InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Allergisch voor parfum

Allergisch voor parfum

Allergisch voor parfum Allergisch zijn voor parfum is lastig, parfum zit in zeer veel huidverzorgingsproducten, zodat het vermijden van parfum vaak moeilijk blijkt.

Allergisch voor parfum

Wanneer je allergisch bent voor parfum, dan heb je meestal last van jeuk, uitslag en irritatie na het gebruiken van geparfumeerde producten. Ook komt het voor dat mensen die astmatisch zijn last hebben van benauwdheid na het gebruik van parfum of wanneer men in de buurt komt van mensen die parfum dragen. Allergie voor parfum is erg lastig, want de meeste huidverzorgingsproducten en haarverzorgingsproducten zijn geparfumeerd. Zo is een gewone shampoo voor mensen met een allergie voor parfum niet bruikbaar. Zo ook een gewoon stuk zeep of een lekkere douchegel, een simpele mascara of een blusher. Verder bevatten ook veel schoonmaakproducten en wasmiddelen parfum. Mensen die last hebben van een allergie voor parfum, kunnen deze producten niet gebruiken, zij moeten speciale parfumloze producten gebruiken.

Gebruik van parfum

Het gebruik van parfum is in onze maatschappij een gewoonte. Niet altijd gebruiken mensen een parfum of eau de toilette, maar de meeste mensen gebruiken wel deodorant, gezichtscrème en/of handcrème. Ook bodylotions worden veel gebruikt. Dit alles om lekker te ruiken en daardoor aantrekkelijk te zijn. Wanneer er zweetluchtjes om ons heen hangen, dan voelen we ons niet prettig en ook de mensen om ons heen houden niet van dit soort luchtjes. Door het gebruik van parfum gaan we lekker ruiken en maskeren we minder lekkere lichaamsgeuren. Wanneer je geen parfum gebruikt betekent dit niet per definitie dat je niet lekker ruikt. Een goede lichaamsverzorging, zoals regelmatig douchen en je goed wassen is belangrijk en het gebruik van een goede deodorant voorkomt onaangename zweetluchtjes. Ook zijn veel andere producten geparfumeerd, tot sommige soorten wc-papier aan toe.

Welke producten bevatten parfum?

Wanneer je allergisch bent voor parfum dan kun je o.a. problemen krijgen bij de volgende producten:
  • Parfum
  • Eau de Parfum
  • Eau de toilette
  • After shave
  • Deodorant
  • Bodylotion
  • Shampoo
  • Crèmespoeling
  • Haarverf
  • Scheergel, scheerschuim
  • Ontharingscreme
  • Zeep, douchgel, badolie, badschuim
  • Zonnebrandproducten
  • Babyverzorgingsproducten
  • Anti-muggen producten
  • Alle make-up zoals mascara, oogschaduw, vloeibare make-up, blusher etc.
  • Schoonmaakmiddelen
  • Afwasmiddelen
  • Schoonmaakdoekjes, wc-doekjes, gezichtsdoekjes etc.
  • Lekker ruikend toiletpapier.
  • Zakdoekjes of tissues (balsam)

Wat kun je doen om parfum te vermijden?

Gelukkig zijn er steeds meer producten verkrijgbaar die geen parfum bevatten. De volgende websites verkopen een assortiment aan producten die ongeparfumeerd zijn.
  • Drogisterij.net
  • Geenparfum.nl of sensitiveshop.nl
  • Efarma.nl (internetapotheek)

In de winkel kun je de volgende merken vinden:
  • Deoleen
  • Neutral

Ook je apotheek kan je adviseren welke merken je veilig kunt gebruiken en kunnen deze merken op voorraad hebben of voor je bestellen.

Naast dat je zelf geen geparfumeerde producten gebruikt, kun je ook vragen of de mensen om je heen voorzichtig kunnen zijn met parfumgebruik. Bijvoorbeeld wanneer ze op bezoek komen. Ook kun je je vrienden, familie en kennissen vragen of ze je niet willen zoenen.
Gerelateerde artikelen
Contactallergie parfumstoffen, wat moet ik doen?Contactallergie parfumstoffen, wat moet ik doen?Een contactallergie voor parfumstoffen komt steeds vaker voor. Het is een lastige allergie, aangezien parfumstoffen over…
Parfum minderen: Loze leus of gewoon gezond?Parfum minderen: Loze leus of gewoon gezond?Het is dè reclame van Neutral op dit moment: niet Parfumeren maar Parfuminderen! We moeten af van al die parfums die we…
Allergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingAllergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingEen van de meest voorkomende allergieën is de allergie voor eiwitten of proteïnen. Het gaat onder meer om eiwitten in ei…
Krijg de kriebels! Oorzaken en behandeling van jeukKrijg de kriebels! Oorzaken en behandeling van jeuk80% van alle Nederlanders heeft volgens onderzoek weleens last van kriebels, jeuk of huidirritatie. Voor het ene geval i…
Allergisch voor latexAllergisch voor latexAllergie voor latex komt regelmatig voor. Mensen die met latex handschoenen werken of mensen die condooms gebruiken kunn…

Reageer op het artikel "Allergisch voor parfum"

Reacties

A. Jansen, 22-04-2012 14:01 #2
Dit soort berichten zijn mij uit het hart gegrepen. Mijn vriendin heeft een dergelijke allergie opgebouwd als laborante. Voor haar is het bijzonder moeilijk om nog enigzins buiten te komen. Mensen zouden zich er bewust van moeten zijn hoe ontzettend veel luchtjes men om zich heen gebruikt. Alsof iedereen dat maar lekker moet vinden. Het is ongelooflijk als je bekijkt hoeveel geur men wenst, in de dagcreme, deo, haarlak, bodylotion en daaroverheen nog een saus van parfum waar iedereen van flauw valt. Soms kom je in een lift waar je ter plekke hoofdpijn oploopt, laat staan wanneer je allergisch bent en er ziek van wordt, soms wel een week beroerd omdat een ander zo nodig vind dat iedereen het maar moet dulden. zo erg.

Priscilla, 20-02-2010 19:20 #1
Ik wou even vertellen dat er in de HEMA make-up is zonder parfum (van Miss Helen) en ook heb je daar ongeparfumeerde oogmakeup reiniger. Verder is het een idee om je haar te wassen met Zwitsal dit bevat geen parfum, ook sanex bevat geen parfum. Verder kan je de parfum het beste in je haar spuiten. Graag gedaan!

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 29-11-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!