InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vlekken, draadjes in het oog door slechte insuline-aanmaak

Vlekken, draadjes in het oog door slechte insuline-aanmaak

Vlekken, draadjes in het oog door slechte insuline-aanmaak Slecht zien, het hebben van vlekken of draadjes in het oog kan worden veroorzaakt door een slecht eetpatroon. De ingenomen stoffen kunnen ervoor zorgen dat het zicht wordt verstoord, doordat suikers in toenemende mate in het lichaam accumuleren. Een gevoelig punt is het oog, waarin vele kleine adertjes lopen en gemakkelijk verstopt kunnen raken. Veel suiker of glucose in het bloed kan oogproblemen veroorzaken. Waardoor wordt een versuikerd lichaam veroorzaakt en wat kun je er zelf aan doen om het zicht te verbeteren?

Vlekken, draadjes in het oog

Symptomen bij draadjes in het oog

Ben je gewoon met je dagelijkse bezigheden doende kan het voorkomen dat ineens de zijkant van je oog wazig lijkt. Het is alsof er iets voor je lens zit, waardoor je je niet meer op verre objecten kunt scherpstellen. Het kan lijken op een doorzichtige vlek, een wazig iets pompend bloedadertje of dat je donkere draadjes voor je ogen ziet. In het meest extreme geval zie je rode vlekken voor je ogen, waarbij bloedsporen in het glasvocht zijn terechtgekomen. Het zorgt ervoor dat je wazig ziet, omdat je lens op het verstorende element gaat inzoomen en niet verder kan kijken. Let wel dat als er sprake is van vergevorderde suikerziekte je van het ene op het andere moment door lekkend bloed rood kunt gaan zien. Waardoor wordt deze aandoening veroorzaakt?

Hoog bloedglucosegehalte door alcohol en voeding

Glucose in het bloed wordt verkregen uit ingenomen voeding. Voedsel bestaat onder andere uit vetten en koolhydraten. Zeker de snel verbrandende koolhydraten zorgen ervoor dat het lichaam een grote hoeveelheid glucose in één keer krijgt en dat wordt door insuline afgevoerd. Een continu hoog niveau aan glucose zorgt ervoor dat er continu veel insuline aanwezig moet zijn om het lichaam te voeden en om energie op te slaan. Ook door alcoholmisbruik kunnen veel suikers in het bloed terechtkomen. Alcohol wordt afgebroken naar het gifstof asceetaldehyde door veel glucose aan het lichaam te onttrekken. Bij een alcoholverslaving kan echter het opgeslagen suikergehalte dermate verstoord zijn, dat men steeds vaker meer last heeft van hoofdpijnen of sneller moe is. Dit wordt mede veroorzaakt door een verminderde werking van de alvleesklier.

Wat is insulineresistentie?

Indien het lichaam langdurig is blootgesteld aan hoge niveauís van glucose kan het zijn dat er niet meer automatisch wordt gereageerd op extreme bloedglucosewaarden. Het houdt in dat insuline door de alvleesklier praktisch niet wordt aangemaakt, waardoor glucose niet wordt afgevoerd. De persoon komt daardoor minder tot niet aan en krijgt praktisch geen energie. Het houdt in dat het glucoseniveau altijd relatief hoog is. Dit is vergelijkbaar met suikerziekte, echter veroorzaakt door een structureel verkeerd voedingspatroon.

Gevolgen van verminderde insuline-aanmaak

Doordat glucose of suiker in het bloed blijft, wordt het lichaam minder effectief gevoed. Omdat de alvleesklier minder insuline aanmaakt wordt er geen energie opgeslagen en wordt er praktisch geen energie aan het lichaam toegevoegd. Ondanks dat de persoon blijft eten valt men dus simpelweg af, indien er geen aanvullende insuline wordt aangemaakt. Bij diabetici wordt insuline ingespoten om zo het lichaam wel voldoende voeding te geven. Wordt dit niet gedaan dan is er een blijvend moe gevoel, zwakte in het lichaam en wordt er veel geplast (wegens glucoseafvoer). Dit verschijnsel is ook van toepassing bij diegene met insulineresistentie veroorzaakt door verkeerde overmatige voedselinname.

Onverwerkte suikers in het bloed

Een hoog suikergehalte zorgt voor een verhoogde stroperigheid. Het lichaam voedt zich minder goed, waarnaast veel suikers via de plas het lichaam verlaten. Een hoge bloedglucosewaarde zorgt ervoor dat bloed trager gaat stromen. Het kan herkenbaar in de ogen zichtbaar worden door toenemende mate van traag stromend bloed en eventueel verstopte adertjes. Het heeft daarbij een negatieve invloed op de bloeddruk. Het lichaam is vaker moe en inspanningen worden met veel moeite gedaan. Minder goed uit je ogen kijken, het zien van vlekjes of dat je ogen wazig zien kunnen daarbij de gevolgen zijn. Wat kun je hieraan doen, voordat de conditie onomkeerbaar wordt?

Gezonde levensstijl aanmeten

Indien de aandoening is veroorzaakt door structureel alcoholmisbruik of inname van teveel snel verbrandende koolhydraten, dan kan er snel iets aan worden gedaan. Stop met de inname van alcohol en je lichaam reageert er snel positief op. Ook gezond eten waarbij je let op traag verbrandende koolhydraten, zuivel, groente, fruit en onverzadigde vetten van vis en noten stimuleert het lichaam goed. Het kan ervoor zorgen dat je weer een normaal suikergehalte krijgt, waarop de alvleesklier gunstig kan reageren. Ook stoppen met roken past hierbij. Pas je levensstijl aan zodat je minder last hebt van een versuikerd lichaam, zodat vlekken in de ogen geleidelijk aan minder worden en verdwijnen.

Wordt de aandoening veroorzaakt door diabetes dan moeten de adviezen van de behandelend arts worden gevolgd, waarnaast op dagelijkse basis insuline wordt ingespoten. Uiteraard zal een aangepaste levensstijl ook hierbij van belang zijn om de gevolgen van de aandoening te minimaliseren. Laat je altijd informeren wat je het beste kunt doen om je gezondheid optimaal te stimuleren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diabetes, bloedsuiker en insuline - Hoe zit het precies?Over diabetes hoor je veel. Iedereen weet dat het slecht voor je is en dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid su…
Hoe regelt je lichaam de bloedsuikerspiegel?Hormonen zijn van grote invloed op de stofwisseling in ons lichaam. Een van de belangrijke gehaltes die op pijl wordt ge…
Wat is insuline?Wat is insuline?Insuline is een hormoon wordt aangemaakt door de alvleesklier. Het helpt lichaamscellen energie in de vorm van glucose o…
Diabetesdieet, een suikerziektedieetDiabetes, ook wel suikerziekte genoemd, is een stofwisselingsziekte. De oorzaak is een tekort aan het hormoon insuline,…
Symptomen van diabetesIn ons land zijn er veel mensen die kampen met diabetes, ook wel bekend als suikerziekte. Maar hoe weet je wanneer je aa…
Bronnen en referenties
  • http://oogziekenhuiszonnestraal.nl/patienten/oogaandoeningen/vlekken-en-flitsen.aspx
  • http://www.livestrong.com/article/435315-the-effect-of-alcohol-on-insulin-resistance/
  • http://www.diabetesfonds.nl/artikel/wat-diabetes
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Alvleesklier

Reageer op het artikel "Vlekken, draadjes in het oog door slechte insuline-aanmaak"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!