InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe gevaarlijk is gebeten worden door een mens?

Hoe gevaarlijk is gebeten worden door een mens?

Hoe gevaarlijk is gebeten worden door een mens? Je kunt je misschien niet voorstellen dat je gebeten wordt door een mens. Toch komen mensenbeten vrij regelmatig voor. Wat moet je doen wanneer je gebeten bent door een persoon?

Wanneer bijten mensen

Er zijn verschillende redenen waarom een persoon een andere persoon of zichzelf bijt. Kleine kinderen kunnen bijvoorbeeld andere kinderen bijten. Op crèches, waar veel kleine kinderen bij elkaar zijn, komt het regelmatig voor dat een kind een ander kind bijt. Meestal valt de beet mee, maar soms wordt een kind ook tot bloedens toe gebeten en staan de tanden in de huid.

Mensen kunnen anderen bijten uit woede. Bizarre verhalen over afgebeten oren of neuzen zijn soms in de krant te lezen. Vaak gaat er dan aan het bijten alcoholgebruik vooraf, maar soms ook niet. Bijten kan ook gedaan worden als uiting van liefde. Tijdens het liefdesspel komt het wel eens voor dat er te hard gebeten wordt in het vuur van de vrijpartij.

Als laatste komt het voor dat mensen zichzelf bijten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nagelbijten, men kluift als het ware de huid kapot door het steeds maar weer afbijten van de nagels.

Is een mensenbeet gevaarlijk?

Voorzover de schade door een beet van een mens niet al te veel bloedverlies geeft, is men niet zo gauw gealarmeerd door een beet. De wondjes die zijn ontstaan door de tanden worden vaak niet als erg gezien. Men gaat ervan uit dat het vanzelf weer geneest. Anders is het wanneer er bijvoorbeeld een stuk oor, neus of vinger is afgebeten. Dan zal men vanzelfsprekend een bezoek aan de EHBO brengen om de wond te laten behandelen. De betreffende arts zal dan alles doen om de wond goed te ontsmetten en te behandelen.

Iedere mensenbeet, hoe klein ook, is gevaarlijk. Het menselijk speeksel bevat namelijk zeer veel bacteriën. Door deze bacteriën kan de wond zeer gemakkelijk geïnfecteerd raken, met mogelijk zeer nare gevolgen. Een mensenbeet is vergelijkbaar met de beet van een dier, ook bij een dier bevinden zich veel bacteriën in het speeksel. Er zijn zelfs amputaties gebeurd, van door mensenbeten geïnfecteerde lichaamsdelen. Natuurlijk zijn dit uitzonderingen, maar je kunt een infectie beter voorkomen dan genezen.

Wat moet ik doen, wanneer ik door een mens ben gebeten?

Wanneer je bent gebeten door een ander persoon en er is een wond ontstaan, dan moet je de wond zo snel mogelijk ontsmetten. Maak de wond goed schoon en stelp het bloeden. Vervolgens ga je meteen naar de huisarts of de EHBO, hier kan de wond bekeken en behandeld worden. De behandelend arts zal meestal antibiotica voorschrijven om te voorkomen dat er een infectie ontstaat. Vaak wordt er ook een tetanusinjectie gegeven, wanneer de laatste tetanusprik langer dan 10 jaar geleden was. Wanneer je toch bent blijven doorlopen met een bijtwond (ook een bijtwond van een dier) en de huid begint rood en dik te worden, ga dan alsnog meteen naar de huisarts of de EHBO. Wanneer de wond dik en rood wordt, dan is er al sprake van een infectie.

Diepe krabwonden

Voor diepe krabwonden die je door iemand zijn toegebracht geldt eigenlijk hetzelfde. Ook hierbij kun je beter even contact opnemen met je huisarts. Vaak zit er veel vuil onder de vingernagels, waardoor ook infecties kunnen ontstaan in de verwonde huid.

HIV

Een mensenbeet kan eventueel ook het HIV virus overbrengen op anderen. Ook daarom is het belangrijk direct medische hulp te zoeken bij een beet van een mens.
Gerelateerde artikelen
Als je kind andere kinderen bijtAls je kind andere kinderen bijtAls je kind andere kinderen bijt is dit erg vervelend. Besef dat het bijten voortkomt uit frustraties en dat je het bijt…
Het genezen van een wondIedereen heeft wel eens een schaafwond gehad, of een snee. Zulke wonden herstellen zich wonderbaarlijk snel weer. Ernsti…
Gezondheidsproblemen bij honden: Wonden en blessuresVerkeersongelukken, vechtende honden, en onverwachte verwondingen zijn de belangrijkste oorzaken van bloedende wonden bi…
Gifslangen en hun beetGifslangen en hun beetGifslangen zijn vooral gevaarlijk voor reizigers die in gebieden komen waar gifslangen voorkomen, maar ook voor liefhebb…
Hondenbeet en kattenbeet: symptomen, oorzaak en behandelingHondenbeet en kattenbeet: symptomen, oorzaak en behandelingHet komt vaak voor dat een mens gebeten of gekrabd wordt door een dier. Bijvoorbeeld een hond of kat. Dieren die zich be…
Bronnen en referenties
  • Bron: Medlook

Reageer op het artikel "Hoe gevaarlijk is gebeten worden door een mens?"

Reacties

Jan, 21-01-2016 11:03 #6
Ben gekrabd door een vriend tijdens het stoeien alleen wordt t op de plekken waar hij heeft gekrabd zwart. En hij heeft in t verleden veel soa's gehad.

B. Oosting, 14-01-2014 22:40 #5
Ik ben v.d week hard gebeten door mijn zoontje in mijn lip. Zitten nu twee blaasjes op, wit. Lijkt net of er pus inzit, maar is niet zo! Lip is nog wel wat opgezet. Is het nodig maatregelingen te nemen o.a huisarts? Of zal het vanzelf wegtrekken en geen kwaad kunnen?

Anoniem, 14-07-2013 13:42 #4
Gisteren ben ik door een dronken persoon flink in mijn duim gebeten, mijn duim is nu 3x zo dik, rood, staat op spanning en gloeit helemaal. Een tand is zowel boven als onder door mijn duim heen gegaan heb het afgespoeld met lauw water en betadine met een gaasje erom gedaan. Zou dit voldoende zijn?

Ceetee (infoteur), 27-01-2010 10:11 #3
Het zou kunnen, wanneer die persoon bijvoorbeeld een bepaald virus bij zich droeg. Maar dat hoeft niet zo te zijn. In dit geval adviseer ik je de huisarts te raadplegen. Misschien kan bloedonderzoek aan het licht brengen waarom je je niet fit voelt.

Randy, 27-01-2010 07:29 #2
Ongeveer een maand geleden ben ik gebeten door een mens, na de beet ben ik een paar dagen ziek geweest. Kan het zo zijn dat de ziekte verwant is aan de beet?
Nu een maand later ben ik weer niet helemaal fit terwijl ik eigenlijk nooit ziek ben…
De wond is niet rood of dik en ik heb er ook geen last van, zou dit gewoon toeval zijn of heeft het toch te maken met de beet?

Gr
Randy

Anoniem, 23-03-2009 09:30 #1
Hallo,
Ik had een vraagje over een mensenbeet
Ik ben gisteren ook gebeter door iemand.
Ik heb sinds vandaag er hele erge pijn aan, maar me arm is nu alleen blauw. Soort van blauweplek. Kan dit verder geen kwaad? Of moet ik dit laten na kijken.
Mvg Reactie infoteur, 23-03-2009
Als de beet niet door de huid heen is gegaan en er geen wond(je) is ontstaan hoef je hier niet voor naar de dokter. Er is dan geen gevaar voor infectie. Wanneer je het toch niet vertrouwt en/of veel pijn hebt, dan kun je natuurlijk altijd even bellen met de doktersassistent(e) en om advies vragen.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 06-03-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!