InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Uw voeding heeft effect op artritis

Uw voeding heeft effect op artritis

Veel informatie over dieet en verschillende soorten van voedingssupplementen voor diverse vormen van artritis vind je op het web, in tijdschriften en boeken. Ze suggeren alle zonder onderscheid dat je door een specifiek dieet van artritis kunt genezen. Vooral op het internet worden deze suggesties gedaan door bedrijven die voedingssupplementen produceren. Hert commercieel belang ligt er vingerdik op. Maar er zijn andere oplossingen.

Eenzelfde effect

Maar wat velen niet weten is dat je hetzelfde effect kan bereiken door specifieke eetgewoontes aan te kweken. Zo is het aan te raden het noodzakelijk aantal vitamines eerder uit het dagdagelijkse eten te halen dan voedingssupplementen te gebruiken.
Daarom is het noodzakelijk dat we op de hoogte zijn van wat soort voeding het probleem verergert en welk dieet de (pijnlijke) gevolgen van artritis vermindert.

Oppassen bij osteoartritis

Bij osteoartritis, waarbij het heupgewricht is aangetast, ligt het voor de hand dat een verhoging van het gewicht vermeden moet worden en dat een vermindering ervan moet worden nagestreefd. Vandaar dat we best voeding vermijden waarin verzadigde vetzuren zitten zoals boter, dierlijke proteïnen zoals in rood vlees, maar ook slechte koolhydraten zoals in gebak, chocolade of junk food.

Reumatoïde artritis (ontstekingsreuma)

De oorzaak van deze ziekte ligt onder andere bij een combinatie van een overbelasting van het auto-immuunstelsel en een teveel aan urinezuren. Veel alcoholgebruik bevordert de hoeveelheid urinezuren. De nieren van een alcoholist zijn niet meer in staat om alle urinezuren door het lichaam aangemaakt uit te scheiden.

Welke voeding wel?

Het ‘juiste’ dieet om de pijn gepaard gaande met artritis tot een minimum te beperken ziet er als volgt uit:

  • Het dieet moet rijk zijn aan complexe koolhydraten (dus voeding met een grote hoeveelheid granen, volkoren producten, groenten met groene bladeren en vruchten), moet weinig proteïnen bevatten (15% komt bij voorkeur van linzen of wit vlees) en minder dan 30% van het totaal aantal calorieën mag slechts van vet komen (waarvan hooguit 10% van dierlijk vet).
  • Het ideale dieet bevat groenten (bij voorkeur met groene bladeren, kool, peterselie, broccoli, selder), tomaten, vruchten (bananen, ananas, aardbeien, kersen, blauwe en rode bessen), vruchten met een hoog vitamine C-gehalte (sinaasappels, limoenen, mandarijnen), vetarm vlees (gevogelte), voedsel met complexe koolhydraten (volkorenbrood, granen, rijst, pasta, peulvruchten), voedsel met essentiële vetzuren zoals Omega 3 (zalm en tonijn, noten, peulvruchten) en tofu (een eiwitrijk alternatief voor vlees, gemaakt van sojabonen).
  • Een dieet dat het risico op reuma niet zal verhogen bevat: bloemkool, asperges, champignons, spinazie, erwten, volkorenbrood, kip, kalkoen, eend, ham.

Dranken die vermeden moeten worden: koolzuurhoudende dranken, koffie, cacao, chocolade.

Lees verder

© 2010 - 2018 Vosje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Infectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandelingInfectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandelingEen gewricht kan ontstoken raken door ziektekiemen die in het bloed terecht zijn gekomen. Dit heet een infectieuze of se…
Koolhydraten, voedingsstoffen en boosdoenersKoolhydraten, voedingsstoffen en boosdoenersKoolhydraten verschaffen energie aan het lichaam en zijn dus belangrijk. Toch zie je steeds vaker dat koolhydraten de bo…
Artritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica: symptomen, diagnose en behandelingArtritis psoriatica is een reumatische ziekte die mensen treft die last hebben van de ziekte psoriasis. Dat is een huidz…
Atkins Dieet: afvallen door koolhydraatarm etenHet Atkins Dieet is herontdekt door Amerikaanse cardioloog Robert Atkins. Basisprincipe is weinig koolhydraten en veel v…

Reageer op het artikel "Uw voeding heeft effect op artritis"

Reactie

Jessica, 27-10-2015 14:05 #1
Ham? Processed food: lijkt me meer schadelijk dan gezondheidsbevorderend.

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 02-04-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ziektes en onderzoek
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!