InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Besmetting met Genitale wratten

Besmetting met Genitale wratten

Besmetting met Genitale wratten Jaarlijks worden binnen Nederland 25.000 mensen besmet met Genitale wratten ofwel het HPV virus. Dit is goed voor een tweede plek op de lijst van meest voorkomende SOA binnen Nederland. In sommige gevallen bevinden de wratten zich binnenin het lichaam, waardoor zij zich ongemerkt kunnen vermenigvuldigen en uitbreiden. Genitale wratten kunnen zich uitbreiden tot trossen, welke in de meeste gevallen d.m.v. een of meerdere operaties verwijderd moeten worden. De wratten zijn uiterst besmettelijk!

Wat zijn genitale wratten?

Genitale wratten komen overeen met gewone wratten, alleen zijn deze wratten zeer besmettelijk door seksueel contact en bevinden zij zich op/in het geslachtsdeel en de anus. Jaarlijks raken 25.000 mensen in Nederland met deze SOA besmet.
De wratten zijn onschuldig voor de rest van de gezondheid, maar kunnen erg hardnekkig zijn. Ze kunnen snel uitgroeien tot trossen en vermenigvuldigen zich soms razendsnel. De wratten worden veroorzaakt door een virus, dat bijna altijd door seksueel contact wordt overgebracht. Dit virus is er in vele varianten, o.a. HPV type 6, 11 en 18.

Toch kan de ziekte ook op een andere manier overgebracht worden, bijvoorbeeld door een handdoek of washand die door een besmet iemand is gebruikt. Ook via het tiolet kan de ziekte worden overgedragen. Bij de stoelgang is het mogelijk dat de anus het geslachtsdeel besmet of andersom. Genitale wratten bevinden zich meestal in, op en rond het geslachtsdeel, de anus en (bij uitzondering) in de mond.

Verschijnselen bij mannen en vrouwen

Genitale wratten ontstaan pas enkele weken tot zelfs meer dan een jaar na besmetting met het virus. Bij vrouwen bevinden de wratten zich voornamelijk op en/of ronde de schaamlippen, in de vagina en op de baarmoedermond. Bij mannen op en/of rond de penis. Bij zowel vrouwen als mannen kunnen de wratten zich ook in en rond de anus bevinden. Het begint vaak met kleine wratjes die er totaal onschuldig uitzien. Toch groeien en vermenigvuldigen zij razendsnel. Ze doen geen pijn, maar kunnen wel jeuken of irriteren. Bij vrouwen kunnen de klachten erger worden tijdens de menstruatie of de zwangerschap. Het is mogelijk dat je genitale wratten hebt zonder het zelf te weten. Soms bevinden de wratten zich op plaatsen die je zelf niet kunt zien of bij vrouwen bijvoorbeeld alleen inwendig. In sommige gevallen verdwijnen de wratten vanzelf weer, maar een behandeling is ten zeerste aan te raden.

Mogelijke gevolgen bij mannen en vrouwen

Genitale wratten kunnen zich snel uitbreiden en zijn zeer besmettelijk. Daarom is een snelle behandeling ook erg belangrijk. Wanneer je te lang wacht met een behandeling, zal de duur van de behandeling ook steeds langer worden. Het HPV (Humaan Papillomavirus) dat de wratten veroorzaakt, is er in verschillende typen. Sommige typen zijn snel te behandelen, andere typen worden in verband gelegd met baarmoederhalskanker. De typen die de wratten veroorzaken, zijn goedaardig en veroorzaken dus geen kanker. (Dit is een groot misverstand!)

Lang niet iedereen die besmet raakt met het virus krijgt inderdaad last van wratten. Afhankelijk van de nodige behandeling en de duur van de behandeling, is het mogelijk dat het geslachtdeel littekens zal overhouden. Verder heeft de ziekte of het virus geen ernstige gevolgen.

Behandeling

De arts bekijkt de wratten eerst goed en zal vervolgens naar alle waarschijnlijkheid ook een onderzoek doen om zeker te zijn dat je niet met andere SOA besmet bent geraakt. Vervolgens bepaald hij welke behandeling het meest geschikt is, aan de hand van het stadium waarin de ziekte zich bevindt. In sommige gevallen kun je de wratten zelf behandelen door er regelmatig een creme of vloeistof op de smeren. Helaas is deze behandeling alleen mogelijk wanneer je er uittermate snel bij bent. Een arts kan de wratten bevriezen, verschroeien of chirurgisch verwijderen indien er teveel aanwezig zijn. Vooral dit laatste kan behoorlijk pijnlijk zijn, hoewel dit vaak onder algehele narcose gebeurd. Echt genezen kun je helaas niet, omdat het virus dat de ziekte veroorzaakt altijd in je bloed blijft zitten en de genitale wratten ten aller tijde weer terug kan laten keren. In sommige gevallen zijn er meerdere behandelingen en operaties nodig. Dit levert niet alleen lichamelijke, maar ook geestelijke schade op door de "verminking" van het geslachtsdeel die de vele operaties hebben aangericht. Soms kun je na jaren behandeling 'gezond' worden verklaard en jaren nergens last van hebben. Ineens kunnen de wratten na jaren toch weer terug komen, zonder dat je opnieuw besmet hoeft te worden. Met name bij zwangere vrouwen is de kans groot dat de wratten tijdens de zwangerschap weer terug komen. Tijdens de zwangerschap kunnen sommige behandelingen gevaarlijk zijn, dus meldt altijd bij de behandelend arts dat je in verwachting bent om je baby niet onnodig bloot te stellen aan verschillende risico's!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.infosoa.nl
  • www.soortensoa.nl

Reageer op het artikel "Besmetting met Genitale wratten"

Infoteur: Marensa
Laatste update: 19-05-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: SOA
Medische informatie…
Schrijf mee!