InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijnlijke kloven in handen en vingers bestrijden

Pijnlijke kloven in handen en vingers bestrijden

Pijnlijke kloven in handen en vingers bestrijden Behoorlijk wat mensen hebben in de winter hinder en pijn, van vervelende kloven in de huid van de vingers en handen. De kwaal komt vaker bij vrouwen dan bij mannen voor. Kloven hebben te maken met een huid die vooral in de winter vaak veel te droog is. Het is een hardnekkig verschijnsel die scheurtjes, kloofjes en velletjes, maar je kunt meestal wel wat tegen die hinderlijke wondjes doen. De winter levert heel wat meer ongemakken op dan de zomer. Klein leed bijvoorbeeld zoals kloven in de handen en vingers. Een gesprongen huid is een pijnlijk en hinderlijk verschijnsel. Hoe kun je die wondjes aan handen en vingers zo goed mogelijk verlichten.

Uitdroging door water

Water heeft een uitdrogende uitwerking op de huid. En een mens zit nu eenmaal verschillende malen per dag met zn handen in het water, wat een uitdrogend effect heeft. Vooral als het (afwas)water een reinigingsmiddel bevat. Als je dan ook nog regelmatig een warm schuimbad neemt droogt de huid behoorlijk uit (badzout en badolie daarentegen, voorkomen het uitdrogen van de huid).

Uitdroging door lucht

Droge lucht is ook ongunstig voor de huid op de handen. De buitenlucht is in de winter uiteraard niet altijd droog, maar de lucht in huis is dat eigenlijk constant, tijdens het stookseizoen. De kachel staat aan en de buitendeuren zijn gesloten, waardoor de vochtiger buitenlucht ook niet binnenkomt. Je kunt de droogte binnenshuis enigszins tegengaan door veel waterslurpende planten in de woonkamer te zetten en door waterbakjes aan de radiatoren te hangen. Je kunt ook een speciale luchtbevochtiger plaatsen. En daarnaast evengoed wel regelmatig ventileren.

Slaapkamer

In de nacht kun je de uitdroging van de huid tegengaan door liefst niet te stoken in de slaapkamer, en de ramen (enigszins) open te houden zodat vochtiger buitenlucht toegang krijgt. Want kou kun je natuurlijk ook goed bestrijden door een extra deken of warmere nachtkleding. Zon frisse (vochtiger) slaapkamer is niet alleen goed voor de kloven in je vingers maar ook gunstig voor je luchtwegen.

Wat kun je nog meer doen

Helaas zijn de kloven in de handen een nogal hardnekkige kwaal als je er gevoelig voor bent. Je dient er voor te zorgen dat de huid minder droog wordt, wat makkelijker is gezegd dan gedaan. Door middel van een speciale voedende huidcrème tegen kloven (apotheker, drogist) kun je de uitdroging wellicht tegengaan. Maar desondanks komen de kloven gemakkelijk weer terug. Gebruik huishoudhandschoenen als je in het water moet en smeer je handen meerdere malen per dag in met een hydraterende handcrème.

Huishoudhandschoenen

Huishoudhandschoenen beschermen weliswaar tegen het uitdrogende water, maar hebben bij langdurig gebruik als gevaar dat je handen gaan zweten, wat ook niet bevorderlijk is voor soepele handen zonder kloven. Onder de plastic of rubberen huishoudhandschoenen kun je daarom een paar katoenen handschoenen aantrekken, waardoor het uitdrogend effect vanwege transpiratie wordt tegengegaan. Al met al een heel gedoe, maar als je heel vaak met je handen in het zeepsop zit misschien toch wel de moeite van het proberen waard.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pijnlijke kloven in handen en vingers bestrijden"

Reactie

Melody, 31-05-2012 00:21 #1
Ook ik heb dezelfde kapotte vingertoppen. Vaak eerst gevoelloos en daarna droog met weerhaakjes zodat je overal aan blijft hangen en dan barsten ze open en wordt de huid heel dun. Ben ermee bij de dermatoloog geweest en heb dezelfde zalfjes allemaal gehad. Eerst antischimmel; toen hormoonzalf en nu gebruik ik steeds klovenzalf van Scholl maar niets helpt. Heb het ook op m'n grote tenen en hielen. Heb nog gedacht dat het wintervoeten waren maar ik heb het ook in de zomer. Als het heel erg is kan ik bijna niet lopen door die kloven of typen op de computer. Dan voel ik me echt gehandicapt. Maar ik kan er nergens een blijvende oplossing op internet voor vinden. Helaas wel frustrerend. Smeer me al jaren een ongeluk om het vet te houden maar het zijn allemaal lapmiddeltjes. Het ziet er alleen wat minder erg uit door het vet. Verder zegt de éen alleen maar leren schoenen te dragen en nooit op blote voeten terwijl de ander juist weer beweert om veel op blote voeten te lopen. Heel tegenstijdig dus.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 22-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!