InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Koemelkallergie

Koemelkallergie

Koemelkallergie Koemelkallergie is de vorm van allergie die bij kinderen het meeste voorkomt. Ongeveer 2 tot 6% van de zuigelingen in Nederland heeft een koemelkallergie. Op twee jarige leeftijd is ongeveer de helft van die kinderen weer over de allergie heen gegroeid. Bij oudere kinderen en volwassenen komt het een stuk minder voor. Het afweersysteem reageert bij mensen met een koemelkallergie sterk op de allergenen die in de koemelk voorkomen.

Koemelkallergie, wat is het?

Koemelk bevat een groot aantal allergenen, de belangrijkste is bèta lactoglobuline. Bij een allergie voor koemelk reageert het lichaam heftig op melk door een reactie van het afweersysteem. Koemelkallergie komt het meest voor bij zuigelingen die met de fles gevoed worden. Zuigelingenmelk wordt gemaakt uit aangepaste koemelk. De darmen van de zuigeling zijn nog niet helemaal volgroeid en kan eiwitdeeltjes uit de melk doorlaten, waarna het in het bloed komt. Het lichaam maakt dan afweerstoffen tegen dit lichaamsvreemde eiwit. Hierdoor ontstaan de klachten. Ook kinderen die borstvoeding krijgen, kunnen koemelkallergie ontwikkelen. Sporen koemelkallergenen komen in de borstvoeding terecht als de moeder melk drinkt.

Verschijnselen koemelkallergie

  • Maag/darmklachten, zoals diarree, braken, of obstipatie en kolieken
  • Huidklachten, b.v. eczeem
  • Luchtwegklachten zoals astma, bronchitis, ontsteking van ogen en neusslijmvlies
  • Geïrriteerdheid en rusteloosheid
  • Anafylactische reacties, dit komt echter zelden voor

Diagnose koemelkallergie

Het is verstandig om het stellen van de diagnose aan een arts over te laten. Er zijn veel verschijnselen die doen denken aan koemelkallergie, maar die een andere oorzaak hebben. Laat je zomaar melk weg uit de voeding, dan kan het kind klachten krijgen doordat het onvolwaardige voeding krijgt. Kosten van vervangende melk worden vergoed als er door een arts de diagnose is gesteld, anders niet. Koemelkvrije voeding is een stuk duurder dan de gewone voeding, dus dit is wel van belang.
Iedere moeder, die borstvoeding geeft en waarvan het kind veel huilt en darmkrampen heeft, kan het best eerst vermijden citrusvruchten, koolsoorten, ui, prei, scherpe kruiden en specerijen te eten. Geeft dit geen verbetering, ga dan langs de huisarts. Deze zal een belastingtest uitvoeren en eventueel een huidtest en bloedonderzoek om de diagnose te kunnen stellen.

Waar komt koemelkeiwit in voor?

Koemelkeiwit komt voor in veel verschillende producten, zoals melk, yoghurt, karnemelk, vla, pudding, koffiemelk, umer, kwark, zure room, kaas, smeerkaas, ijs, vruchtensappen met wei. Er kunnen ook sporen zitten in brood, paneermeel, luxe broodjes, koekjes, vleeswaren, roomboter en margarine.

Op verpakkingen kunnen de volgende ingrediënten staan als ze koemelkeiwit bevatten;
  • melk, melkpoeder, melkbestanddelen
  • wei, weipoeder
  • caseïnaat, caseïne, melkeiwit
  • margarine

Bij het voedingscentrum kan je een merkartikelenlijst opvragen, een handig hulpmiddel bij het doen van de boodschappen.

Wanneer beginnen met voedingsmiddelen

Een kind met koemelkallergie is vaak ook bevattelijk voor het krijgen van andere allergieën. Het is verstandig om bepaalde voedingsmiddelen niet te geven voordat het kind 12 maanden oud is;
  • Sterk allergene producten zoals zuivelproducten, soja, vis, tarwe. zaden en pitten
  • Vodeingsmiddelen die vaak overgevoeligheidsreacties geven zoals citrusvruchten, chocolade, varkensvlees, tomaat, aardbeien, specerijen
  • Ei, noten, pinda's, schaaldieren, schelpdieren

Koemelkallergie bij volwassenen

Door de arts zullen de klachten onderzocht worden en eventueel gevolgd worden door bloedonderzoek en een huidtest. Verder zal verwijzing naar een diëtist plaatsvinden, die een voedingsanamnese zal afnemen. Soms wordt een voedseldagboek bijgehouden of wordt er een standaardeliminatiedieet gegeven. Koemelkallergie bij volwassenen kan samengaan met andere voedselallergieën of voedselintoleranties.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?Heb ik een koemelkallergie of een lactose intolerantie?Je hoort het steeds vaker, mensen die last hebben van een koemelkallergie of een lactose intolerantie. Veel mensen denke…
Alternatieven voor melk bij baby'sAlternatieven voor melk bij baby'sWelke alternatieven zijn er voor kinderen met een koemelkallergie? Koemelkallergie is de meest voorkomende vorm van voed…
Overstrekken baby door koemelkallergieOverstrekken baby door koemelkallergieHet overstrekken bij een baby komt vaak tot uiting met 3 of 4 maanden en kan het gevolg zijn van een koemelkallergie. Bi…
Hoe gezond is geitenmelk als alternatief voor koemelk?Hoe gezond is geitenmelk als alternatief voor koemelk?Steeds meer landgenoten kampen met een koemelkallergie of met een lactose intolerantie. Beiden mogen nochtans niet met e…
Intolerantie en overgevoeligheid voor lactoseIntolerantie en overgevoeligheid voor lactoseBij een allergie is er sprake van een te heftige reactie van het lichaam op een normale stof, ook wel allergeen genoemd,…
Bronnen en referenties
  • Boek: Voedselallergie, wat doe je ermee?

Reageer op het artikel "Koemelkallergie"

Reactie

Tonny Arendsen, 25-03-2013 15:21 #1
Sinds vele jaren huidproblemen (verdikkingen, ontstekingen, jeuk, plekken die slecht genezen) waarbij sinds 20 jaar vele contact allergieën gediagnostiseerd waren. Het advies deze stoffen te vermijden bleek in de praktijk ondoenlijk. Bovendien er kwamen meer contact allergieën bij. D.m.v. Verschillende alternatieve geneeswijzen ben ik voor een overgroot deel genezen van allergieën. Helaas niet van alle. Sinds een jaar ook continu last van winderigheid, diarree en krampen. Onrustig en slecht slapen en overdreven emotioneel. Minder lucht en branderige ogen. De basis allergie zou een melkallergie zijn waaruit onder invloed van verminderde weerstand, zoals griep maar ook stress, de ellende zich verder ontwikkelde.
Mijn vraag:
Kan het zijn dat ik niet of nauwelijks reageer als ik yoghurt, karnemelk, koffiemelk en kaas eet? Maar wel op melk in cappuccino, pudding en ijs.

Vriendelijke groet Tonny Arendsen

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 23-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kinderziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!