Slapeloosheid of insomnie

Slapeloosheid of insomnie Slapeloosheid overkomt iedereen wel eens. Maar wanneer dit langer aanhoudt en het echt een probleem vormt, dan heet dit chronische slapeloosheid, ook wel insomnie genoemd. Zeer vervelend want het gaat je leven beheersen. Hoe kom je eraan en hoe kom je er weer vanaf?

Slapeloosheid krijgen

Slapeloosheid kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan pijn al zorgen dat je slecht slaapt. Wanneer de pijn chronisch is, is de slapeloosheid dit dus vaak ook. Verder kan piekeren heel wat slapeloosheid veroorzaken. Dit is vaak een karaktertrek van de mens die men niet zomaar uit kan schakelen. Iemand die zich neerslachtig voelt, kan ook vaak moeite hebben met slapen. En mensen die alcohol gebruiken, slapen ook slechter. De slaap is dan heel licht en vaak ook kort.

Vaak veroorzaakt slapeloosheid een cirkel. Men kan niet slapen en gaat dan piekeren. Op den duur gaat men er al van uit dat men toch niet in slaap kan koen en gaat nog meer piekeren hierover. Zo ontstaat der een cirkel en de slaapproblemen worden alleen maar groter.

Gevolgen van slapeloosheid

Een korte periode van slapeloosheid kan niet zoveel kwaad: men is vaan overdag wel wat meer vermoeid en de concentratie kan wat achteruitgaan, maar meestal haalt het lichaam deze slaap wel weer in. Het wordt een groter probleem wanneer de slapeloosheid langer blijft aanhouden. De mens heeft namelijk gemiddeld 7-8 uur slaap per dag nodig, waarvan ongeveer vier uur kernslaap en de andere uren luxeslaap.

Na ongeveer anderhalf uur slapen, kom je in de Remslaap terecht waarin je ook droomt. Alleen tijdens de Remslaap is je lichaam volledig ontspannen. Alleen de ogen bewegen heel snel op en neer, de rest van het lichaam ligt stil. Wie periodes van de Remslaap steeds moet missen, zal dus echt oververmoeid raken. Het lichaam komt namelijk niet tot rust en de hersenen kunnen de dagelijkse dingen niet verwerken. Overdag ben je vermoeid, je kan je niet concentreren en je kan soms ook erg kort van lontje zijn. Soms kunnen je ogen overdag gewoon dichtvallen, bijvoorbeeld tijdens je werk.

Tips tegen slapeloosheid

Zorg allereerst voor een goed geluchte slaapkamer: zet overdag het raam open. Slaap niet met de verwarming aan. Wanneer je het kan verdragen, mag het raam van de slaapkamer ook 's nachts open blijven. Frisse lucht is goed voor de nachtrust.

Geluiden van buitenaf kunnen storend zijn: probeer dit dus te vermijden of slaap met oordopjes. Wanneer je hond of kat 's nachts geluid maakt, zorg er dan voor dat deze zich ook goed voelen waardoor de gaan slapen. Zet sowieso geen huisdieren op de slaapkamer, deze houden je vaak wakker en is niet bevorderlijk voor de frisse lucht in de slaapkamer

Kijk een half uur voor het slapen gaan geen tv meer en ga niet achter de pc zitten. De bewegende beelden zorgen er alleen maar voor dat je hersenen overactief worden. Lees een boek of tijdschrift of luister wat rustige muziek.

Eet of drink niks meer voor het slapen gaan. Je lichaam is dan nog te actief bezig met de verwerking hiervan, terwijl het zou moeten rusten. Ga ook niet met een hongergevoel naar bed, want hiervan slaap je ook niet goed in.

De slaapkamer moet donker zijn. Licht in de slaapkamer zorgt ervoor dat het lichaam wil ontwaken, Het lichaam reageert namelijk op licht en donker. Gebruik goede gordijnen en maak lampjes uit. Zorg eventueel voor een slaapmasker indien er nog steeds licht in de slaapkamer is.

Vooral vrouwen met jonge kinderen worden snel wakker bij ieder geluid. Dit is het moederinstinct en niet uit te schakelen. Zorg er daarom voor dat de baby goed heeft gedronken en lekker gaat slapen. Peuters die vaak wakker worden is een ander probleem: overleg met je partner of hij ook eens op kan staan hiervoor. Werk aan het slaapgedrag van het kind door structureel te werk te gaan met duidelijk afspraken of regeltjes. Uiteindelijk groeit het kind er weer overheen en is de slapeloosheid van moeder tijdelijk van aard.

Gebruik geen alcohol tabak of drugs voor het slapen gaan en ook geen koffie of frisdrank. Dit zijn allemaal stimulerende middelen die je lichaam wakker houden.

Probeer geen slaapmiddelen in te nemen, tenzij het echt niet anders kan. Bouw de slaapmiddelen ook weer zo snel mogelijk af. Slaapmiddelen werken verslavend en je lichaam leert zo niet zelf in slaap te komen.

Luister vooral naar je eigen bioritme. Je lichaam geeft aan wanneer het moe is. Je ogen worden dan vaak kleiner en je gaat misschien wat waziger zien. Dit is het tijdstip dat je toch echt naar bed moet gaan, ook al wil je zelf niet.

Ga niet piekeren dat je toch niet in slaap kan komen. Hoe harder jij je best gaat doen om te slapen, hoe moeilijker het wordt. Denk gewoon van: ach dan lig ik toch gewoon lekker in mn bedje...zo rust je immers ook uit. Slapen hoeft niet, blijf zo denken. De ontspanning zorgt ervoor dat je uiteindelijk toch wel in slaap valt. Kijk ook niet steeds op je wekker hoe laat het is, draai je wekker van je af zodat je hem niet ziet.

Doe ook eens wat stretch-oefeningen voor het slapen gaan. Je lichaam ontspant zich zo en vaak slaap je hierdoor sneller in. Ga niet uitgebreid sporten maar een wandelingetje voor het slapen gaan doet ook wonderen. Als je lichaam zich maar ontspant.
Gerelateerde artikelen
Ik kan niet slapen!Ik kan niet slapen!Slapeloosheid, iedereen krijgt er wel eens mee te maken. Een nachtje wakker liggen daar is vaak wel over heen te komen,…
Risicofactoren voor slaapproblemen bij kinderenVeel kinderen hebben een slaapprobleem. Zo heeft 25 tot 50% va de kinderen in de leeftijd van 1 t/m 3 jaar een slaapteko…

Pijnlijke kloven in handen en vingers bestrijdenPijnlijke kloven in handen en vingers bestrijdenBehoorlijk wat mensen hebben in de winter hinder en pijn door vervelende kloven in de huid van de vingers en handen. De…
Vrouwen met autismeIn Nederland zouden zon 20.000 tot 30.000 normaal begaafde vrouwen met autisme zijn. Over autisme bij mannen is al veel…

Reageer op het artikel "Slapeloosheid of insomnie"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 28-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!