InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Slaapproblemen? Tips voor een welverdiende nachtrust

Slaapproblemen? Tips voor een welverdiende nachtrust

Slaapproblemen? Tips voor een welverdiende nachtrust Naar schatting hebben ongeveer 40% van alle Belgen en Nederlanders last van slaapstoornissen. Van deze mensen zijn er slechts 15% zich van bewust dat ze slecht slapen. De meest voorkomende factoren van slaapstoornissen zijn afleidingen, stress, zenuwen, hoofdzorgen en een te hoge dosis aan cafeïne. Toch zijn er enkele manieren om je slaap makkelijk terug te winnen.

Het leiden aan een slaapstoornis

Iedereen heeft zijn rust nodig. De hoeveelheid rust dat iemand nodig heeft hangt af van persoon tot persoon. De meeste mensen hebben genoeg aan 8 uur rust, maar er zijn ook mensen die 10 slaap uur nodig hebben, of omgekeerd, maar 6 uur slaap nodig hebben. De slaapgewoontes van de mens zijn door de tijd heen hetzelfde gebleven, maar worden vaak verstoord door factoren zoals stress en hoofdzorgen. Afhankelijk van de arbeid dat een persoon verricht, zal de recuperatietijd ook verschillen. Mensen die dagelijks zware arbeid moeten verrichten zullen 's avonds zich veel vermoeider voelen dan mensen die gedurende een normale werkdag weinig tot geen lichamelijke inspanningen moeten verrichten. De hoeveelheid rust en recuperatietijd hangt dus af van persoon tot persoon en moet door de persoon in kwestie zelf bepaald worden.

Voedingsstoffen die beter vermeden worden

In eerste instantie kunnen slaapstoornissen ontstaan door onze voeding. Wanneer men veel energierijk voedsel eet zal ons lichaam hierdoor het veel langer kunnen volhouden om door te blijven gaan. Mensen met slaapstoornissen worden dan ook aangeraden om op hun voeding te letten. Vermijd energierijk voedsel en producten die cafeïne bevatten. Net zoals energierijk voedsel is nicotine ook een probleemveroorzaker. Nicotine zorgt voor een opwekkend effect en er is bewezen dat rokers een langere inslaaptijd nodig hebben dan niet-rokers. In kleine hoeveelheden is nicotine wel een goede bron voor een nachtrust, want een kleine hoeveelheid zorgt er namelijk voor dan men slaperig wordt.

Zorg voor comfort

Eén van de belangrijkste factoren voor een goede nachtrust is comfort. Een goede matras en een goede omgeving kunnen wonderen doen. Zorg er daarom voor dat je matras niet versleten is maar dat je op een echt pareltje slaapt.
Een andere oplossing is het uitzetten van de verwarming en het gebruik maken van een kersenpitkussen. Wanneer je gaat slapen kan het zijn dat je het gevoel hebt dat het warm genoeg is in je slaapkamer. Wanneer je echter in slaap valt, zal je lichaam zich minder gaan opwarmen waardoor de kans bestaat dat je wakker wordt omdat je te koud hebt. Daarom is het beter om ervoor te zorgen dat je het een beetje te warm hebt in plaats van dat je het een beetje te koud hebt wanneer je gaat slapen. En een goede oplossing daarvoor is het gebruik van een warm kersenpitkussen.

Verwijder alle multimedia uit je slaapkamer

Smartphones, de televisie, je laptop,... Het zijn allemaal factoren die ervoor kunnen zorgen dat je afgeleid wordt van je slaappatroon. Mensen die niet kunnen slapen hebben vaak de neiging om zich bezig te houden met multimedia-apparatuur, in de hoop dat ze daardoor vermoeid zullen worden en dan beter kunnen slapen. Het omgekeerde is echter waarheid. Deze apparaten zorgen er namelijk voor dat je gefocust blijft en dat je nog minder snel moe zal worden. Leg ze daarom niet op de slaapkamer maar leg ze ergens waar ze niet binnen handbereik zijn als je in bed ligt.

Probeer je wakker te houden

Het klinkt misschien heel vreemd, maar je proberen wakker te houden wanneer je in bed ligt zal namelijk ervoor zorgen dat je sneller in slaap zal vallen. Je lichaam is zo geprogrammeerd dat het in ruststand zal gaan wanneer het nacht wordt. Wanneer je je probeert wakker te houden zullen je hersenen rebelleren en meer adenosine gaan aanmaken. Adenosine is een stof die aangemaakt wordt in de hersenen. Deze stof dienst als een natuurlijk kalmeringsmiddel voor ons zenuwstelsel waardoor ons lichaam na een bepaalde tijd zich in slaapstand zal bevinden.

Gebruik kalmeringstechnieken

Wanneer je wil slapen maar dit niet mogelijk lijkt, is het het beste om jezelf zo rustig mogelijk te houden. Rusttechnieken en een gecontroleerde ademhaling kunnen bijdragen aan een kortere inslaapduur. Mensen die veel bewegen en zich continu omdraaien in bed zullen veel langer wakker liggen dan mensen die zich zo rustig mogelijk proberen te houden. Dit komt voornamelijk door de hersenen die getriggerd worden wanneer ons lichaam beweegt. Wanneer men dit zo weinig mogelijk doet, zal de adenosine in onze hersenen hun werk doen.

Lees verder

© 2015 - 2019 Nonstopmuzik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Slaapstoornis; wat is het en wat doe je er aan?Slaapstoornissen komen erg veel voor. De oorzaken van een slaapstoornis kan zeer verschillend zijn. Er bestaan meerdere…
Slapeloosheid en slaapmedicatieJe bent moe, maar toch val je niet in slaap. Gedachten stapelen zich op. Drie uur is het inmiddels en je hebt nog geen o…
Slaapproblemen bij kinderen: overmatig slapen (hypersomnie)Slaapproblemen bij kinderen: overmatig slapen (hypersomnie)Slaapproblemen bij kinderen komen dikwijls voor. Overmatig slapen, ook wel hypersomnie genoemd, is een slaapstoornis waa…
Slapeloosheid - InsomnieSlapeloosheid - InsomnieSlapeloosheid is een slaapstoornis en wordt ook wel insomnie genoemd. Mensen die hieraan leiden kunnen moeilijk in slaap…
Tips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallenTips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallenMoeilijk in slaap vallen is vaak een reden voor chronische slaapproblemen. Slecht slapen maakt dat je een gevoel van ver…
Bronnen en referenties
  • http://greatist.com/health/cant-sleep-advice-and-tips

Reageer op het artikel "Slaapproblemen? Tips voor een welverdiende nachtrust"

Infoteur: Nonstopmuzik
Gepubliceerd: 03-10-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!