InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hemolacrie: huilen met tranen van bloed

Hemolacrie: huilen met tranen van bloed

Hemolacrie: huilen met tranen van bloed In sommige delen van de wereld wordt het gezien als iets religieus, maar er zijn ook mensen die denken dat het huilen van tranen van bloed een medische oorzaak heeft. Het kan er angstaanjagend uitzien wanneer er bloederige tranen uit de ogen stromen. Het huilen van tranen van bloed wordt ook wel hemolacrie genoemd en het wordt soms gezien bij mensen die een verwonding, infectie of een tumor hebben in het oog. Niet bij iedereen wordt er altijd een duidelijke oorzaak gevonden.

Wat het is

Hemolacrie is het verschijnsel dat er bloederige tranen uit de ogen stromen. De tranen bevatten soms zo weinig bloed, dat het nauwelijks zichtbaar is. Er zijn ook gevallen van tranen van huilen bekend, waarbij de tranen volledig rood zijn. Meestal ligt er een medische oorzaak aan ten grondslag. In een zeldzaam aantal gevallen treedt het spontaan op zonder een aanwijsbare oorzaak. In sommige delen van de wereld wordt het gezien als iets religieus. Uit onderzoek is gebleken dat er bij sommige vrouwen een verband ligt tussen bloedsporen in hun tranen en de hormooncyclus.

Medische oorzaak

Oogverwondingen waarbij er in het oog een bloeding is ontstaan kunnen leiden tot hemolacrie. Tumoren en andere verwondingen in het oog in de buurt van de traanbuis kunnen voor bloedingen zorgen. Het kan ook een andere oorzaak hebben, zoals een oogontsteking of een bacteriële infectie. Ernstige aandoeningen zoals ebola kunnen ervoor zorgen dat bloedvaatjes open barsten. De bloedvaatjes in het oog kunnen door irritatie beschadigen, waardoor ze gaan lekken. In sommige gevallen ligt er een psychische oorzaak aan ten grondslag.

Psychische oorzaak

Vooral jonge meisjes die tranen van bloed huilen hebben een grote kans dat de oorzaak psychisch is. Er zijn een aantal gevallen hiervan bestudeerd. Vaak gaat de hemolacrie gepaard met duizeligheid en hoofdpijn. Lichamelijk zijn er geen afwijkingen te ontdekken, maar uit nader psychologisch onderzoek blijkt dat de meisjes hysterische trekjes hadden. Vermoedelijk is er een verband tussen dit karaktertrekje en de tranen van bloed.

Religie

Een meisje uit India (Rashida Khatoon) is uitgegroeid tot een heiligdom omdat ze meerdere keren per dag tranen van bloed kan huilen. Locale heilige hindoemannen hebben haar tot een wonder verklaard. Het nieuws dat een meisje bloed kon huilen ging enkele jaren geleden de hele wereld over. Voor velen werd het verschijnsel hemolacrie toen pas bekend. Doktoren konden geen medische oorzaak bij het meisje vinden. Er zijn ook mensen die geloven dat heilige standbeelden bloed kunnen huilen. Vrouwen die vroeger last hadden van tranen van bloed, werden soms als heks bestempeld en heksen werden vaak levend verbrand of verdronken.

Is het ernstig?

Het kan er angstaanjagend uitzien als iemand tranen van bloed huilt. Ook voor de patiënt zelf kan het een traumatische ervaring zijn. Vaak denkt de patiënt dat hij ernstig ziek is. Mocht het voor het eerst voorkomen, is het verstandig om naar de dokter te gaan. Er zijn gevallen waarbij er spontaan tranen van bloed ontstaan, maar soms blijkt uit onderzoek dat er een psychologische oorzaak is zoals extreme stress. Als het slechts enkele keren per jaar voorkomt, is het vaak lastig om te achterhalen waar het precies vandaan komt. Als blijkt dat het gaat om een tumor, is het belangrijk snel in te grijpen.

Bij wie komt het voor?

Uit onderzoek is gebleken dat in de gevallen van hemolacrie voor het grootste deel uit vruchtbare vrouwen bestond waarvan de meesten op dat moment menstrueerden, voor een kleiner deel uit zwangere vrouwen en een klein deel uit mannen. Bij vrouwen na de overgang is deze aandoening erg zeldzaam. De conclusie is dat hemolacrie bij vrouwen hoofdzakelijk wordt veroorzaakt door hormonen en dat er bij mannen een andere oorzaak heeft, zoals een oogontsteking of een andere medische oorzaak.

Andere oorzaken

Sommige mensen kunnen tranen van bloed huilen als gevolg van een andere bloeding, bijvoorbeeld en bloedneus. Zij proberen de neusbloeding te stelpen door de neus dicht te knijpen en het hoofd achterover te buigen. Anatomisch liggen de neusholte en traanbuis niet ver van elkaar verwijderd. Door een bloedneus te snuiten, kan er door de druk bloed in de traanbuis komen.
Gerelateerde artikelen
Dacryostenose: Traanbuisverstopping (geblokkeerde traanbuis)Dacryostenose: Traanbuisverstopping (geblokkeerde traanbuis)Dacryostenose is een aandoening waarbij één of beide traanbuisjes van een patiënt vernauwd of geblokkeerd zijn. De traan…
Glasvochtbloeding, bloeduitstorting oog en traanbuisbloedGlasvochtbloeding, bloeduitstorting oog en traanbuisbloedDe ogen zijn het venster, waarmee we naar de buitenwereld kijken. We gaan ervan uit dat het optimaal werkt, zodat we lev…
Subdurale en extradurale bloedingSubdurale en extradurale bloedingBij een subdurale bloeding of extra durale bloeding komt er bloed vrij aan de binnenzijde of de buitenzijde van de herse…
Bloedingen bij dieren: wat voor en hoe behandelen?Bloedingen zijn er in verschillende soorten en komen helaas wel eens voor bij dieren. Hieronder kunt u infromatie lezen…
Wanneer is een bloeding onschuldigWanneer is een bloeding onschuldigAls de neus zonder aanleiding begint te bloeden, is de oorzaak meestal onschuldig en het bloedverlies minimaal. Maar net…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexas Fotos, Pixabay
  • www.wisegeek.com
  • www.drmarkgriffiths.wordpress.com/2013/06/27/throbbin-blood-a-beginners-guide-to-haemolacria

Reageer op het artikel "Hemolacrie: huilen met tranen van bloed"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 13-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!