een meisje in haar vagina stopt, zijn bijvoorbeeld toiletpapier, kleurpotloden, kralen, pennen of knoppen. Ook seksueel misbruik, verkrachting en aanranding veroorzaakt een trauma aan de genitale regio. De arts moet ook steeds vragen hoe het object daar werd geplaatst om geweld door derden uit te kunnen sluiten.

Jongens / mannen

Bij mannen en jonge jongens zijn de meest voorkomende oorzaken van genitale letsels:
  • de geslachtsdelen per toeval in een broeksluiting opsluiten
  • de wc-bril laten vallen op de genitaliën
  • een val en landing van een fiets, een speeltoestel, een hek, waarbij de benen gespreid worden met aan elke kant van het voorwerp een been

Symptomen bij genitale verwondingen

Volgende symptomen treden mogelijk op bij een trauma aan de genitaliën:

Eerste hulp bij letsel aan geslachtsorganen

Doen

Een helper blijft zelf rustig en houdt de patiënt ook rustig. Het is belangrijk om bij de behandeling de privacy van de patiënt te respecteren en het getroffen gebied zo veel mogelijk te bedekken. Bij een bloeding moet de helper directe druk gebruiken om de bloeding te stelpen. Een schone doek of een steriel verband mag op open wonden worden geplaatst. Als de vagina ernstig bloedt, plaatst de helper steriel gaas of schone doeken op het gebied, tenzij vermoedelijk een vreemd voorwerp in de vagina aanwezig is. Het aanbrengen van koude kompressen vermindert de zwelling. Als de testikels gewond zijn geraakt, mogen ze ondersteund worden met een draagdoek gemaakt van handdoeken. Als er een voorwerp vastzit in een lichaamsopening of wonde, moet dit blijven zitten en is medische hulp noodzakelijk. Wanneer de helper dit namelijk verwijdert, ontstaat vaak meer schade.

Niet doen

Een helper mag nooit bij een genitaal trauma een voorwerp verwijderen maar moet altijd medische hulp zoeken. Als een helper denkt dat de verwonding het gevolg is van een aanval of misbruik, is het belangrijk om de patiënt geen andere kledij te laten aandoen, en de patiënt mag evenmin een bad nemen of douchen.

Alarmsymptomen bij genitaal trauma

Onmiddellijke medische hulp is nodig wanneer één of meer van volgende tekenen verschijnen:
  • blauwe plekken van de geslachtsorganen en/of de omliggende gebieden
  • bloed in de urine
  • een bloeding
  • een open wonde
  • een zwelling
  • pijn
  • plasproblemen
  • veel zwelling van de geslachtsorganen en/of de omliggende gebieden
  • zorgen om seksueel misbruik

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aangeboren genitale afwijkingen bij de manBij de meeste mannen zijn geen genitale afwijkingen aanwezig. Bij sommige mannen is er echter sprake van een aangeboren…
Wat zijn genitale wrattenWat zijn genitale wrattenMensen die weinig wisselende seksuele contacten hebben en veilig vrijen hebben minder kans op genitale wratten. Deze wra…
Aangeboren genitale afwijkingen bij de vrouwHoewel aangeboren genitale afwijkingen bij de vrouw zelden voorkomen, komen ze wel degelijk voor. Een genitale afwijking…
Donovanosis: Geslachtsziekte met zweren in genitale gebiedDonovanosis: Geslachtsziekte met zweren in genitale gebiedDonovanosis is een geslachtsziekte, veroorzaakt door een bacteriële infectie. Meestal heeft de seksueel overdraagbare aa…
Wat zijn de symptomen van genitale herpes?Wat zijn de symptomen van genitale herpes?Na het hebben van onbeschermde seks heeft u tot uw schrik groeiende blaasjes op de voorhuid, penisschacht of rondom de v…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 16 mei 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Genital Injury Female, https://thepedcenter.com/Genital-Injury-Female
  • Genital Injury Female, https://www.seattlechildrens.org/conditions/a-z/genital-injury-female/
  • Genital Injury Male, https://www.seattlechildrens.org/conditions/a-z/genital-injury-male/
  • Genital injury, https://medlineplus.gov/ency/article/000044.htm
  • Genital injury, https://www.mountsinai.org/health-library/injury/genital-injury
  • Genital trauma, https://en.wikipedia.org/wiki/Genital_trauma

Reageer op het artikel "Genitale verwonding: Eerste hulp bij genitaal trauma"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 17-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Seksuele aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!