InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Sauna: Voordelen voor gezondheid van regelmatig saunabaden

Sauna: Voordelen voor gezondheid van regelmatig saunabaden

Sauna: Voordelen voor gezondheid van regelmatig saunabaden Het bezoek aan een sauna is al duizenden jaren bekend. Het regelmatig nemen van een sauna is uitstekend voor de gezondheid. Het overmatig, gezond zweten doet namelijk spanning verdwijnen. Het lichaam reageert uitstekend op de zachte, aanhoudende hitte. De spieren ontspannen, verstopte sinussen worden geopend, het lichaam wordt ontgift en ook de hersenen en huid halen profijt uit deze vorm van vrijetijdsbesteding. Voorts krijgt de geest nieuw leven ingeblazen waardoor mensen minder stress ervaren, beter slapen en minder snel lijden aan angst en depressies. Saunabaden bieden ook een uitstekende kans voor het aanknopen van gesprekken. Normaal gesproken bedraagt de maximale sessieduur van een saunabeurt vijftien minuten voor het behalen voor de meest optimale gezondheidseffecten. Mensen met een aanwezig medisch probleem, raadplegen tot slot het best een arts alvorens te gaan saunabaden.

Optimale sessieduur voor optimale gezondheidsvoordelen

De meeste artsen raden aan om te beginnen met twee tot vijf minuten per saunasessie, gedurende twee tot drie dagen per week. Als je deze consistentie handhaaft, begint de tolerantie te stijgen en kunnen mensen langer in de sauna blijven. Voor het behalen van de beste gezondheidsvoordelen, is een saunasessie van maximaal vijftien minuten gedurende drie à vijf dagen per week nuttig. Mensen moeten echter deze duurtijd echter voorzichtig opbouwen en daarnaast bij aanwezige gezondheidsproblemen contact opnemen met een arts alvorens regelmatig een sauna te willen gaan nemen.

Calorieën verbranden door frequent te saunabaden

Door sauna’s te nemen is het mogelijk om gewicht te verliezen. Het overmatig zweten is een soort sport voor het lichaam waardoor de hartslag versnelt. Dit overmatig zweten vereist een opmerkelijke hoeveelheid energie, waardoor mensen meer calorieën verbranden.

Diepere slaap bevorderen

Saunagebruik leidt tot een diepere, meer ontspannen slaap. Saunagebruikers merken namelijk een langzame, ontspannende afname van endorfines, wat de slaap vergemakkelijkt. De kalmerende warmte van een sauna bevordert met andere de slaap.

Hartgezondheid bevorderen

Veel hartaandoeningen zijn ten minste gedeeltelijk stressgerelateerd. Warm baden in een sauna biedt op een aantal manieren een vermindering van stress en dus ook een verlaagd risico op het ontwikkelen van hart- en vaataandoeningen. Deze warme, stille ruimte zonder afleiding van buitenaf ontspant de spieren van het lichaam, verbetert de bloedsomloop en stimuleert de afgifte van endorfines. Endorfines zijn de natuurlijke, 'feel good'-chemische stof van het lichaam. Het twee à drie keer per week nemen van een sauna vermindert het risico op een hartaanval en een hoge bloeddruk en doet de slagaders meer ontspannen. Saunagebruik verhoogt tot slot de hartslag, vergelijkbaar met aerobe oefeningen, met een hartslag tussen 120-150 slagen per minuut. Het is echter wel belangrijk dat mensen met een verleden van een hartaanval of een andere hart- en vaataandoening contact opnemen met de arts alvorens regelmatig een sauna te willen gaan gebruiken.

Frequent saunabaden na het sporten bevordert het herstel van de spieren en gewrichten / Bron: Skeeze, PixabayFrequent saunabaden na het sporten bevordert het herstel van de spieren en gewrichten / Bron: Skeeze, Pixabay

Herstel na intense fysieke activiteit bevorderen

Sauna's ontspannen spieren en verzachten pijn in zowel spieren als gewrichten. Onder de hoge hitte van een sauna, laat het lichaam endorfines vrij. Endorfines hebben een mild, aangenaam en kalmerend effect, waardoor ze de pijnen van artritis (gewrichtsontsteking) en spierpijn (door een lichamelijke inspanning) kunnen minimaliseren. De lichaamstemperatuur stijgt ook door de hitte van de sauna. Dit zorgt ervoor dat bloedvaten verwijden, waardoor de bloedcirculatie toeneemt. Deze verhoogde bloedstroom versnelt op zijn beurt het natuurlijke genezingsproces van pijnen, kleine kneuzingen of snijwonden. Wanneer mensen aan fysieke sporten hebben deelgenomen, is het steeds nuttig om de warmte en/of stoom van een sauna te gebruiken (na het sporten wel tien minuten wachten alvorens een sauna te gebruiken). Dit bevordert spierontspanning, vermindert spierstijfheid en elimineert melkzuur en/of andere giftige stoffen die aanwezig kunnen zijn.

Huid reinigen door regelmatig nemen van sauna

Warm baden is nuttig voor het reinigen van de huid. Wanneer het lichaam erg hard begint te zweten, wordt de huid gereinigd en worden dode huidcellen vervangen, hetgeen zorgt voor een betere huidgezondheid. Zweten spoelt bacteriën uit de opperhuid en zweetklieren, waardoor de huid uiteindelijk een zachter ogend uiterlijk krijgt.

Lichaam ontgiften

Het overmatig zweten door het saunagebruik biedt enkele gezondheidsvoordelen. Door de hitte van een sauna, stijgt de kernlichaamstemperatuur. De bloedvaten verwijden vervolgens en veroorzaken een verhoogde bloedstroom. Wanneer warmte van het bloed naar het huidoppervlak begint te stromen, stuurt het zenuwstelsel signalen naar de miljoenen zweetklieren die het menselijk lichaam bedekken. De zweetklieren gaan hierdoor zweet produceren. Via de zweetproductie is het mogelijk om het lichaam te koelen. Zweet bestaat voor 99% uit water. Overmatig zweten in een sauna verlaagt het niveau van lood, koper, zink, nikkel, kwik en andere chemicaliën. Dit zijn gifstoffen die in het lichaam worden opgenomen door interactie met de dagelijkse omgevingen.

Longfunctie verbeteren

Saunabaden verbetert de longfunctie, zelfs bij de aanwezigheid van astma (chronische ontsteking van luchtwegen in longen) of chronische ademhalingsproblemen. Daarnaast helpt het regelmatig gebruik van een sauna om de kans op het krijgen van een verkoudheid of longontsteking te verminderen.

Luchtweginfecties bestrijden

Sauna’s verminderen de incidentie van een verkoudheid en griep aanzienlijk. Wanneer het lichaam wordt blootgesteld aan de hitte van een sauna en stoom (in het geval van traditionele sauna's), produceert het sneller witte bloedcellen. Witte bloedcellen kunnen op zijn beurt ziekten helpen bestrijden en virussen doden. Dankzij de stoom van een sauna is het bovendien mogelijk om de ongemakkelijke symptomen van verstopte sinussen (b.v. veroorzaakt door een allergie of verkoudheid) te verlichten. Het is aanbevolen om eucalyptus toe te voegen aan het water voor het nog beter kunnen openen van de sinussen.

Mentale gezondheid verbeteren

Gesprekken bevorderen

Hoewel er zelden over het sociale voordeel wordt gesproken, is dit best belangrijk. Een sauna kan zowel privé als publiekelijk een ontspannende omgeving bieden. Vooral wanneer mensen een sauna gebruiken met anderen, nodigt dit uit voor een open, intiem en rustig gesprek.

Stress en angst verlichten

Een sauna nemen is een uitstekend middel om stress te verlichten. Saunabaden doet het lichaam en de geest ontspannen waardoor deze zich kunnen herstellen. Saunabaden zijn goed voor de geestelijke en mentale gezondheid, waardoor mensen zich op alle vlakken beter gaan voelen. Ze lijden hierdoor minder snel aan een depressie en andere psychische problemen. Deze vorm van cardiorespiratoire fitness draagt bovendien bij aan de behandeling van een depressie en angst. Ook chronische hoofdpijn, wat mogelijk een gevolg is van stress, is goed te behandelen met het regelmatig nemen van een sauna.

Regelmatig een sauna nemen vermindert ontstekingen, pijn en vermoeidheid / Bron: Concord90, PixabayRegelmatig een sauna nemen vermindert ontstekingen, pijn en vermoeidheid / Bron: Concord90, Pixabay

Ontstekingen verminderen

Saunabaden is in verband gebracht met het verzachten van pijn en symptomen die geassocieerd zijn met musculoskeletale aandoeningen zoals artrose (reumatische aandoening van gewrichtskraakbeen), reumatoïde artritis (ontsteking van gewrichten en organen) en fibromyalgie (chronische aandoening met pijn en vermoeidheid). Sauna’s verlagen de ontstekingswaarden in het bloed. Bij verschillende chronische pijnaandoeningen veroorzaakt een ontsteking ernstige pijn en vermoeidheid, en het nemen van een sauna lijkt deze ontstekingsmarkers te verminderen.

Ziekte van Alzheimer en dementie verminderen

Het regelmatig (vier à zeven keer per week) gebruik van een sauna bij verlaagt het risico op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer en dementie met 65%.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sauna en afvallenSauna en afvallenLekker zweten in de sauna en hierdoor afvallen. Dit is de vraag die bij veel mensen afspeelt. Veel mensen geloven, dat j…
Ontspannen, rust en relaxen in een spaOntspannen, rust en relaxen in een spaDruk, druk, druk! Ontspannen schiet er door alle drukte vaak bij in. Om lekker in je vel te zitten, om je goed te voelen…
Infraroodsauna: voordelen voor de gezondheidInfraroodsauna: voordelen voor de gezondheidDe infraroodsauna is een uitstekend middel om op een regenachtige dag eens lekker te ontspannen en de stress van je af t…
De Sauna, meer dan rust!De Sauna, meer dan rust!De sauna: voor veel mensen niet meer dan een dagje ontspanning en rust. Maar het is meer dan dat... Hartstikke gezond!
Saunabezoek tijdens zwangerschapMag je nu wel of niet naar de sauna tijdens je zwangerschap? Dat is een vraag waar veel zwangere vrouwen het antwoord gr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nkaminetskyy, Pixabay (bewerkt)
  • Geraadpleegd op 1 augustus 2019:
  • Gewichtsverlies, https://www.health-mate-sauna.be/asite/helpt-bij-gewichtsverlies.php?p=0,22,2,6,6,1
  • Geraadpleegd op 31 juli 2019:
  • How long should I stay in a sauna?, https://www.healthline.com/health/how-long-in-a-sauna#how-long
  • How to Use a Sauna - Best Tips for You, https://www.tipsandshare.com/how-to-use-a-sauna-best-tips-for-you
  • Heal with heath, https://www.healwithheat.com/5-health-benefits-of-sitting-in-a-sauna/
  • Sauna Health Benefits, https://www.akwa.be/blog-prive-sauna-akwa/sauna-and-your-health/mobile/
  • 7 Health Benefits Of Saunas You Probably Didn’t Know About, https://www.bustle.com/p/7-health-benefits-of-saunas-you-probably-didnt-know-about-9987543
  • Sauna: Health benefits, risks, and precautions, https://www.medicalnewstoday.com/articles/313109.php
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Health Benefits of Sauna, https://www.finnleo.com/pages/health-and-wellness
  • Afbeelding bron 1: Skeeze, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Concord90, Pixabay

Reageer op het artikel "Sauna: Voordelen voor gezondheid van regelmatig saunabaden"

Infoteur: Miske
Laatste update: 29-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vrije tijd
Medische informatie…
Schrijf mee!