InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slapeloosheid - Insomnie

Slapeloosheid - Insomnie

Slapeloosheid - Insomnie Slapeloosheid is een slaapstoornis en wordt ook wel insomnie genoemd. Mensen die hieraan leiden kunnen moeilijk in slaap vallen en liggen soms zelfs hele nachten wakker. Ook kan het voorkomen dat ze te licht slapen en snel gestoord worden in hun slaap. In sommige gevallen kan de aandoening chronisch van aard zijn. Wat kun je tegen insomnie doen en zijn er behandeling voor?

Slaapstoornis

Insomnie is een slaapstoornis. Dit is de verzamelnaam voor stoornissen in de slaappatronen van mensen en dieren. Andere bekende slaapstoornissen zijn: Narcolepsie, Apneu, Bruxisme, DSPS, Hypersomnia. Bij twijfel over een slaapstoornis dient u ten aller tijden de huisarts raad te plegen.

Slapeloosheid

Insomnie oftewel slapeloosheid verstoort het natuurlijke slaapritme. Als dit ritme eenmaal verstoord is dan is het lastig om dit weer te herstellen. Er zijn ook mensen die denken dat ze leiden aan slapeloosheid, maar waar dit niet het geval is. Zo komt het voor dat als je ouder wordt dat je lichter gaat slapen en snel gestoord kunt worden. Oudere mensen hebben over het algemeen minder slaap nodig terwijl ze altijd gewend waren om een langere tijd te slapen. Sommige mensen proberen ondanks dat ze nauwelijks slaap hebben gehad nog normaal te functioneren en dit kan psychische en lichamelijke problemen opleveren. Raadpleeg bij twijfel altijd uw huisarts.

Oorzaken

In de meeste gevallen wordt slapeloosheid veroorzaakt door externe oorzaken. Een aantal van deze externe oorzaken zijn:
  • Geluidshinder
  • Lichthinder
  • Bijwerkingen van medicijnen (lees de bijsluiter goed door)
  • Stress
  • Allergieën
  • Psychische aandoening
  • Depressie
  • Genetische aanleg
  • Bij Prednisolon gebruik bij Myasthenia Gravis

Gevolgen

Insomnie kan zeer vervelende gevolgen hebben voor de algemene kwaliteit overdag. Ook maken mensen zich in de nacht zorgen, omdat ze niet kunnen slapen en worden daardoor onrustig waardoor ze in een vicieuze cirkel terecht komen. De volgende gevolgen zijn bekend:
  • Slecht concentratievermogen
  • Stemmingswisselingen
  • Onverwacht uit de 'slof' schieten
  • Emotioneler
  • Psychische klachten

Behandeling

Bij twijfel over uw natuurlijke slaapritme dient u altijd een arts te raadplegen voordat u zelf stappen gaat ondernemen om de Insomnie te behandelen. Bij slaapproblemen worden vaak slaapverwekkende middelen voorgeschreven of andere vergelijkbare kalmerende middelen. Het grote nadeel van deze middelen is dat het vaak maar enkele weken werkt, omdat het lichaam er tolerant voor wordt en dat het een verslavende werking kan hebben. Er zijn ook een aantal niet wetenschappelijk bewezen methodes en behandelingen tegen de insomnie komen uit de Chinese geneeskunde en zijn; acupunctuur, een analyse van de levensstijl, aromatherapie en een bepaald dieet. Ze zijn niet wetenschappelijk bewezen, maar er zijn wel mensen geweest die hier baat bij hebben gehad.

Tips

  • Vermijd cafeïne (Cola, Red Bull, koffie etc.)
  • Warme douche in de avond nemen
  • Saunabezoek
  • Massage
  • Aromatherapie
  • Uitgebreid lunchen en een lichte avondmaaltijd
  • Drie uur voor het slapengaan niets meer eten
  • Geen televisie kijken of computeren voor het slapen
  • Slaapkamer donker maken om lichthinder tegen te gaan
  • Een koele slaapkamer creëren
  • Geluid weren in de slaapkamer
  • Kalme en rustgevende muziek voor het slapengaan luisteren
  • Overdag niet slapen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ik kan niet slapen!Ik kan niet slapen!Slapeloosheid, iedereen krijgt er wel eens mee te maken. Een nachtje wakker liggen daar is vaak wel over heen te komen,…
Risicofactoren voor slaapproblemen bij kinderenVeel kinderen hebben een slaapprobleem. Zo heeft 25 tot 50% va de kinderen in de leeftijd van 1 t/m 3 jaar een slaapteko…
Slaapstoornissen bij kinderen: insomnie (slapeloosheid)Wanneer slaapproblemen langer aanhouden en ernstiger worden, kan de diagnose insomnie gesteld worden. Kinderen met insom…
Slapeloosheid of insomnieSlapeloosheid of insomnieSlapeloosheid overkomt iedereen wel eens. Maar wanneer dit langer aanhoudt en het echt een probleem vormt, dan heet dit…
Slapeloosheid en slaapmedicatieJe bent moe, maar toch val je niet in slaap. Gedachten stapelen zich op. Drie uur is het inmiddels en je hebt nog geen o…

Reageer op het artikel "Slapeloosheid - Insomnie"

Reacties

Ramon Vennep, 14-03-2011 14:28 #2
De aanmaak van melatonine is een hormonaal gestuurd proces. Bij verstoring in de hormoonhuishouding (met legio oorzaken; zoals dag/nachtritme, drank/voeding, stress, fysieke stress (overmatig sporten), medicijnen, genetische afwijkingen of puur erfelijke factoren ( 'het zit in de familie') kan het voorkomen dat om de kwaliteit/duur van de slaap te verbeteren er benzodiazepines (benzo's) gebruikt worden om dit 'probleem te omzeilen'. Echter, dit is een duidelijke symptoombestrijding. Zeker omdat dit soort medicatie niet structureel voorgeschreven mag worden. Om de natuurlijke aanmaak van melatonine te stimuleren zijn veel huis-tuin-en-keuken middelen te gebruiken, naast uiteraard doelgerichte medicatie zoals synthetische melatonine in tablet of poedervorm. Deze zal de huisarts voor kunnen schrijven.

Wanneer hierna problemen voortduren is een analyse van het bloed nodig om te bepalen welke hormoonbalans heerst in het lichaam om de chemische huishouding te verbeteren. Ook kan het voorkomen dat een ongevoeligheid voor melatonine wordt vastgesteld; of een gebrek aan neurotransmitters in de zenuwen. Dit is een heikel punt omdat ook hier de werking van benzodiazepines een rol speelt. Bij een verslaving aan benzo's wordt vaak een afhankelijkheid gecreëerd die later tot een verstoorde melatonine-afgifte leidt en zo een vicieuze cirkel inleidt. De originele slaapproblemen die bijvoorbeeld bij vrouwen vaak een psychische aard hebben, worden na gebruik van 'slaappillen' zo opeens ook een lichamelijk probleem. Zaak is dan om eerst de onderliggende en onbewuste problemen bij een eerstelijns psycholoog te behandelen alvorens een medicatief traject wordt gestart.

Het is dus de vraag in welke fase je je bevindt en of synthetische melatonine de gepaste behandelwijze is. Laat de huisarts in ieder geval geen bagatelliserend oordeel vellen en je met een doosje pillen 'het riet in sturen'. Zorg daarnaast voor een vast dag-nacht ritme en probeer 'gezond' te leven. Dat je nu terug verwezen wordt naar de huisarts is dus normaal, mits deze onderkent dat het probleem niet eenvoudiger is geworden. Sterkte!

Karin Peek, 15-02-2011 19:34 #1
In was in behandeling bij de gelderse vallei maar na melathonine onderzoek waaruit bleek dat ik veel te weinig aanmaak en op eigen verzoek een scan. ben ik nu weer terug verwezen naar de huisarts terwijl bekend is dat ik een benzo verslaving heb gehad is dat normaal?

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 24-08-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Slapen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!