InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acne en mee-eters

Acne en mee-eters

Acne, bijna iedereen heeft er last van gehad of heeft er last van. Of je nu in de pubertijd zit of dat je al ouder bent, acne kan zelfs dan nog toeslaan. Maar er is geen reden tot wanhoop want er zijn behandeloptie's om het te verminderen en dus ook littekenvorming tegen te gaan.

Wat er gebeurd

Acne treedt op als de talgklieren onder de uw huid op uw gezicht, hals, borst of rug verstopt, ontstoken of geïnfecteerd raken. De klieren scheiden dan teveel talg of sebum af die normaal gezien uw huid gezond houd. Deze verstopte poriën schept een ideale voedingsbodem voor bacteriën. Het hormoon huishouden kan ook een grote rol spelen. Zo neemt bij jongeren in de puberteit de talgproductie toe bij overproductie van testosteron en andere androgenen, en ook bij vrouwen tijdens hormonale schommelingen, bijvoorbeeld tijdens de menstruatiecyclus, zwangerschap en menopauze. Bij lichte acne onstaan puistjes en mee-eters en soms rode bultjes. Bij de ernstige gevallen vormen zich rond de ontstoken haarfollikkers cysten gevuld met pus en diepliggende knobbeltjes die akelig uitziende zwellingen, gevoeligheid, en vaak pijn veroorzaken.

De behandeling

Vooropgesteld, acne gaat over, ook al lijkt dat soms niet. De meeste puistjes verdwijnen binnen een paar dagen, maar als het wat hardnekkig is dan kan het langer duren, bijvoorbeeld een paar maanden tot een paar jaar. Smeer in de lichte gevallen gewoon een zalf die u bij de plaatselijke drogisterij kunt kopen op de huid. Maar bij de zwaardere gevallen zou u de huisarts moeten raadplegen voor een andere zalf. Ook procedures als verwijdering van cysten, huidpeelings en injecties met steroïden kunnen zeer effectief zijn. Acne is zeker niet levensbedreigend maar zeker wel zeer ongewenst. U kunt als uw littekens hier aan over houd overwegen om een laserbehandeling te nemen.

Medicatie

Bij lichte gevallen kunt u gebruik maken van antibacteriële behandelingen zoals gels, crèmes, lotions en zalfjes. u kunt bijvoorbeeld Benzoylperoxide gebruiken. Als u denkt dat de acne aanvallen te maken heeft met uw menstruatie, kunt u uw arts om de pil vragen. Als uw acne niet overgaat, kan het nodig zijn om over te gaan op antibiotica die de huidbacteriën te bestrijden en ontstekingen tegengaan. De e beste resultaten bereikt u door lokale antibacteriële middelen te combineren met lokale antibiotica, zoals clindaycine of ertromycine. Orale antibiotica ( tetacyline, minocycline, doxycycline) kunnen bij langdurig gebruik heel effectief zijn tegen acne. Het probleem is echter wel dat de bacteriën resistent kunnen worden tegen deze middelen.

Aanpassing leefwijze

Naast de medische behandelingen kunt ook goed voor uw zelf zorgen. Ook dit helpt om acne tegen te gaan. U kunt het volgende proberen:
  • Was uw gezicht voorzichtig (niet vaker dan twee keer per dag) met zeepvrije reinigingsmiddelen of een milde zeep om talg, dode huidcellen en bacteriën te verwijderen.
  • Besteed aandacht aan uw haar. Kam het uit uw gezicht zodat schedeltalg uw huid niet irriteert, en vermijd vette stylingproducten. Duw uw haar altijd naar achteren als u gaat slapen.
  • Draag ruime, schone sportkleding. u in het zweet werken in strakke, niet absorberende kleren of een strakke zweetband verandert de talgproductie, wat bijdraagt tot acnevorming.
  • Druk geen puistjes uit. Puistjes uitdrukken verhoogt de kans op verergering van de ontsteking en op littekens en putjes in de huid.
  • Mijd langdurig zonnebaden en ultraviolette lampen. Hierdoor droogt acne weliswaar op, maar ze kunnen op de lange duur ook huidbeschadiging en zelfs kanker veroorzaken.

Wat kunt u zelf doen?

  • Vraag uw huisarts om verwijzing naar een Dermatoloog, zeker als een medische procedure noodzakelijk is. Dermatologen zijn daar speciaal voor opgeleid.
  • Kies uw acneproduct met zorg. Sterk werkende zeep en scrubben van de huid helpen niet. Neem zachte, pH-neutrale zeepvrije reinigingsproducten.
  • probeer een mee-eter-verwijderaar. Dit hulpmiddel kan u menig kostbaar bezoek aan de dermatoloog besparen. Breng voor gebruik 10 minuten warme, natte compressen op de huid aan.
  • Gebruik make-up op waterbasis. Zoek producten waarop 'niet comedogeen' staat. Gebruik niet te veel vochtinbrengende producten en gebruik bij ernstige acne helemaal geen cosmetica.

Nuttige adressen:

Nederlandse vereniging voor Dermatologie en Venereologie
030-247 46 95
www.ndvd.nl

Huid- infolijn
026-351 41 60
© 2009 - 2019 Ray14125, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Informatie over acneInformatie over acneAcne wordt typisch geassocieerd met jeugd, pubertijd en tegen de tijd van volwassenheid ben je er klaar mee. Echter, dit…
Acne, wat is het en hoe ga je er mee om?Tijdens de puberteit kun je last krijgen van acne door je hormonen. Acne is een huidprobleem. Sommige volwassen hebben h…
Tieneracne onder de loep genomenAcne is de meest voorkomende huidprobleem bij tieners. Negen van de tien tieners worden ooit geconfronteerd met puistjes…
Beauty: Hoe kan je acne bestrijden?Beauty: Hoe kan je acne bestrijden?Voorop gesteld dat acne gedurende de puberjaren meestal de kop op steekt en het na deze periode net zo snel weer wegtrek…
Acne, mee-eters en pukkelsDe verschrikking van elke puber. Puistjes, acne en mee-eters. Je kan door de grond zakken als je voor de spiegel staat e…

Reageer op het artikel "Acne en mee-eters"

Infoteur: Ray14125
Laatste update: 02-04-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!