InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Glasvochtbloeding, bloeduitstorting oog en traanbuisbloed

Glasvochtbloeding, bloeduitstorting oog en traanbuisbloed

Glasvochtbloeding, bloeduitstorting oog en traanbuisbloed De ogen zijn het venster, waarmee we naar de buitenwereld kijken. We gaan ervan uit dat het optimaal werkt, zodat we levenslang alles helder kunnen zien en ervaren. Ondanks dat we vertrouwen op een goede werking kunnen er aandoeningen voordoen, waardoor het zicht wordt belemmerd. Wat houdt het in als het oogwit met lens door een glasvochtbloeding rood wordt en wat als er bloed uit de ogen lijkt te komen?

Glasvochtbloeding: bloedingen in en om het oog

Aanleiding van problemen

Een ongeluk zit in een klein hoekje en kan inhouden dat het oog, de oogkas en het inwendige van het oog onder te hoge druk komt te staan. Gevolg is dat er een breuk of scheur kan ontstaan in zowel de botstructuur als adertjes bij het oog. Dit kan in het glasvocht als op het oogwit een bloedlekkage geven. Aanvullend kan het zijn dat er een infectie van toepassing is, waardoor een gaatje naar een adertje in de traanbuis wordt veroorzaakt. Het kan daarbij lijken alsof de persoon bloed huilt. Wat zijn oorzaken en oplossingen bij de verschillende aandoeningen?

Bloeduitstorting oogwit

In de buitenste laag van het oog lopen een groot aantal zeer kleine bloedvaatjes, waardoor het een zeer gevoelig onderdeel van het aangezicht is. Is er sprake van een plotselinge druktoename op het oog denk aan een ongeval of een klap in het gezicht dan kunnen die adertjes springen of scheuren. Het houdt in dat er bloed stroomt in de buitenste laag van het oog, waardoor het oogwit als het ware bloedrood lijkt. De bloeding zal daarbij tijdelijk zijn, omdat het automatische stollingsmechanisme van het bloed in werking treedt. De bloedvlek zal dus niet groter worden. Het neemt enige tijd voordat de aandoening weer wegtrekt. Het oogwit zal na twee tot drie weken weer de oorspronkelijke witte kleur hebben.

Gescheurd bloedvaatje in oogvocht: glasvochtbloeding

Achter de zwarte opening van het oog binnenin de iris zit de lens van het oog. Het oog wordt via adertjes gevoed met zuurstofrijk bloed om de spiertjes goed te kunnen laten functioneren. Zowel voorin als achterin de glasvochtruimte kan een bloeding ontstaan, waarbij bloed in het oogvocht sijpelt. Dit kan worden veroorzaakt door de volgende redenen.

Suikerziekte

Indien het oog onvoldoende bloed krijgt, kunnen er nieuwe adertjes groeien tussen netvlies en glasvocht. Deze adertjes zijn uitermate fragiel en kunnen snel aanleiding voor bloedlekkage zijn. Diabetes is in bijna de helft van de gevallen de veroorzaker.

Glasvocht oppervlak laat los

Tussen netvlies en het glasvocht ontstaat een ruimte (veelal bij de ouder wordende persoon), waarbij adertjes kunnen knappen (een derde van de gevallen).

Netvlies laat los

Er ontstaat ruimte tussen het harde oogdeel (oogrok) en het netvlies, waarbij adertjes kapot kunnen gaan (een tiende van de gevallen). Aanvullend kan het om andere minder frequent voorkomende aandoeningen gaan.

Gevolg is dat de persoon wazig kijkt of niet goed tot niet meer kan zien. Afhankelijk van oorzaak kan of moet operatief worden ingegrepen. Het glasvocht kan worden vervangen middels een vitrectomie (gelijktijdige zuiging-vulling van glasvocht) en het losgelaten deel kan indien nodig (veelal blijft het zicht goed behoudens de bloeding) chirurgisch worden hersteld.

Bloedlekkage in traanbuis: huilen met bloed

De traanbuis bevindt zich in de ooghoek nabij de neus en verzorgt onder normale omstandigheden de afvoer van oogvocht. De traanklier bevindt zich boven het oog en voegt aan het oog een geleidelijke hoeveelheid vocht toe. Het oog kan daardoor optimaal functioneren en ronddraaien. Dat vocht inclusief opgenomen vuiligheid wordt afgevoerd via de traanbuis. Omdat deze afvoer een kleine vochtige omgeving is, bestaat de kans dat er een ontsteking ontstaat. Daardoor kan een kleine fistel naar een adertje worden geforceerd. Het houdt in dat bloed de vrije loop kan krijgen, waardoor een continue bloedneus ontstaat. Ook bloed kan daarbij vanuit de ooghoeken vrijkomen, zodat het lijkt alsof men bloed huilt. Deze niet vaak voorkomende aandoening wordt behandeld door het dichtschroeien van het adertje in de traanbuis. Het kan zijn dat er eveneens ontstekingsremmers moeten worden ingenomen.

Verder advies bij aanhoudende bloedingen

Aandoeningen aan het oog, waarbij bloedingen voorkomen of het zicht minder wordt dienen altijd door een oogspecialist te worden onderzocht en behandeld. Met de juiste aandacht kan het zicht in ere worden hersteld. Ga bij twijfel altijd naar jouw huisarts voor verder advies.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hemolacrie: huilen met tranen van bloedHemolacrie: huilen met tranen van bloedIn sommige delen van de wereld wordt het gezien als iets religieus, maar er zijn ook mensen die denken dat het huilen va…
Uveïtis: vaatvlies ontsteking ogen, verminderd of wazig zienUveïtis: vaatvlies ontsteking ogen, verminderd of wazig zienDe ogen vormen een zeer belangrijke methode om informatie uit de omgeving te verkrijgen, zodat we weten wat er om ons he…
Oogaandoening: syndroom van WagnerOogaandoening: syndroom van WagnerHet syndroom van Wagner is een erfelijke oogaandoening. Dit is een zeldzame aandoening aan het netvlies binnen het oog e…
Retinopathie oorzaken, symptomen en behandelingHet netvlies in het oog wordt de retina genoemd. De retina heeft receptoren die licht registreren. De receptoren in het…
Glasvochttroebeling of Mouches Volantes aan het oogGlasvochttroebeling of Mouches Volantes aan het oogGlasvochttroebeling of Mouches Volantes is het zien van puntjes en draadjes voor het oog. Vooral bij een lichte omgeving…
Bronnen en referenties
  • http://www.oogartsen.nl/oogartsen/glasvocht_netvlies/glasvochtbloedingen/
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1525/bloeduitstorting-in-het-oog

Reageer op het artikel "Glasvochtbloeding, bloeduitstorting oog en traanbuisbloed"

Reactie

Hugo Emmers, 03-12-2016 22:32 #1
Ik heb al diverse malen een adertje dat springt met bijkomende stekende pijn tijdens en vooral na mijn fietstochten.(wielertoerisme) Ik heb al verschillende brillen geprobeerd ivm eventueel kou op de oog maar geen resultaat, weten jullie daar meer over?

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!