InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Burnout risicotest

Burnout risicotest

Burnout risicotest Een burn-out komt meestal onaangekondigd, als de eerste signalen die duiden op een opkomende burn out niet worden opgemerkt, danwel genegeerd. De symptomen van een burn-out zijn duidelijk waarneembaar, als u goed naar uzelf luistert en eerlijk bent.Aan de hand van deze risicotest kunt u snel en eenvoudig bij uzelf vaststellen in hoeverre er een probleem bij u is die richting een burn-out wijst, variërend van mogelijk een probleem tot in de gevarenzone zitten.

Toelichting van de test

Kruis een herkenbaar symptoom aan. Bepaal vervolgens bij elk aangekruist symptoom hoe lang dit al aanwezig is, wat de frequentie is en de intensiteit. Tel dan de punten bij elkaar op. De maximale score is 268 punten. De maximale score voor A is 70 punten en voor B 198.

Interpretatie van de totaalscore

  • 20 - 56 = mogelijk een probleem
  • 57 - 103 = een duidelijk probleem met werk en attitude ( gedrag ), vooral als de score ongelijk verdeeld.
  • > 103 = gevarenzone, behandeling is nodig

Symptomen A

Aantal punten

Lichamelijke symptomen
vermoeidheid2
slapeloosheid3
hoofdpijn2
rugpijn1
maagklachten2
gewichtsverlies/ - toename1
kortademigheid1
koude rillingen2
Persoonlijke symptomen
verveling3
rusteloosheid2
stagnatie3
rationalisatie4
gevoel van onmisbaarheid4
dwangmatigheid5
depressie3
Gedragsmatige symptomen
irritatie4
cynisme5
defensief4
bemoeiziek4
afhankelijkheid van alcohol5
afhankelijkheid van medicijnen5
moeite om anderen te feliciteren met hun succes4

Symptomen B

Aantal punten

Tijdsduur
Ik heb het al weken 1
Ik heb het al maanden 2
Ik heb het al meer dan een paar jaar 3
Frequentie
soms 1
vaak 2
voortdurend 3
Intensiteit
laag 1
matig 2
hoog 3
TOTAAL

De uitslag

Mocht u een hoge score hebben, is het raadzaam, voordat u een therapeut consulteert, een aantal effectieve verwerkingsmechanismen bij uzelf na te lopen; in hoeverre deze mechanismen in uw leven aanwezig zijn.

Belangrijke effectieve verwerkingsmechanismen:

  • Let bij jezelf op waarschuwingssignalen van overbelasting en doe er iets mee als je de signalen waarneemt.
  • Stel realistische doelen die binnen de eigen mogelijkheden liggen.
  • Richt je op zaken die verbeterd kunnen worden binnen je eigen werk.
  • Word assertiever en kom op voor je eigen belangen, waarbij je rekening houdt met de belangen van de ander.
  • Gebruik je tijd efficiënt door taken zoveel mogelijk in één keer af te maken of te combineren.
  • Draag zorg voor een klankbord, waardoor je de mogelijkheid hebt gedachten en gevoelens te delen met anderen.
  • Zorg goed voor jezelf door voldoende te slapen en goed te eten, alsmede door te ontspannen.

Lees verder

© 2009 - 2018 Nautisc1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een burn-out?Wat te doen bij een burn-out?Misschien ken je wel mensen in je omgeving die een burn-out hebben of heb je het zelf. Als je een burn-out hebt ben je m…
Het voorkomen van een burn-outHet voorkomen van een burn-outEen burn-out is gemakkelijk te voorkomen, er zijn vaak maar een aantal zaken nodig om er voor te zorgen dat je niet uitg…
Wat is een burn-out?Wat is een burn-out?Burn-Out is een term die bedoeld wordt voor mensen die het gevoel hebben opgebrand te zijn. Waar een burn-out precies va…
Burn-out symptomenEen burn-out krijgen zijn niet de meest prettige dingen in het leven. Bij het krijgen van een burn-out ben je eigenlijk…
Overspannen test: Wanneer ben je overspannen?Overspannen test: Wanneer ben je overspannen?Helaas komt het tegenwoordig steeds meer voor dat mensen overspannen raken door werk of persoonlijke omstandigheden. Maa…
Bronnen en referenties
  • Risicomodel: Van Pernis, 1992
  • Medische Basiskennis 2 : Sorag Academie

Reageer op het artikel "Burnout risicotest"

Reactie

Claudia, 30-01-2011 00:05 #1
Ik voel me al jaren overprikkeld en moe, maar gek genoeg voel ik mijn extreme vermoeidheid pas echt wanneer ik even vrije tijd heb; ik kom dan tot niets en alles is me teveel! Zo lang ik maar aan het werk ben, dan teer ik op mijn reserve energie… en wanneer ik niet werk, neig ik tot een depressie! Me toegeven aan vermoeidheid kan ik niet, omdat ik bang ben voor depressieve gevoelens! Ondertussen heb ik nauwelijks meer contact met de buitenwereld, lijkt mijn leven te bestaan uit werken, werken en nog eens werken en ik voel ik me enorm schuldig tegenover mijn kinderen, omdat ik zo enorm prikkelbaar en ongeduldig ben naar hen toe de laatste maanden!
Het voelt alsof ik even geen kant op kan; een time out nemen betekent misschien een depressie en doorgaan betekent misschien wel een burn-out!
Op lichamelijk gebied voel ik me uitgeblust; ik heb pijnlijke gewrichten en spieren, ben extreem moe en voel me erg afwezig! Mijn ontspanning kan ik alleen nog maar vinden door het doen van simpele computergames, lijkt de manier om even mijn hoofd leeg te maken, maar heeft als gevolg dat ik me enorm afgestomd en verdoofd voel!

Infoteur: Nautisc1
Laatste update: 05-11-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Psychische problemen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!