InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Hoe verhelpen gezonde koolhydraten acne en puisten?

Hoe verhelpen gezonde koolhydraten acne en puisten?

Hoe verhelpen gezonde koolhydraten acne en puisten? Het hebben van acne en puisten is een wereldwijd voorkomende conditie van een geïrriteerde huid. Het komt voornamelijk voor bij vrouwen met tieners en bestaat uit kleine rode puisten, welke over het gehele gezicht of andere delen van het lichaam kunnen voorkomen. Het wordt veroorzaakt door een reeks van veranderingen door hormonen, voedselinname, levensstijl, stress en dergelijke. Een extra veroorzaker van chronische acne schijnt eveneens insulineresistentie te zijn. Wat voor effect heeft insulineresistentie op puisten en hoe kunnen gezonde koolhydraten helpen?

Gezonde koolhydraten

Hoe ontstaan puisten?

Puisten ontstaan voornamelijk op het gezicht maar komen ook veelvuldig voor op de nek, armen en schouders. Het wordt veroorzaakt door een verhoogde mate van talgproductie, welke wederom wordt veroorzaakt door het mannelijke hormoon androgeen. In de talgkliertjes bevindt zich de propionibacterie, waardoor de huid wordt geprikkeld met als gevolg dat ontstekingen ontstaan. Er kan dan een rode bobbel ontstaan, welke kan gaan etteren. De huid is warm en kan pijnlijk aanvoelen. Ook die etter kan een kettingreactie geven, waardoor op vele plekken op het lichaam acne of puisten ontstaan. Voornamelijk ontstaat het tijdens de puberteit omdat het lichaam verandert, waarbij de mannelijke huid vaak heftig reageert.

Wat is insulineresistentie?

Insuline wordt veelal geassocieerd met diabetes. Er is echter nog een reden, waarom insuline in het lichaam actief is. Is het lichaam langdurig chronisch blootgestaan aan insuline dan kan er insulineresistentie optreden, waardoor aanvullende aandoeningen kunnen ontstaan zoals acne. Gewoonlijk neemt het insulinegehalte toe om de aanval in te zetten tegen snel stijgend bloedglucosegehalte veroorzaakt door ongezonde snel verteerbare hoge glycemie houdende koolhydraten. Bij de persoon die lijdt aan insulineresistentie reageert het lichaam niet normaal op het aanwezige bloedsuikergehalte. Is er sprake van insulineresistentie dan kan insuline het bloedglucosegehalte onvoldoende verlagen. Dit wordt veroorzaakt door levensstijl, voedselinname enzovoorts. Hoe veroorzaakt insulineresistentie acne of puisten?

Hoe veroorzaakt het puisten?

Zoals gezegd wordt acne veroorzaakt door een overmatige productie van talg. Talg is een olie waarmee gewoonlijk de huid glad en soepel blijft, maar zorgt ook voor het waterafstotende karakter van de huid. Hoe reageert insulineresistentie dan met de huid?:
  • enerzijds zorgt de aandoening ervoor dat er een overmatige productie van olie in de huid voorkomt. Olie en puistvorming gaan zondermeer hand in hand aangezien het de talg in de huid vormt. Dit kan dus de indirecte aanleiding zijn voor vorming van puisten;
  • anderzijds wordt er verondersteld dat een hoog niveau het mannelijke hormoon androgeen stimuleert. Dit hormoon is zowel bij mannen als vrouwen actief. Zoals eerder al is vastgesteld veroorzaakt het hormoon androgeen talg in de huid.

Beide argumenten geven aanleiding voor het feit dat insulineresistentie puisten veroorzaakt.

Behandeling chronische puisten of acne

Bij mensen die langdurig last hebben van puisten welke lastig weggaan, kan de oorzaak liggen bij insulineresistentie. Maar hoe kun je dat dan behandelen?

Levenswijze

Insuline komt in het lichaam als het bloedglucosegehalte te snel stijgt. Dit wordt veroorzaakt door hoge glycemie houdende koolhydraten. Je doet er goed aan om een verstandig en afgewogen dieet te nemen waarbij de toegepaste producten of ingrediënten gezonde koolhydraten bevatten. Daardoor neemt het bloedglucosegehalte geleidelijk op een meer stabiele manier toe en waardoor relatief minder energierijk voedsel benodigd is. Omdat het aandeel glucose in het bloed niet piekt of in een scheve verhouding aanwezig is, is minder insuline nodig. Insuline corrigeert normaal een te hoge bloedglucosegehalte door het af te voeren en elders in het lichaam op te slaan. Door toedoen van gezonde koolhydraten krijgt het lichaam minder glucose in één keer danwel het lichaam krijgt het geleidelijk toegediend, waardoor minder insuline wordt aangemaakt en de opslag beperkt blijft.

Overmatig alcoholgebruik

Verminder de inname van alcohol, zonder meer de inname van bier moet worden beperkt. Bewegen: aanvullend bewegen helpt de stofwisseling, zo ook meerdere kleine maaltijden verspreid over de dag.

Gezonde koolhydraten eten

Het lage glycemie houdende koolhydraten dieet zorgt ervoor dat de insulineproductie in het lichaam vermindert tot meer normale waarden. Dit houdt eveneens in dat het hormoon androgeen niet meer wordt gestimuleerd, waarmee de talgproductie in de huid op een meer gewoon niveau stabiliseert. Volg het lage glycemie houdende koolhydraten dieet om van chronische puisten en acne af te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acne, mee-eters en pukkelsDe verschrikking van elke puber. Puistjes, acne en mee-eters. Je kan door de grond zakken als je voor de spiegel staat e…
Puistjes uitknijpen, is dat goed of slecht?Er bestaan verschillende meningen over het uitknijpen van puisten. Sommige mensen zijn bang dat ze meer puistjes krijgen…
Meer kans op puistjes door het drinken van melkMeer kans op puistjes door het drinken van melkTieners die veel melk drinken hebben een grotere kans op acne. Hoe magerder de melk, hoe groter die kans wordt. Het zijn…
Gezonde koolhydraatarme tussendoortjesKoolhydraten zijn een bron van energie, voor de hersenen zijn ze erg belangrijk. Koolhydraten is een verzamelterm voor a…
Bronnen en referenties
  • http://overgewicht.pilliewillie.nl/obesitas/behandeling.overgewicht.2a.php
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Acne

Reageer op het artikel "Hoe verhelpen gezonde koolhydraten acne en puisten?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Gezichtsverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!