InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Horen met één oor: eenzijdige slechthorendheid (SDD)

Horen met één oor: eenzijdige slechthorendheid (SDD)

Horen met één oor: eenzijdige slechthorendheid (SDD) Voor de meeste mensen is het de normaalste zaak van de wereld: goed kunnen horen: dat wil zeggen met beide oren. Als iemand door welke oorzaak dan ook met één oor slecht of helemaal niet hoort en met het andere goed, is er sprake van eenzijdige slechthorendheid (Single-Sided Deafness, SDD). Een toelichting, de gevolgen van horen met één oor, en tips om hiermee om te gaan.

Doof aan één oor: het valt vaak niet op

Eenzijdige slechthorendheid ofwel Single-Sided Deafness (SDD) is een aandoening die vaak niet opvalt voor de buitenwereld. Het kan gaan om een aangeboren aandoening maar dat komt weinig voor: 1 à 2 op de 1000 kinderen wordt hiermee geboren. Meestal gaat het om een ongeval of om een doorgemaakte ziekte, zoals een virusinfectie. Zolang de persoon in kwestie horend is (ook al is dat met één oor), zal het voor anderen niet gauw duidelijk zijn dat er sprake is van gehoorverlies. Als het om jonge kinderen gaat valt het gehoorverlies bijna nooit op. Het wordt dan pas bijvoorbeeld door de schoolarts ontdekt, en dan is meestal niet meer vast te stellen wat de oorzaak is geweest.

Dan neem je toch een gehoorapparaat...

Er is medisch gezien bijna nooit iets aan te doen; wat hierbij een belangrijke rol speelt is het gegeven dat er nog een goed functionerend oor is. Dat is de reden dat een hoortoestel (gehoorapparaat) meestal geen zin heeft: het geluid dat via zo'n apparaat door het slechte oor wordt waargenomen verschilt zodanig van het normale geluid waargenomen door het goede oor dat dit geen oplossing biedt. In het geval dat het aangedane oor helemaal of vrijwel niets waarneemt heeft een hoortoestel sowieso geen zin: als je niets waarneemt valt er niets te versterken. Soms is dat moeilijk te begrijpen voor mensen die er niet mee te maken hebben.

Voordelen van horen met twee oren

Het horen met twee oren heeft een aantal voordelen:
  • Je kunt links en rechts verstaan wat er gezegd wordt
  • Je bent in staat te horen waar een geluid vandaan komt (richtinghoren), net zoals je voor diepte zien twee ogen nodig hebt
  • Om een bepaald geluid te onderscheiden uit een heleboel geluiden maak je gebruik van het zogenaamde discriminatie-vermogen; dat betekent dat je je kunt concentreren op één bepaald geluid en dat de andere geluiden naar de achtergrond worden gedrukt, wat het makkelijker maakt om een gesprek te voeren in een lawaaiige omgeving

Gevolgen van horen met één oor

Voor de eenzijdig slechthorende zijn er nogal wat gevolgen, zoals:
  • Niet kunnen horen wat er aan de kant van het slechte oor gezegd wordt, waardoor iemand die slecht kan spraakverstaan de spreker wil aankijken en het goede oor richt naar de spreker
  • Het niet kunnen bepalen waar een geluid vandaan komt, wat extra risico's met zich mee kan brengen in het verkeer: je kunt niet vertrouwen op het gehoor dus moet je nog beter kijken
  • Bij gelegenheden waarbij veel geluiden zijn is het moeilijker om mensen te verstaan, bijvoorbeeld op een receptie. Ook de akoestiek kan tegenwerken, denk aan een zwembad.
  • Het kost extra veel energie om te luisteren en dit betekent sneller vermoeidheid
  • Men kan het moeilijker vinden om sociale contacten te onderhouden, vooral in grotere gezelschappen

Beperkingen

Voor bepaalde beroepen kom je niet in aanmerking met eenzijdige slechthorendheid: functies bij de brandweer, politie, luchtmacht en scheepvaart zijn uitgesloten. Op het werk kunnen mensen ook hinder ondervinden van hun beperking: op werkplaatsen met machinelawaai of in kantoorruimtes waar telefoongesprekken worden gevoerd terwijl op de achtergrond apparaten geluid maken kunnen verstaansproblemen optreden. Bij het ouder worden neemt het discriminatie-vermogen af, ook bij mensen die met twee oren horen. Ook gaat in het algemeen het gehoor achteruit. Voor de eenzijdig slechthorende die ouder wordt, betekent dit een extra obstakel.

Tips voor eenzijdig slechthorenden

Eenzijdige slechthorendheid is niet zichtbaar dus je bent er zelf verantwoordelijk voor om te zorgen dat je beperking zo goed mogelijk hanteerbaar is. Dat betekent:
  • Zeg het als je iemand niet verstaat, en vertel wat er aan de hand is
  • Als je in gezelschap naar bijvoorbeeld een restaurant gaat kies je plaats aan tafel dan zo uit dat je met het goede oor naar het gezelschap zit, vertel als het nodig is waarom je dit wilt.
  • Let extra goed op in het verkeer: je kunt niet op je gehoor vertrouwen om te bepalen waar bijvoorbeeld een auto vandaan komt.

Vuurwerk

Wees zuinig op je goede oor: vermijd evenementen als een rockconcert waarbij iedereen met fluitende oren naar buiten komt, en blijf uit de buurt van vuurwerk. Als je problemen krijgt met je goede oor ga dan direct naar de dokter: het is alles wat je nog hebt.
© 2009 - 2017 Lexia, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Slechthorendheid: oorzaken, gevolgen en behandelingSlechthorendheid is een aandoening die veel in onze samenleving voorkomt, veel meer dan je zou denken. Wat is het nu? Ho…
Oorzaak slechthorendheid en doofheid bij baby'sOorzaak slechthorendheid en doofheid bij baby'sIn Nederland is ongeveer 1 op de duizend jonge kinderen slechthorend of doof, dit betekend dat er elk jaar 180 slechhore…
Gehoorschade: een iPod is net zo slecht als een BoeingGehoorschade: een iPod is net zo slecht als een BoeingGehoorproblemen of slechthorendheid hoorde vroeger vooral bij opa’s en oma’s. Hun vitale functies werden gewoon slechter…
Slechthorendheid bij je kind?Slechthorendheid bij je kind?Doofheid of slechthorendheid kan bij peuters en kleuters kan ontstaan door dezelfde oorzaken als bij heel jonge kinderen…
Doofheid en Slechthorendheid bij volwassenenDoofheid en Slechthorendheid bij volwassenenDoofheid en slechthorendheid bij volwassenen kan verschillende oorzaken hebben. Het kan voorkomen dat deze ontstaan is t…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Iain, SVG / Wikimedia Commons
  • Eigen ervaring
  • http://nl.wikipedia.org/wiki
  • http://www.fenac.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Ear-anatomy.png

Reageer op het artikel "Horen met één oor: eenzijdige slechthorendheid (SDD)"

Reacties

Bianca, 09-12-2016 20:56 #7
Ik ben sinds ik 5 jaar was rechts doof (nu 43). In de pubertijd was het lastig, maar ik zie mezelf niet als slecht horend, ik ben "gewoon" doof aan 1 oor. Ook kan ik het geluid in m'n goede oor regelen door het drukverschil in het trommelvlies aan te passen, bij te harde geluiden adem ik door m'n neus in waardoor het geluid gedempt wordt, en wil ik meer horen dan gaap ik, blaas ik de lucht weer uit m'n oor.

M'n vraag is zijn er contactgroepen voor eenhorige mensen, ik ben wel eens benieuwd naar hun ervaringen. M'n dove kant voor mij bestaat bijna niet, ik ben gericht op wat links gebeurt, rechts "voel" ik niet. Ik ben benieuwd hoe anderen dat ervaren.

Marijke van der Werff, 23-10-2016 11:57 #6
Bedankt voor dit artikel. Gewoon even alle problemen van eenorigheid op een rij gezet.

Met vriendelijke groet,
Marijke van der Werff

Sandra, 17-02-2016 23:23 #5
Mijn dochter van 13 is aangeboren rechts doof, gehoor links is gewoon normaal. Ze functioneert goed op school, in de klas, alleen krijgt ze nu problemen met de achtergrondgeluiden van luistertoetsen voor de talen. Auris adviseert om solo-apparatuur te gaan gebruiken, ook voor normaal gebruik in de klas. Dit is echter best omslachtig met verschillende leraren en het is ook nog eens erg duur (risico van verlies of beschadiging). Weet iemand of hier ook een andere oplossing voor is, een app ofzo. Wij zijn hier helemaal niet in thuis, maar met haar telefoon moet toch wel wat te regelen zijn. Dat ze op de een of andere manier het geluid van de spreker op kan vangen dat dan rechtstreeks naar haar hulpmiddel (oortje o.i.d.) geleid wordt.

Hidde, 23-04-2015 12:08 #4
Ik ben dus een pechvogel, geboren met doofheid aan m'n rechterkant. Mijn werk draait vooral om communicatie en dat kan nog wel eens lastig zijn. Komt nogal is voor dat ik mensen niet hoor en dat er word gedacht dat ik ze negeer. Ik vind het echter vervelend om bij ieder gesprek weer te moeten aangeven dat ik rechts niets hoor. Hebben meer mensen hier last van?

Jeanne Buedts, 04-10-2014 09:51 #3
Ik hoor maar aan 1 oor, nooit anders geweten. Maar nu begin ik stilaan (wellicht door de ouderdom) ook iets minder goed te horen aan mijn "goede" oor. Hoe zit dat met een mogelijk hoorapparaat? Reactie infoteur, 04-10-2014
Dat lijkt dus te gaan om vermindering van het gehoor wat bij het ouder worden bij veel mensen het geval is. Als ik u was zou ik eens te rade gaan bij een audicien, die kunnen u waarschijnlijk wel verder helpen.

Vriendelijke groet, Lexia

Elisabeth Engelsnman, 15-04-2014 19:28 #2
Ik ben nu een jaar doof aan een oor veroorzaakt door een virusinfectie, een gehoorapparaat is niet mogelijk in verband met de beschadiging van het binnenoor. Ik heb vaak het idee dat geluiden veel harder binnen komen in mijn goede oor en als ik te lang naar mijn gevoel ben bloot gesteld aan die geluiden heb ik een pijnlijk gevoel in dat oor. Het is irriterend en vermoeiend. Zouden oordopjes van b.v. Noizezz hier tegen kunnen helpen? Reactie infoteur, 17-04-2014
Hallo Elisabeth,

Ik betwijfel of oordopjes tegen deze klachten helpen. Ik zou naar de huisarts gaan en zo nodig aandringen op een doorverwijzing naar de KNO arts. Die kan dan bekijken of er iets aan je klachten gedaan kan worden. Sterkte gewenst.

Groeten, Lexia

Anke Dirven, 04-06-2010 16:27 #1
Mijn zoon hoort met één oor vanwege een gehoorgangatresie, oftewel hij heeft aan één kant geen gehoorgang, deze bestaat uit bot. Hij heeft 5 jaar lang een gehoorimplantaat gedragen (BAHA), maar denkt er nu toch over om geopereerd te willen worden. Zijn 'goede'oor is echter prima, zodat dat altijd dominant zal blijven. Het te opereren oor zal nooit 100% worden volgens de arts. Wat is nu wijsheid? Reactie infoteur, 05-06-2010
Beste Anke,

Bedankt voor je reactie op mijn artikel!
Ik heb dit artikel geschreven omdat ik zelf doof ben geworden aan mijn ene oor, met nog 3% restgehoor. Dat is dus bijna niks. Waarschijnlijk door een virus, het gebeurde van de ene dag op de andere; plotsdoof noemen ze dat. Ik heb een geleidingsstoornis, het betreft hier een beschadiging van het slakkenhuis in het binnenoor; mijn oorzenuw is intact.

Net als bij jouw zoon het geval is, werkt mijn andere oor prima. Mijn (tweede) KNO arts heeft mij destijds verteld dat het geen zin had om aan (in mijn geval) een cochlea implantaat (kunst-slakkenhuis) te denken, omdat ik met mijn andere oor nog prima kan horen. Er zouden dan twee soorten geluid binnen komen, en dat werkt niet. Daar word je gek van. Dat is het enige wat ik je kan vertellen, en dit is alweer 10 jaar geleden. Ik heb ermee leren leven, al is het soms lastig.

Ik beschouw mezelf daarom alleen als ervaringsdeskundige op het gebied van eenzijdige slechthorendheid, maar verder ook niet. Ik hoop dat jullie er samen uitkomen wat de beste oplossing is, het lijkt me dat een arts daar beter antwoord op kan geven.

Ik heb trouwens destijds op eigen verzoek een second opinion gekregen in een academisch ziekenhuis, omdat ik twijfelde aan de weinige informatie die ik van mijn KNO arts kreeg, dat zou eventueel een tip kunnen zijn.

Succes en groeten, Lexia

Infoteur: Lexia
Laatste update: 29-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!