InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Joggen: Voordelen voor gezondheid van deze sport

Joggen: Voordelen voor gezondheid van deze sport

Joggen: Voordelen voor gezondheid van deze sport Joggen is een heerlijke sport die zich tussen een ontspannen wandeling en een snelle sprint bevindt. Joggers houden bij deze vorm van lichaamsbeweging een snelheid van minder dan 9,66 km/u aan. Regelmatig joggen biedt enkele voordelen voor de gezondheid. Enkele gezondheidsvoordelen zijn bijvoorbeeld een betere hartgezondheid, botgezondheid en hersengezondheid. De sport kent tevens enkele psychische gezondheidsvoordelen, zoals minder snel stress, angst en een depressie.

Botgezondheid verbeteren

Joggen versterkt de botten en helpt om bepaalde botziekten te voorkomen. Een goede botgezondheid is om een aantal redenen belangrijk. Rode bloedcellen worden bijvoorbeeld geproduceerd door beenmerg. Joggen draagt tevens bij aan het bouwen van sterkere en flexibelere gewrichten.

Gewicht verliezen door te joggen

Één van de belangrijkste redenen waarom mensen gaan joggen, is het verliezen van gewicht. Joggen is misschien wel één van de beste manieren om af te vallen, omdat het proces geleidelijk verloopt en niet zo schadelijk is als sommige andere extreme gewichtsverliesregimes. Joggen verbetert tevens de stofwisseling van het lichaam, waardoor het lichaam sneller en efficiënter met calorieën omgaat. Langzaam joggen met goed passende schoenen op zachte ondergronden (zoals gras) zijn de beste adviezen om zowel gewicht te verliezen als het risico op blessures te verminderen.

Hartgezondheid verbeteren

Net zoals wandelen en hardlopen verbetert joggen de hartgezondheid. Regelmatig joggen verbetert de bloeddruk. Dagelijkse trainingen zorgen ervoor dat het hart sneller bloed kan pompen. Hierdoor wordt het cardiovasculaire systeem sterker en neemt het risico op hartaanvallen en hartziekten af. Bovendien is het dankzij het regelmatig joggen mogelijk om de suiker- en cholesterolwaarden in het bloed beter te beheren. Het is wel belangrijk dat joggers een gelijkmatig tempo aanhouden voor het verkrijgen van de beste cardiovasculaire voordelen.

Hersengezondheid verbeteren

Door regelmatig te joggen, worden nieuwe neuronen in de hersenen aangemaakt. Bij een toename leiden deze hersencellen tot betere leer- en geheugenvermogens. Dit is nuttig bij de behandeling van neurologische aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Huntington. Door te joggen passen de hersenen zich bovendien sneller aan aan veranderingen, zoals een zwangerschap. De hersenen verhogen ook het cognitieve vermogen en geven hormonen af die het humeur en zelfmotiverende vermogens verbeteren.

Immuunsysteem verbeteren

Joggen is een matige vorm van lichaamsbeweging die in tegenstelling tot overmatige lichaamsbeweging juist het immuunsysteem verbetert. Joggers die regelmatig hun sport beoefenen, hebben bijgevolg minder snel hogere luchtweginfecties, diabetes mellitus (suikerziekte) en andere ziekten en infecties.

Insulineresistentie verbeteren

Prediabetes, waarschuwingsaandoening van diabetes mellitus nog om te keren valt, kenmerkt zich door onder andere insulineresistentie. Hierbij reageren de lichaamscellen niet meer op insuline, het hormoon dat de bloedsuikerspiegel reguleert. Door regelmatig te joggen, vermindert de insulineresistentie. Wellicht is dit het gevolg van een afname van lichaamsvet en ontsteking.

Levensduur verlengen

Mensen die veel zittende activiteiten uitvoeren en weinig sporten, hebben een sedentaire levensstijl. Dit verhoogt de kans op een vroegtijdig overlijden. Door enkele keren per week langzaam te joggen, verlengt de levensduur.

Psychische gezondheid verbeteren

Angst en depressies te lijf gaan

Regelmatige lichaamsbeweging zoals joggen bestrijdt de symptomen van angst en een depressie. Patiënten met een depressie hebben verhoogde cortisolspiegels in het bloed. Dit hormoon komt vrij als reactie op stress. De cortisolwaarden dalen door regelmatig te sporten, zoals joggen.

Stress verminderen

Iedereen ervaart wel eens stress. Joggen beschermt de hersenen tegen de schadelijke gevolgen van stress.

Slaap verbeteren

Joggers kunnen beter hun circadiaanse ritmes reguleren, ze zijn alerter overdag, ze slapen dieper en het is zelfs mogelijk om dankzij het joggen slaapapneu en slapeloosheid tegen te gaan. Een lange joggingsessie zorgt er tevens voor dat mensen achteraf zo moe zijn dat ze in slaap vallen zodra het hoofd het kussen raakt. Om deze gezondheidsvoordelen te bereiken, is het het beste om 's morgens te joggen.

Wervelkolom flexibel houden tijdens de veroudering

Tussen de benige ruggenwervels bevinden zich kleine, flexibele tussenwervelschijven die optreden als beschermende kussens. De tussenwervelschijven zijn eigenlijk zakjes gevuld met vloeistof. Bij het verouderen krimpen ze of sluiten ze af, en dan vooral wanneer mensen een zittende levensstijl hanteren. Door lang te zitten, neemt de druk op de tussenwervelschijven na verloop van tijd toe. Door te joggen of hardlopen, behouden mensen de grootte en flexibiliteit van deze tussenwervelschijven.

Tips voor blessurevrij joggen

Enkele tips verlagen de kans op het krijgen van een letsel:
  • altijd eerst opwarmen
  • de juiste uitrusting kiezen: gepaste schoenen kopen bij een professionele sportwinkel
  • een goede houding naleven
  • eerst met een arts overleggen bij een aanwezige ziekte, overgewicht,
  • geen overmatige lichaamsbeweging uitvoeren

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joggen is gezondJoggen is gezondJe ziet ze steeds vaker opduiken de joggers: in de straten, in de parken, in het bos. Vaak tijdens de middagpauze. Wat d…
Hardlopen en afvallen  Tips en trucjes voor beginnersHardlopen en afvallen Tips en trucjes voor beginnersBeweging is belangrijk voor de gezondheid, het welzijn en voor het verliezen van gewicht. Hardlopen of joggen is een van…
Is joggen wel zo gezond? Risico's & nadelen van joggenIs joggen wel zo gezond? Risico's & nadelen van joggenJoggen is voor veel mensen die snel fit willen worden de meest voor de hand liggende keuze. Om te gaan rennen heb je all…
Langer leven door te joggenHet is een open deur intrappen: sporten is gezond, maar dat joggen je leven met 5 tot 6 jaar kan verlengen is minder bek…
Gezonde voeding: SpinaziesapGezonde voeding: SpinaziesapHoewel sap van spinazie niet zo bekend is als voedingsmiddel kan het toch een meerwaarde bieden aan een smoothie, saus o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StockSnap, Pixabay
  • Geraadpleegd op 19 juli 2019:
  • The Benefits of Exercise For Sleep, https://thesleepdoctor.com/2017/05/22/benefits-exercise-sleep/
  • Geraadpleegd op 18 juli 2019:
  • 22 benefits of jogging - March 2019 Healthsomeness, https://www.healthsomeness.com/health-benefits-of-jogging/
  • All About That Pace: The Benefits of Joggingn https://www.healthline.com/health/exercise-fitness/benefits-of-jogging
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Health Benefits of Jogging, https://nybeautyandhealth.com/2019/02/11/health-benefits-of-jogging/
  • Mijlen per uur naar Kilometers per uur, https://www.metric-conversions.org/nl/snelheid/mijlen-per-uur-naar-kilometers-per-uur.htm
  • Physical and mental benefits of jogging Read more: https://www.legit.ng/1189432-physical-mental-benefits-jogging.html
  • Running and jogging - health benefits, https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/running-and-jogging-health-benefits

Reageer op het artikel "Joggen: Voordelen voor gezondheid van deze sport"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 19-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vrije tijd
Medische informatie…
Schrijf mee!