InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wagenziekte herkennen & voorkomen

Wagenziekte herkennen & voorkomen

Wagenziekte herkennen & voorkomen Wagenziekte is een bewegingsziekte. Zeeziekte en luchtziekte vallen in dezelfde categorie. De ziekte komt meestal voor bij kinderen tussen de twee en tien jaar oud. De oorzaak is waarschijnlijk een ‘onrijpheid’ van het evenwichtsorgaan in de hersenen. Dat evenwichtsorgaan raakt een beetje in de war, omdat de ogen beweging registreren, terwijl het lichaam stil zit. Het gevolg is misselijkheid, hoofdpijn en braken.

Inhoud

Wagenziekte herkennen

Omdat wagenziekte een bewegingsziekte is, kan het ook voorkomen in de trein, op de boot, in een vliegtuig, op een bromfiets en soms zelfs op een paard. Kinderen (en volwassenen) worden wit, gaan zweten en geven aan dat ze misselijk zijn. Het eindigt meestal met hevig overgeven en hoofdpijn. De klachten verdwijnen wanneer de beweging stopt.

Hoe voorkom je wagenziekte?

Gevoeligheid blijft altijd een rol spelen maar er zijn wel enkele manier om het risico te verkleinen.

Waar ga je zitten

  • In de auto zorg je voor een plek van waaruit een kind naar de verte kan kijken. Eventueel verhoog je een kinderzitje. Vooruit kijken is beter dan opzij, verplaats het zitje (wanneer dat kan) naar het midden.
  • Volwassenen zitten het best voorin, achter het stuur worden mensen zelfs zelden wagenziek.
  • Een goede plek in het vliegtuig is vlak boven de vleugels.
  • Alleen op banken gaan zitten in de trein of bus waarmee je vooruit kunt rijden. Probeer in de bus ook zover mogelijk naar voren te gaan zitten zodat je door de voorruit kunt kijken.
  • Een boot schijnt het minst te bewegen in het midden van het achterdek. Een cruise zit er wel in. Na een dag of drie is het evenwichtsorgaan aan de beweging gewend en ben je niet meer ziek.

Wat kun je nog meer doen?

Voldoende frisse lucht doet vaak wonderen. Rook niet in de auto, neem liever een extra pauze daarvoor. Zet de kachel laag. Kies voor snelwegen, of in ieder geval voor wegen met zo weinig mogelijk bochten, slingerende weggetjes zijn funest. Rij rustig wanneer je iemand in de auto hebt met wagenziekte. Kalm optrekken en voorzichtig door de bochten.

Drinken & eten

Ga niet rijden met een lege maag, maar eet ook niet tijdens het rijden alleen tijdens een pauze. Neem geen vet eten mee en ook geen zurige drankjes. Geef droge koekjes, crackers, zoete ranja en zoet fruit. Geen frisdrank, al vinden sommige volwassenen dat een glas cola wonderen doet. Drink geen alcohol en koffie.

Het is een lange rit voor kinderen

Een vakantiebestemming ligt niet altijd naast de deur. Probeer zoveel mogelijk ’s nachts te rijden, kinderen kunnen dan in de auto slapen. Lezen, tekenen en puzzeltjes maken verergeren de klachten. Spelletjes waarbij kinderen ver naar voren moeten kijken kunnen wel. Neem een voorraad voorleescd’s mee en veel muziek.

EHBO

Reisziekte is niet altijd te voorkomen. Neem voor kinderen een setje schone kleren mee en een stevige plastic tas. (een emmer neemt zoveel ruimte in) Handig zijn ook een aantal wegwerpwashandjes, die je bij een drogist haalt.

Medicijnen

Er zijn medicijnen die ingenomen kunnen worden om reisziekte te bestrijden. Ze werken vrijwel allemaal preventief dus ze moeten voor de reis worden ingenomen, eenmaal ziek dan werken ze niet meer. De meeste medicijnen maken je een beetje suffig. Niet alle medicijnen zijn geschikt voor kinderen, overleg dit met de apotheek. Naast medicijnen zijn er ook polsbandjes op de markt met een knop, daarmee geef je druk op een ‘kuiltje’ in de pols. Dit zou ook wagenziekte voorkomen.
© 2009 - 2019 Caro-lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wagenziekte: wat kun je tegen wagenziekte doen?Wagenziekte: wat kun je tegen wagenziekte doen?Wagenziekte komt vooral voor bij kinderen die in de auto of de bus zitten. Volwassenen hebben veel minder last van wagen…
Bewegingsziekte, wagenziekBewegingsziekte, wagenziekBewegingsziekte is er in verschillende vormen. Zo heb je luchtziekte, zeeziekte, en iets waar veel mensen last van hebbe…
Wagenziek, wat nu?Wagenziek, wat nu?Misschien ken je het wel. Het is vakantie en je moet lang in de auto of de bus zitten. Op een gegeven moment word jij of…
Wagenziekte of reisziekte bij kinderenVeel Nederlanders zullen deze zomer weer van de auto gebruik maken om met hun auto de vakantiebestemming te bereiken. He…
Gezondheid: WagenziekteGezondheid: WagenziekteDe vakantieperiode is weer aangebroken en behalve dat dit een prettige periode is, komt bij de autovakantie ook wagenzie…
Bronnen en referenties
  • www.gezondheidsplein.nl

Reageer op het artikel "Wagenziekte herkennen & voorkomen"

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 18-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!