InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zoethout tegen maagzweren

Zoethout tegen maagzweren

Zoethout tegen maagzweren 2000 jaar geleden! In de Oudheid! Vroeger! Soms lijkt het wel alsof geneeskruiden alleen maar van vroeger en hopeloos ouderwets zijn, obsoleet noemt men dat in de apothekersboeken. Maar terzelfdertijd kunnen die ouderwetse planten plots heel actueel en modern zijn. Zoethout bijvoorbeeld is niet alleen een ouderwets snoepje en een van oudsher veel gebruikte medicinale plant, maar blijkt ook goed te zijn tegen nieuwerwetse kwalen, zoals aids en stress.

Zoethout tegen maagzweren

Een van de belangrijkste toepassingen zowel in de Oudheid als in onze tijd is zijn gebruik bij maagzweren. Dioscorides vermelde reeds het gebruik bij maagzuur. In 1946 introduceerde de Nederlandse apotheker Revers het extract van Glycyrrhiza tegen maagzweren. Niet lang daarna werd het voornaamste werkzame bestanddeel glycyrrhetinezuur ontdekt. Vandaag word het gebruik van zoethout bij maagzweren steeds verder wetenschappelijk onderbouwd door de ontdekking van Helicobacter pylori, de veroorzaker van maagulcus.

Maagzweerbacterie

Tot nu toe verklaarde men de werking van zoethout bij maagzweren vooral door zijn beschermende werking op het maagslijmvlies en de invloed van glycyrrhizinezuur op de prostaglandinestofwisseling. Met de ontdekking van de Helicobacter pylori vroeg men zich af of zoethout mogelijk remmende werking heeft op die maagzweerbacterie. Daarom werd glycyrrhizinezuur en aanverwanten dan ook onderzocht in het Instituut voor medische microbiologie in Kiel. Men kon vastellen dat voornamelijk het glycyrrhetinezuur een sterke bactericide werking heeft op de Helicobacterbacteriën, en ook op de bacteriën, die resistent waren tegen sommige antibiotica.

Gebruik bij maagzweren

De gedroogde en ontschorste wortel bevat 7 tot 10% glycyrrhizine. Deze stof smaakt 50 maal zoeter dan suiker. Je kan bij maagzweer, 2 daags 50gr zoethoutpoeder op eten of preventief zoethoutwortel gebruiken.

Voornaamste medisch gebruik van zoethout

Zoethout heeft nog vele andere toepassingen. Meest bekend is zijn gebruik als hoestsiroop, het heeft tezelfdertijd een slijmoplossende, licht ontkrampende en versterkende werking, allemaal farmacologische effecten die nuttig zijn bij verkoudheid, griep of andere bacteriële of virale infecties op de luchtwegen.

Maag en Darm

  • Gastritis, maagzweer met echte kamille en kaasjeskruid
  • Constipatie, bij gevoelige ingewanden met echte kamille en sennapeulen
  • Colitis, enteritis
  • Maagbeschermend bij aspirinegebruik

Luchtwegen

  • Hoest met slijm, samen met tijm en sleutelbloem
  • Chronische bronchitis
  • Astma samen met spasmolytica en anti-allergica
  • Allergische rhinitis (hooikoorts) met weegbree en anijs

Enkele oudere onderzoeken

  • H. Busquet: L'Action modératrice de la Réglisse sur la contractilité de l'intestin isolé. Soc. de thérap. - 9 mars 1932.
  • F.E. Revers: Traitement de l'ulcère gastrique par l'extrait de Réglis­se. Observatie van 43 proefpersonen tussen 1ste en 8ste d. bij dos. 3 x d. 1 koffiel. pasta van 100 g zoethoutpoeder + 50 g water. Nederl. Tijdschr. v. Geneeskunde - 25 sept. 1948.
  • D. Vincent (prof.): La Réglisse, medicament antispasmodique. Bij intraveneuse injecties bij honden en proeven op geïsoleerde darmen van cavia's bleek een anti-acetylcholinergische en anti-histaminische werking. Revue de phytothérapie - oct. 1951.
  • D. Vincent: Réglisse et histamine. Thérapie 1952.
Gerelateerde artikelen
Specerijen: zoethoutZoethout behoort ook tot de specerijen. Dit lijkt misschien vreemd en het is dan ook zo dat het vrijwel niet in de keuke…
De geneeskracht van zoethoutDe geneeskracht van zoethoutZoethout is een stokje waar je lekker op kunt knauwen. Dat is goed voor je tanden. Het smaakt zeer lekker en zoet. Het w…
Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn, wat is de oorzaak?Maagpijn wordt ook wel omschreven als pijn in de bovenbuik en/of maagstreek. Maagpijn bevindt zich in het gebied tussen…
Zoethout, zijn geschiedenisZoethout. Dat zoet stokje om op te kauwen. Wie had ooit gedacht dat zo'n ouderwets snoepje al een eeuwenlange geschieden…
Hoe moet ik een maagzweer voorgoed genezen?Hoe moet ik een maagzweer voorgoed genezen?De ontdekking van de 'Helicobacter pylori' heeft voor een revolutie in de bestrijding van de maagzweer veroorzaakt. De '…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Van Meer J.H. Zoethout, zoethouder of veelzijdig geneesmiddel. Congresbrochure NVGO.
  • Monografie Commission E: Liquiritae radix .
  • WHO monografie: Glycyrrhiza radix
  • Glycyrrhiza abstracts

Reageer op het artikel "Zoethout tegen maagzweren"

Reactie

A. Lucas, 05-08-2009 17:49 #1
Zou het niet verstandig zijn om bij dit artikel ook de kwalijke eigenschappen van zoethout te vermelden, dat overmatig gebruik van zoethout in het ergste geval zelfs kan leiden tot een hartstilstand?

Infoteur: Herborist
Laatste update: 04-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!