InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe kun je hoofdpijn voorkomen?

Hoe kun je hoofdpijn voorkomen?

Hoe kun je hoofdpijn voorkomen? Iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn. Wanneer je vaker last van hoofdpijn hebt, dan kun je een aantal dingen doen die ervoor zorgen dat je er minder vaak last van hebt.

Hoofdpijn

Veel mensen hebben in meer of mindere mate te maken met hoofdpijn. De soort hoofdpijn kan wisselen van op de achtergrond aanwezig tot het gevoel dat je hoofd met mokers wordt bewerkt. Vaak kan de hoofdpijn met medicijnen worden behandeld, maar soms heeft dit geen effect of juist het tegengestelde effect. Ook de oorzaak van hoofdpijn kan verschillend zijn. Hoofdpijn kun je onder andere krijgen door medische problemen, een ongeval, stress of spanning en een erfelijke factor kan ook meespelen.

Hoe kun je hoofdpijn voorkomen?

Het voorkomen van hoofdpijn is niet altijd mogelijk, maar er is een aantal mogelijke acties die je kunt ondernemen om de kans op het krijgen van hoofdpijn te verminderen. Een aanval van hoofdpijn wordt vaak uitgelokt door een zogenaamde "trigger". Iets wat je doet, eet of drinkt kan de hoofdpijn opwekken. Ook je stemming kan van invloed zijn op het mogelijk krijgen van hoofdpijn. Hieronder een aantal tips die kunnen helpen hoofdpijn te voorkomen.
  • Voedingsmiddelen: hoofdpijn kan ontstaan door overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen. Men kan o.a. last krijgen na het eten van chocola, noten of kaas of het drinken van alcohol of cafeïne. Daarnaast kunnen voedingsmiddelen als aspartaam en de chemische stof tyramine klachten geven. Aspartaam zit in light producten en tyramine kan in stilton kaas, sojasaus, salami en augurken zitten.
  • Te lang niet eten kan een hoofdpijnaanval of migraine uitlokken. Zorg ervoor dat je op tijd eet, een ontbijt na het opstaan, een lunch, een diner en drie tussendoortjes per dag zorgen voor een regelmatig voedingspatroon. Zorg ervoor dat je geen al te lege maag krijgt.
  • Goed slapen: Een goed matras en een goed hoofdkussen zijn essentieel voor een goede nachtrust. Ook een goede slaaphouding is belangrijk, je spieren komen hierdoor volledig tot rust en je loopt minder kans om wakker te worden met hoofdpijn. Uitslapen kan ook hoofdpijn uitlokken. Wanneer je wakker wordt, is het het beste om niet te blijven doezelen, dit zorgt bij veel mensen voor hoofdpijn. Verder is regelmaat in het slaappatroon erg belangrijk. Probeer op vaste tijden naar bed te gaan en op vaste tijden weer op te staan.
  • Een goede houding: zorg ervoor dat je goed rechtop zit, met voldoende steun in de rug. Mensen die een zittend beroep hebben en veel met de computer werken krijgen vaak hoofdpijn, omdat de het beeldscherm van hun computer niet op de juiste hoogte staat. Heb je veel last van hoofdpijn op het werk, dan kun je door je werkgever een ergonomisch onderzoek laten doen om te kijken of je stoel, bureau en de stand van de computer goed zijn. Met wat aanpassingen kan het zijn dat je hoofdpijn aanzienlijk vermindert.
  • Regelmatig leven: regelmaat in je leven vermindert de kans op hoofdpijn. Gezond en op tijd eten, op tijd naar de WC gaan en regelmatig en voldoende drinken. Geen overmatig alcoholgebruik en de sigaretten laten staan.
  • Frisse lucht: binnenshuis of op het werk kan een hoofdpijnaanval uitgelokt worden door te weinig frisse lucht. Ventileer goed en wanneer je op je werk alleen airconditioning hebt, ga dan in de pauzes in ieder geval even naar buiten om frisse lucht binnen te krijgen. Ook schimmel in huis kan hoofdpijn veroorzaken, zorg voor voldoende ventilatie en een lage luchtvochtigheid.
  • Stress: een drukke, hectische dag kan leiden tot stress. Stress kan hoofdpijn uitlokken. Wanneer je hier gevoelig voor bent, dan kun je op zo'n dag wat valeriaan gebruiken en wat koppen kamillethee drinken. Hierdoor wordt de stress verminderd en de kans op hoofdpijn neemt af.
  • Problemen met zien: hoofdpijn kan veroorzaakt worden doordat je ogen zijn achteruitgegaan. Wanneer je letters niet meer goed kunt lezen, dan wordt het tijd een bezoek aan de opticien of oogarts te brengen. Een nieuwe bril kan wonderen doen.
  • Medicijnen: Veel medicijnen hebben hoofdpijn als bijwerking. Wanneer je erge hoofdpijn krijgt na het starten met het gebruik van medicijnen, raadpleeg dan je arts en vraag om een ander middel. Ook van de pil kan men hoofdpijn krijgen, vaak is het al voldoende op een ander merk pil over te stappen. Pijnstillers hebben de eigenschap pijn te verminderen, maar bij langdurig gebruik kunnen pijnstillers juist hoofdpijn veroorzaken. Wanneer je langdurig pijnstillers gebruikt en toch nog last hebt van hoofdpijn, raadpleeg je huisarts. De huisarts kan je begeleiden in het afbouwen van het gebruik van pijnstillers.

Wanneer naar de dokter

Bij terugkerende hoofdpijnaanvallen is het belangrijk de huisarts te bezoeken. Het is belangrijk om uit te vinden waar de hoofdpijn vandaan komt en om ernstige aandoeningen uit te sluiten. Bij plotseling opkomende zeer hevige hoofdpijn is het direct raadplegen van een arts belangrijk.
Gerelateerde artikelen
Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Sommige mensen hebben vaak last voor ondraaglijke hoofdpijnen. Vaak is het niet duidelijk waardoor de hoofdpijn ontstaat…
Hoofdpijn door pijnstillers en andere stoffenHoofdpijn door pijnstillers en andere stoffenHet klinkt tegenstrijdig maar veelvuldig gebruik van pijnstillers tegen hoofdpijn kan juist hoofdpijn veroorzaken. Het s…

Reageer op het artikel "Hoe kun je hoofdpijn voorkomen?"

Reactie

M. Peters, 12-05-2011 16:16 #1
Sinds 4 dagen krijg ik iedere middag om deze tijd (16.00) hoofdpijn aan de rechterkant.
Wat moet ik doen of juist niet?

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 10-02-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!