InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe herkent men een burn-out en wat kan je eraan doen?

Hoe herkent men een burn-out en wat kan je eraan doen?

Steeds meer mensen vertonen symptomen van een burn-out. Naar schatting vertonen meer dan 900.000 Nederlanders en 400.000 Belgen kenmerken van een burn-out. Oudere werknemers hebben vaker last van een burn-out dan jongere werknemers. Maar hoe komt dit en waaraan herken je een burn-out? Uit onderzoek blijkt dat er enkele factoren zijn die een burn-out kunnen veroorzaken.

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een fenomeen dat mensen vertonen wanneer ze totaal zijn uitgeput. Dit kan worden veroorzaakt door psychische problemen, stress, overmatige lichamelijke inspanningen,... Mensen die lijden aan een burn-out hebben het vaak moeilijk om simpele dagelijkse taken uit te voeren zoals de trap oplopen zonder uitgeput te zijn of zelfs het maken van het avondeten. Mensen die lijden aan een burn-out worden vaak psychologisch getroffen door het gebrek aan de energie om simpele taken uit te voeren.
Mensen die lijden aan een hevige vorm van een burn-out kunnen zelfs hartfalen of zelfmoordneigingen creëren.

De symptomen van een burn-out

Een burn-out kan zowel psychische als lichamelijke symptomen vertonen. Vaak negeren mensen deze symptomen en hopen ze dat ze vanzelf weggaan. Helaas is dit niet bij iedereen het geval. Vaak ontwikkelt stress ernstige slaapproblemen waardoor men niet meer volledig kan uitrusten. Hierdoor worden de symptomen steeds erger waardoor men overspannen geraakt. Voor die mensen meerdere symptomen van een burn-out vertonen maar niet zeker zijn dat ze er daadwerkelijk last van hebben, is het aan te raden om naar de dokter te gaan voor een onderzoek.

Lichamelijke symptomen:
  • Steeds vermoeid zijn
  • Heel moeilijk kunnen slapen
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Maagklachten
  • Verminderde weerstand tegen ziektes
  • Verhoogde bloeddruk

Psychische symptomen:
  • Zich moeilijk kunnen concentreren
  • Sombere buien, verdrietig, piekeren
  • Niet meer kunnen genieten van het leven
  • Onzekerheid en minder zelfvertrouwen

Daarbuiten vertonen zich ook enkele gedragsveranderingen zoals meer roken, minder sociale contacten, minder presteren en meer fouten maken.

De oorzaken van een burn-out

Over de oorzaken van een burn-out is er nog maar weinig bekend. Toch zijn onderzoekers ervan overtuigd dat er enkele factoren zijn die een burn-out kunnen veroorzaken. Zo kan te hard werken en te weinig slaap er zeker voor zorgen dat iemand extreem vermoeid wordt. Een teveel aan inspanning en een tekort aan recuperatie is één van de belangrijkste oorzaken van een burn-out.

Op psychisch vlak kan men echter verschillende oorzaken vaststellen. Mensen die vaak piekeren over hetzelfde onderwerp of te maken hebben met financiële of relatieproblemen kunnen psychisch zo uitgeput geraken dat ze niet meer kunnen genieten van het leven. Uit onderzoek blijkt dat psychische problemen de meest voorkomende oorzaken van een burn-out zijn.

De behandeling

Een burn-out wordt meestal succesvol behandeld door een kortdurende therapie van wekelijkse sessies gedurende 10 tot 15 weken. Tijdens deze therapie wordt er gezocht naar de factoren die ertoe leidden dat mensen een burn-out hebben ontwikkeld. Deze worden dan zo goed mogelijk aangepakt waardoor men snel kan genezen.

Tijdens de therapie probeert men mensen zo snel mogelijk terug aan het werk te laten gaan. Dit doet men vooral om de sociale contacten van deze mensen in stand te houden. Dit is zeer belangrijk bij deze mensen. Mensen die aan een burn-out lijden verliezen vaak een (groot) deel van deze contacten waardoor de kans op het ontwikkelen van een depressie vergroot.

Lees verder

© 2014 - 2019 Nonstopmuzik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Burn-out: wat zijn symptomen en hoe voorkom je een burn-out?Een burn-out krijgen zijn niet de meest prettige dingen in het leven. Bij het krijgen van een burn-out ben je eigenlijk…
Signalen, oorzaken en behandeling van depressieSignalen, oorzaken en behandeling van depressieEen depressie of depressieve symptomen zijn geen lachertje. Het is zelf een negatieve spiraal waar je zonder begeleiding…
Burn-out: symptomen en behandelingBurn-out: symptomen en behandelingEen burn-out of het burn-out-syndroom is een veel voorkomende ziekte in de éénentwintigste eeuw. De ziekte ontstaat als…
Burn-out, wat is het?Burn-out, wat is het?Het is inmiddels een algemeen bekend begrip. Burn-out. Klachten die niet lichamelijk zijn, maar wel lichamelijk kunnen w…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Burnout

Reageer op het artikel "Hoe herkent men een burn-out en wat kan je eraan doen?"

Infoteur: Nonstopmuzik
Laatste update: 11-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!