InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Epispadias: Urinewegafwijking met incontinentie

Epispadias: Urinewegafwijking met incontinentie

Epispadias: Urinewegafwijking met incontinentie De urethra (plasbuis) is de buis die urine uit het lichaam uit de blaas haalt. Epispadias is een zeldzame aangeboren aandoening met onbekende oorzaak waarbij de urethra zich niet tot een normale buis ontwikkelt. Bij zowel vrouwen als mannen met epispadias verlaat de urine het lichaam via de verkeerde plaats. Dit resulteert mogelijk in urine-incontinentie, urineweginfecties of een kromstand van de penis. Een chirurgische reconstructie is nodig om deze afwijking te behandelen.

Epidemiologie

Epispadias is vrij zeldzaam en treft slechts 1 op 117.000 mannen. De urinewegafwijking is veel zeldzamer bij meisjes, want slechts 1 op de 484.000 vrouwen zijn aangetast.

Oorzaken: Slechte ontwikkeling van schaambeen

De oorzaken van epispadias zijn niet bekend anno mei 2019. De urinewegafwijking treedt mogelijk op omdat het schaambeen zich niet goed ontwikkelt. Door de aangeboren aandoening verlaat de urine het lichaam via de verkeerde plaats.

Risicofactoren van urinewegafwijking

Epispadias komt vaak tot stand in combinatie met blaas-exstrofie, een zeldzame aangeboren afwijking. Bij deze urinewegafwijking bevindt de blaas zich binnenstebuiten en steekt hij door de buikwand. Epispadias komt soms ook tot uiting in combinatie met andere aangeboren afwijkingen zoals het syndroom van Ellis-Van Creveld; een erfelijke botaandoening. De aandoening aan de urinewegen komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes.

Symptomen: Urine-incontinentie

Mannen

Mannen hebben een korte, brede penis met een abnormale kromming. De urethra opent meestal aan de boven- of zijkant van de penis in plaats van aan de punt. De urethra is echter mogelijk geopend over de gehele lengte van de penis. De sluitspier is bovendien niet goed ontwikkeld of niet ringvormig gesloten, hetgeen meestal resulteert in incontinentie.

Vrouwen

Vrouwen hebben een abnormale clitoris en ook abnormale schaamlippen. De opening van de urethra bevindt zich vaak tussen de clitoris en de schaamlippen, maar deze bevindt zich mogelijk in het gebied van de buik. Vrouwen ervaren tevens mogelijk problemen met het ophouden van de urine en lijden dan aan urine-incontinentie.

Volgende tekenen komen mogelijk nog tot uiting:
  • een abnormale opening van de blaashals tot het gebied boven de normale opening van de urethra
  • een achterwaartse urinestroom in de nier (reflux-nefropathie, hydronefrose)
  • een verbreed schaambeen
  • urineweginfecties

Diagnose en onderzoeken

De diagnose van epispadias gebeurt meestal bij de geboorte of kort daarna (tijdens de zindelijkheidstraining) door middel van een lichamelijk onderzoek. De arts noteert de symptomen en voert enkele onderzoeken uit om de diagnose te kunnen bevestigen:

Behandeling van epispadias

Patiënten met epispadias hebben een operatie nodig om de plasbuis (milde epispadias) of blaashals (ernstige epispadias met incontinentie) te reconstrueren. De arts repareert hierbij eveneens de lekkage van urine (incontinentie). Een tweede operatie is echter soms vereist, bijvoorbeeld om de kromstand van de penis te herstellen.

Prognose van aangeboren aandoening

Dankzij de chirurgische ingreep kan de patiënt de urinestroom weer onder controle houden. Ook is het uiterlijk van de geslachtsdelen beter dankzij een operatie.

Complicaties van urine die lichaam via verkeerde plaats verlaat

Sommige patiënten met deze aandoening ervaren nog steeds urine-incontinentie, zelfs na een operatie. Andere complicaties omvatten onvruchtbaarheid, schade aan de urineleiders en nieren, een seksuele disfunctie en een depressie en psychosociale complicaties.
Gerelateerde artikelen
Multiple Sclerose: incontinentieMensen die lijden aan Multiple Sclerose krijgen te maken met incontinentie. Vaak betekend dit een beperking op het socia…
Urine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie, een vervelende kwaalUrine incontinentie is een kwaal, die vaak op latere leeftijd een rol gaat spelen. Het komt vooral bij vrouwen voor. Uri…
Incontinentie, ongewild urineverliesJe zult het maar hebben. Incontinentie. Je voelt je opgelaten, want zonder dat je er erg in hebt is je broek nat. Incont…
Homeopathie bij urine-incontinentieHomeopathie bij urine-incontinentieAls u de aandoening urine-incontinentie heeft dan heeft u moeite met het ophouden van uw plas. Moeite met het ophouden v…
Incontinentie bij jonge honden door ectopische uretersIncontinentie bij jonge honden door ectopische uretersBij jonge honden of puppy's die lijden aan ongecontroleerde urine incontinentie, kan er sprake zijn van ectopische urete…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 16 mei 2019:
  • An Overview of Epispadias, https://www.verywellhealth.com/epispadias-overview-4177870
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Epispadias, https://en.wikipedia.org/wiki/Epispadias
  • Epispadias, https://www.mountsinai.org/health-library/diseases-conditions/epispadias
  • Epispadias, https://www.urologyhealth.org/urologic-conditions/epispadias
  • Exstrofia epispadias complex (EEC), https://www.uzgent.be/nl/zorgaanbod/mdspecialismen/kindergeneeskunde/kinderurologie/Paginas/EEC.aspx
  • Afbeelding bron 1: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Epispadias: Urinewegafwijking met incontinentie"

Infoteur: Miske
Laatste update: 20-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urine-afwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!