InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hemolacrie: Oorzaken van tranen met bloed huilen

Hemolacrie: Oorzaken van tranen met bloed huilen

Hemolacrie: Oorzaken van tranen met bloed huilen Hemolacrie is een meestal goedaardige aandoening waarbij een patiënt tranen produceert die gedeeltelijk uit bloed bestaan. Hemolacrie is een zeldzaam symptoom van een aantal ziekten zoals hormonale schommelingen of een bloedingsprobleem. Het is echter belangrijk om bij bloedige tranen een oogarts te raadplegen omdat af en toe een kwaadaardige tumor aan de basis kan liggen van bloedende tranen. Niet altijd is een behandeling vereist, maar sommige oorzaken van het bloederige tranen huilen vereisen een eenvoudige tot invasieve behandeling.

Oorzaken van hemolacrie

In de meeste gevallen ligt een aandoening of een omgevingsfactor aan de basis van het huilen van tranen. Niet altijd is een oogarts echter in staat om de oorzaak te achterhalen van hemolacrie. De oorzaak is dan onbekend (idiopathisch).

Bloed- en bloedingsproblemen

Een bloedneus, een onbehandelde hoge bloeddruk, hemofilie (bloedingsziekte door ontbreken van stollingsfactoren), het nemen van bloedverdunnende medicijnen zijn andere oorzaken van de aanwezigheid van bloed in de tranen.

Ebola

Bepaalde systemische aandoeningen zoals ebola leiden ook tot hemolacrie. Het virus veroorzaakt hemorragische koorts (koorts die de bloedvaten beschadigt). Het zorgt ervoor dat de bloedvaten barsten, waardoor het bloed door het lichaam lekt. Patiënten ervaren kneuzingen, bloedende slijmvliezen en bloedige tranen als gevolg van infecties.

Zwangere vrouwen lijden mogelijk sneller aan hemolacrie als gevolg van hormonale schommelingen / Bron: PublicDomainPictures, PixabayZwangere vrouwen lijden mogelijk sneller aan hemolacrie als gevolg van hormonale schommelingen / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Hormonale problemen

Acute hemolacrie presenteert zich mogelijk bij vruchtbare menstruerende of zwangere vrouwen en is mogelijk het resultaat van hormonale veranderingen.

Oogbindvliesproblemen

Meestal is hemolacrie veroorzaakt door lokale factoren zoals bacteriële conjunctivitis (oogbindvliesontsteking veroorzaakt door bacteriën) waardoor bloed kan wegsijpelen en zich kan mengen met de tranen). Ook een verwonding aan het oogbindvlies leidt mogelijk tot het huilen van bloederige tranen. Sommige oogoperaties leiden tot letsels aan het oogbindvlies wat dus mogelijk resulteert in bloederige tranen.

Psychische problemen

Vooral jonge meisjes met het syndroom van Münchausen zoeken soms medische aandacht op door zelf schade aan te brengen aan de oogstructuren waardoor ze bloed gaan huilen.

Tumoren

Op het oogbindvlies of in de traanzak ontwikkelt zich mogelijk een pyogeen granuloom, een goedaardige oogtumor die mogelijk ook leidt tot hemolacrie. Bloed in de tranen komt ook voor bij een kwaadaardige tumor op de traanzak, zoals een oogmelanoom (kanker in het oog). Een snelle behandeling is nodig bij dit type melanoom (vorm van huidkanker door blootstelling aan de zon).

Symptomen: Tranen met bloed huilen

Een patiënt huilt tranen van bloed, maar de samenstelling is verschillend. Sommige patiënten hebben tranen met een milde rode tint, terwijl anderen tranen huilen die enkel bestaan uit bloed. Ook geassocieerde symptomen komen tot uiting, zoals een etterige of heldere oogafscheiding, psychische problemen zoals angst en paniek, oogpijn, hoofdpijn en letsels aan de huid of het oogbindvlies.

Diagnose en onderzoeken

De oogarts bevraagt de patiënt eerst over de aanwezige symptomen naast het huilen van tranen met bloed, alsook over de medische en familiale geschiedenis, het medicatiegebruik en verergerende factoren. Vervolgens is een grondig oogonderzoek nodig. Dit oogonderzoek moet bestaan uit een grondig spleetlamponderzoek van de conjunctiva (oogbindvlies), de oogleden en de traanklier. De oogarts betast ook het traanzakgebied. Hij neemt mogelijk ook culturen om eventuele afwijkingen te identificeren. Verder is een neusendoscopie (inwendig kijkonderzoek van de neus en de sinusholtes) in sommige gevallen vereist. Ook voert de arts soms een CT-scan van de sinussen uit om de oorzaak van hemolacrie te achterhalen.

Behandeling van bloedige tranen

De meeste oorzaken van het huilen van bloedige tranen verdwijnen spontaan. De oogarts stelt soms een afwachtende houding voor. Indien de bloederige tranen mogelijk toch te wijten zijn aan een ernstigere aandoening, is wel een medische behandeling nodig. Een bacteriële ooginfectie behandelt de oogarts met antibiotische oogdruppels of andere medicatie. Verder zijn nog andere medische behandeling of zelfs oogchirurgie nodig, afhankelijk van de oorzaak van hemolacrie.

Prognose van huilen van bloederige tranen

De prognose hangt af van de oorzaak van hemolacrie. De meeste oorzaken zijn goedaardig en verdwijnen spontaan. Andere oorzaken vergen een intensieve behandeling waarbij de vooruitzichten beter zijn wanneer de arts de diagnose in een vroeg stadium stelt, zoals een oogmelanoom. Ernstige bloedende tranen zijn in sommige gevallen dodelijk, vooral bij een patiënt met een bloedingsziekte of ebola. Het uitsluiten van bloedingen uit andere bronnen, waaronder van andere organen, is van het grootste belang.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hemolacrie: huilen met tranen van bloedHemolacrie: huilen met tranen van bloedIn sommige delen van de wereld wordt het gezien als iets religieus, maar er zijn ook mensen die denken dat het huilen va…
Bloed bij ontlasting kat en kitten: symptomen en oorzakenBloed bij ontlasting kat en kitten: symptomen en oorzakenBloed bij de ontlasting kan voor de eigenaar van een kat verontrustend zijn. Bloed bij de ontlasting bij katten hoeft ec…
Kaposisarcoom: Tumor op de huid, in slijmvliezen en organenKaposisarcoom: Tumor op de huid, in slijmvliezen en organenKanker ontstaat bij een ongecontroleerde groei van cellen in het lichaam. Een Kaposi sarcoom is een kankerachtige tumor…
Is huilen ongezond?Is huilen ongezond?Heel wat mensen vinden huilen banaal. Ze doen er dan ook alles aan om hun tranen zo lang mogelijk voor zichzelf te houde…
Informatie over huilen om verdrietInformatie over huilen om verdrietIn principe huilt elk mens wel eens in zijn leven, dit is dan ook niet ongezond. Traanvocht heeft men altijd om onder an…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dno1967b, Flickr (CC BY-2.0)
  • Geraadpleegd op 14 juli 2019:
  • Bloody tears, https://eyewiki.aao.org/Bloody_tears
  • Causes of Bloody Tears or Haemolacria, https://www.verywellhealth.com/why-do-i-have-bloody-tears-4140688
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Crying Blood: Haemolacria | Is It Really A Disease?, https://soundhealthsolution.com/crying-blood-haemolacria/
  • Haemolacria, https://en.wikipedia.org/wiki/Haemolacria
  • Hemolacria (Haemolacria), https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK539774/
  • Why Am I Crying Blood?, https://www.healthline.com/health/haemolacria
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Hemolacrie: Oorzaken van tranen met bloed huilen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 31-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!