InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Besmetting met trichomonas

Besmetting met trichomonas

Besmetting met trichomonas Trichomonas is een SOA die wat minder bekend is in Nederland. Toch worden per jaar een kleine 2.000 mensen binnen Nederland besmet met deze geslachtsziekte. Hiermee staat trichomonas op de zesde plaats op de lijst van meest voorkomende SOA binnen Nederland. Deze ziekte is niet ernstig, maar wel besmettelijk. Deze SOA is goed te behandelen. Vrouwen hebben vaker last van deze ziekte dan mannen.

Wat is trichomonas?

Trichomonas is een Seksueel Overdraagbare Aandoening en besmet op jaarbasis een kleine 2.000 mensen binnen Nederland. De infectie is niet ernstig en kan altijd goed behandeld worden. Het is mogelijk dat iemand die besmet is geraakt met de trichomonas-infectie lange tijd geen klachten heeft en daarom ook niet op de hoogte is van zijn/haar besmetting. Toch kun je in dat geval wel anderen besmetten met de infectie. Via een uitstrijkje van de plaats waar je geinfecteerd zou kunnen zijn, kan worden vastgesteld of je inderdaad besmet bent geraakt met trichomonas. Meer onderzoek is hier niet voor nodig. In de meeste gevallen wordt wel direct onderzocht of je niet nog andere SOA hebt opgelopen.

Verschijnselen

Mannen merken vaak weinig tot niets van de infectie. Zij hebben over het algemeen niet veel klachten. Wel kunnen zij een wat branderig gevoel ervaren tijdens het plassen wanneer de infectie een irritatieplek rond het plasgaatje en de eikel veroorzaakt. Dit gebeurt lang niet in alle gevallen. Ook is het mogelijk dat de man bij het opstaan wat afscheiding uit de urinebuis verliest.

Vrouwen hebben vaker klachten als gevolg van deze ziekte. Zij kunnen last hebben van een ontstoken vagina. De schaamlippen en de binnenkant van de vagina kunnen rood, gezwollen en pijnlijk zijn. Hierdoor kan de vrouw ook pijn bij het plassen ondervinden. De afscheiding van de vrouw kan ook veranderen wanneer zij besmet is geraakt met trichomonas. De afscheiding wordt wat melkachtig en overvloedig. De afscheiding kan schuimen en een onaangename lucht verspreiden. De klachten van een vrouw als gevolg van deze SOA kunnen verergeren rond of tijdens de menstruatie.

Behandeling van trichomonas.

Trichomonas is een vrij onschuldige SOA en kan volledig genezen met een (eenmalige) dosis antibiotica. Het is wel belangrijk dat je de adviezen en aanwijzingen van de arts goed opvolgd. Op de dag van de behandeling mag je geen alcohol nuttigen.
Indien je een vaste partner hebt, is het aan te raden deze ook te laten testen op de infectie. Mocht deze ook besmet zijn geraakt, is het verstandig geen geslachtsgemeenschap te hebben tijdens de behandeling. Hiermee loop je namelijk het risico dat jullie elkaar steeds over en weer besmetten. Mocht je in de tijd na mogelijke besmetting seks hebben gehad met verschillende partners, is het noodzakelijk deze in te lichten. Dit is een vervelende taak, maar voorkomt wel dat de SOA zich verder verspreidt. Seks tijdens de behandeling wordt sterk afgeraden. Mocht je toch willen vrijen tijdens de behandeling, doe dit dan altijd veilig door middel van een condoom! Tijdens de behandeling is de ziekte (en daarmee ook het besmettingsgevaar) nog niet verdwenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.infosoa.nl
  • www.soortensoa.nl

Reageer op het artikel "Besmetting met trichomonas"

Infoteur: Marensa
Laatste update: 19-05-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: SOA
Medische informatie…
Schrijf mee!