InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De symptomen van diabetes

De symptomen van diabetes

De symptomen van diabetes Diabetes is een veel voorkomende ziekte. Door de syptomen te herkennen kun je tijdige vaststellen of je diabetes hebt. Enkele symptomen zijn extreme dorst en honger gevoelen, een onverklaarbaar gewichtsverlies, snel vermoeid zijn, erg vaak moeten plassen, algemene prikkelbaarheid en wazig zien. Lees hier hoe je diabetes kunt herkennen en wat je er aan kunt doen.

De symptomen van diabetes

Diabetes ontstaat wanneer je lichaam niet genoeg insuline produceert, of de geproduceerde insuline niet gebruikt. Je hebt namelijk insuline nodig om koolhydraten om te kunnen zetten in energie. Jaarlijks komen er duizenden nieuwe mensen met diabetes bij, maar de oorzaak hiervan is nog onbekend. Veel artsen geloven dat een gebrek aan beweging en overgewicht belangrijke factoren zijn om de toename van diabetes te verklaren. Ook is het zo dat in de rijkere westerse landen er meer en vaker diabetes voorkomt dan in arme landen. Vandaar dat diabetes ook nog wel eens een welvaartsziekte genoemd wordt.

Risico op diabetes

Veel mensen weten niet dat zij een risico lopen om diabetes te krijgen. Als een persoon jonger dan 65 is en weinig of geen lichaamsbeweging krijgt, of ouder dan 65 is, kan hij een potentieel slachtoffer voor diabetes zijn. Als een persoon te zwaar is, of er bij hem in de familie veel mensen last van diabetes hebben loopt hij ook een verhoogde kans om diabetes te krijgen. Ook vrouwen die zijn bevallen van een baby met een gewicht van meer dan negen pond lopen een hoger risico op diabetes.

Het herkennen van de symptomen van diabetes

Symptomen van diabetes zijn extreme dorst en honger gevoelen, een onverklaarbaar gewichtsverlies, snel vermoeid zijn, erg vaak moeten plassen, algemene prikkelbaarheid en wazig zien. De meeste mensen die diabetes hebben ervaren een van deze symptomen van tijd tot tijd, maar niet iedereen ziet het verband tussen deze symptomen en diabetes. Dit maakt de ziekte voor een leek vrij moeilijk herkenbaar. Als jij of een van je kennissen deze symptomen ervaart of in sommige gevallen al deze symptomen, bezoek dan regelmatig je huisarts om je op diabetes te laten testen testen. Zelfs als je geen diabetes blijkt te hebben, kan een dergelijk bezoek zinvol zijn omdat je bloedsuikerwaarde wel enorm verhoogd kan zijn.

Het voorstadium van diabetes

Prediabetes is een aandoening waarbij je bloedsuikerspiegel verhoogd is, maar nog geen gevaarlijk hoge niveaus heeft bereikt. Prediabetes betekent niet dat je uiteindelijk automatisch diabetes krijgt. Het zijn vaak de eerste signalen dat je moet gaan oppassen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld te gaan afvallen of te gaan diëten, Ook kun je er voor zorgen dat je meer lichaamsbeweging krijgt, of stoppen met roken. Dit zal gelijktijdig zorgen voor een verlaging van je bloeddruk en het cholesterol gehalte in je bloed.

De hoogte van de bloedsuikerspiegel

Diabetes kun je vaak vinden door de hoogte van het bloedsuikergehalte te meten. Hoe hoger dit gehalte is, hoe groter de kans dat je diabetes hebt. Als er diabetes bij je geconstateerd wordt zal dit enkele veranderingen met zich mee brengen, De behandeling van diabetes omvat insuline-injecties en een verandering in je gewoonten. Dagelijkse lichaamsbeweging en een gezond dieet van fruit, groenten en granen kan helpen bij het voorkomen of onder controle houden van diabetes. Bespreek dit soort zaken met je huisarts omdat het belangrijk is om op een goede manier met diabetes om te kunnen gaan. Met de juiste dieet en met voldoende lichaamsbeweging kun je het risico op diabetes aanzienlijk verlagen.
© 2010 - 2019 Bastiaan271, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Suikerziekte of diabetes: symptomen & behandelingSuikerziekte of diabetes: symptomen & behandelingSuikerziekte of diabetes heeft - zoals de naam al zegt - te maken met een probleem van de suikerspiegel in het lichaam.…
Risicofactoren suikerziekte type IIRisicofactoren suikerziekte type IIEr bestaan verschillende vormen van suikerziekte, ook wel diabetes genoemd. De meest voorkomende vorm is diabetes type I…
Suikerziekte: Heb ik diabetes?Suikerziekte: Heb ik diabetes?Diabetes, ook wel suikerziekte, komt steeds vaker voor. In Nederland hebben een miljoen mensen diabetes; minstens een kw…

Reageer op het artikel "De symptomen van diabetes"

Reacties

Jedidja, 05-04-2015 21:34 #2
" Zelfs als je geen diabetes blijkt te hebben, kan een dergelijk bezoek zinvol zijn omdat je bloedsuikerwaarde wel enorm verhoogd kan zijn."
Sorry, dat behoeft uitleg… Je bloedsuikerwaarde enorm verhoogd en toch géén diabetes hebben? Waar komt die te hoge bloedsuiker dan vandaan?

Anno, dit lijken mij geen symptomen van diabetes, maar ik zou toch naar de huisarts gaan, want goed is het evenmin… (Oh, ik zie dat het een oud bericht is, gaat het al beter?)

Anno, 13-01-2013 22:31 #1
Ik weet niet of ik diabetis heb, maar ik heb haaruitval en rode uitslag bij mijn vagina. Heb ik diabetes?

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 11-02-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!