InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Besmetting met de Chlamydia-infectie

Besmetting met de Chlamydia-infectie

Besmetting met de Chlamydia-infectie Jaarlijks worden 60.000 mensen besmet met een Chlamydia-infectie. Hiermee staat deze SOA op de eerste plaats van meest voorkomende SOA binnen Nederland. In dit artikel leest u alles over de infectie, de verschijnselen (welke bij mannen anders zijn dan bij vrouwen) en de gevolgen van deze geslachtsziekte. De behandeling is snel en makkelijk, maar uit schaamte wachten mensen vaak te lang met een bezoek aan een arts. Te lang wachten kan grote gevolgen hebben!

Wat is chlamydia?

De meest voorkomende SOA is chlamydia. Jaarlijks worden 60.000 mensen binnen Nederland met deze geslachtsziekte besmet. Chlamydia is heel besmettelijk en wordt veroorzaakt door een bacterie die zich nestelt in de slijmvliezen van de geslachtsdelen. Dit kan mogelijk leiden tot een ontsteking van de urinebuis, de baarmoedermond of de anus. Bij een infectie in de anus zijn er meestal geen klachten, alleen soms wat bloederige afscheiding, jeuk, irritatie of pijn bij de ontlasting.

Verschijnselen bij de vrouw

Vrouwen merken vaak weinig tot niets van chlamydia.Ze hebben geen klachten, of alleen wat vage klachten, waardoor de chlamydia soms al jaren onopgemerkt aanwezig kan zijn. Ondertussen kan de ziekte natuurlijk wel overgegeven worden aan eventuele partners. Verschijnselen die kunnen wijzen op de aanwezigheid van chlamydia zijn:
  • Meer of andere afscheiding dan normaal
  • Pijn bij het plassen
  • Abnormaal bloedverlies, tussen menstruatieperioden in of na het vrijen
  • Pijn bij het vrijen
  • Pijn in de onderbuik

Verschijnselen bij de man

Mannen krijgen vaak last van afscheiding uit de plasbuis, een tot enkele weken na besmetting. Meestal uit dit zich in waterige afscheiding na het opstaan. Het hoeft niet veel te zijn, maar het kan wel pijnlijk zijn. Ongeveer 25 procent van de chlamydia-besmette mannen heeft helemaal geen klachten en zal de ziekte daardoor niet opmerken. Wel kan deze, ook in dit geval, de ziekte doorgeven aan seksuele partners.

Mogelijke gevolgen bij de vrouw

Chlamydia kan opstijgen naar de eileiders, welke dan kunnen gaan ontsteken. Hierdoor kan deze ontsteking weer uitbreiden naar de buikholte. Dit wordt PID (Pelvic Inflammatory disease) genoemd. De eileiderontsteking kan gepaard gaan met koorts. Je voelt je ziek en hebt voornamelijk last van de onderbuik. Door een goede en snelle behandeling kan de ontsteking volledig genezen. Hier is antibiotica en bedrust voor nodig. Wanneer de ontsteking niet (op tijd) wordt behandeld, kan dit littekens in de eileiders veroorzaken. Hierdoor kunnen de eileiders verstopt raken, wat kan leiden tot onvruchtbaarheid of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Een zwangere vrouw kan de chlamydia tijdens de bevalling overdragen aan de baby, waardoor de baby oogontsteking of longontsteking kan krijgen. Door een goede behandeling tijdens de zwangerschap voorkom je dat de baby onnodige risico's loopt.

Mogelijke gevolgen bij de man

De chlamydia kan opstijgen naar de prostaat en de bijbal via de zaadleiders. Hierdoor kun je bijbalontsteking krijgen. Dit veroorzaakt pijn in de balzak (scrotum) en kan uitstralen naar de lies. Je kunt een zwelling in de balzak voelen. In sommige gevallen kan een ontsteking van de bijbal leiden tot een ontsteking van de bal zelf. Ook dit geeft zwellingen en pijn. Een ontsteking van de prostaat kan gepaard gaan met koorts.

Behandeling

Chlamydia is makkelijk en snel te genezen met een antibiotica-kuur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een SOA, chlamydiaEen SOA, chlamydiaDe meesten weten wel dat vrijen veilig moet gebeuren. Maar soms schiet het er toch tussendoor. Hieronder beschrijf ik ch…
Risicofactoren rondom je vruchtbaarheid (vrouw)Risicofactoren rondom je vruchtbaarheid (vrouw)Zwanger worden wordt lastiger wanneer er bepaalde risicofactoren aanwezig zijn. Een flink deel van deze risicofactoren k…
Betere test voor ChlamydiaBetere test voor ChlamydiaIn het VU medisch centrum in Amsterdam hebben wetenschappers een nieuwe test ontwikkeld die nauwkeuriger Chlamydia kan o…
Redenen vaginaal bloeden na gemeenschapRedenen vaginaal bloeden na gemeenschapAlle vrouwen zijn gewend maandelijks te bloeden, maar soms bloed je ook als je niet ongesteld bent. Als je vaginaal bloe…
SOA: chlamydia trachomatisVan alle SOA's komt chlamydia het meest voor. Geschat wordt dat elk jaar circa 60.000 mannen en vrouwen in Nederland een…
Bronnen en referenties
  • www.infosoa.nl
  • www.soortensoa.nl

Reageer op het artikel "Besmetting met de Chlamydia-infectie"

Reacties

Rudy Mulder, 25-03-2012 17:44 #2
Vele mannen hebben vaak orale sex met vrouwen. In het geval dat vrouwen Chlamydia drager zijn is het dan mogelijk dat mannen besmet kunnen raken met Chlamydia in de mond of keel? En hoe zou dit behandelt moeten worden?

RR Reactie infoteur, 29-03-2012
Beste RR,

het is inderdaad mogelijk om een CHlamydia-infectie in de keel te krijgen na orale seks met een besmet persoon. Deze infectie kan heel goed worden behandeld. In vrijwel alle gevallen is een antibioticakuur van ca. 10 dagen voldoende.

Groetjes, Marensa

Yvonne, 09-09-2011 21:21 #1
Met dit soort geslachtsziektes moet je heel voorzichtig zijn en er voor uitkijken, dus gewoon condooms gebruiken want dit is de makkelijkste oplossing en overal te krijgen.

Infoteur: Marensa
Laatste update: 19-05-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: SOA
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!