Hooikoorts door veranderde levensstijl

Hooikoorts door veranderde levensstijl Hooikoorts. Steeds meer mensen in de westerse wereld hebben er last van. De oorzaak van hooikoorst blijkt te liggen in het veranderde leven. Ons voedsel, het feit dat we voortdurend proberen bacteriën uit te bannen door allerlei hygiënemaatregelen en het teveel aan stress hebben een verandering in ons immuunsysteem teweeg gebracht. Alles ver hooikoorts en de oorzaken daarvan.

Wanneer beginnen hooikoortsklachten en tot wanneer duren ze?

Rond april van elk jaar bloeien allerlei grassen. Het is tevens de tijd dat mensen last beginnen te krijgen van hooikoorts. Elk jaar worden dat overigens meer mensen. In 2010 zullen zon 3 miljoen personen niezend en met rode ogen geconfronteerd worden in de bloeitijd van planten en grassen. Rond oktober eindigt het hooikoortsseizoen weer. Overigens is niet iedereen allergisch voor dezelfde pollen. Sommige mensen zijn er dus al in mei vanaf, omdat de plant waar zij klachten van krijgen dan is uitgebloeid.

Wat is hooikoorts?

Hooikoorts is een reactie van het afweersysteem op de aanwezigheid van pollen. Mensen die lijden aan de aandoening reageren op onschuldige stoffen als stuifmeel. Een heel onnatuurlijke reactie, want dit stuifmeel doet in feite niets verkeerds met het lichaam. Maar omdat westerse mensen zo gebrand zijn op hygiëne, vaak voedsel gebruiken waardoor ze geen weerstand meer creëren en aan teveel stress lijden ziet het lichaam die stoffen toch als vreemd. Het lijf probeert ze vervolgens uit te schakelen met histamine.

Waar heb je last van bij hooikoorts?

Hooikoorts geeft een pakket van klachten. Die zijn onder andere:
  1. Irritatie van de slijmvliezen
  2. Zwelling van de slijmvliezen met name in neus, keel en bij de ogen
  3. Jeuk
  4. Branderige pijn
  5. Niesbuien
  6. Loopneus
  7. Rode ogen
  8. Moeheid
  9. Gebrek aan energie
  10. Moeilijk kunnen concentreren
  11. Minder presteren op school en op het werk

Op welke stoffen reageren hooikoortspatiënten?

Mensen die last hebben van hooikoorts reageren op de pollen van bepaalde planten. Grassen zijn de grootste boosdoener. Ook in grote mate verantwoordelijk voor de klachten zijn:
  • Berken
  • Elzen
  • Hazelaars
  • Populieren
  • De bijvoet

Waar komt de naam hooikoorts vandaan?

Eigenlijk is de naam hooikoorts heel vreemd gekozen. De aandoening heeft namelijk helemaal niets te maken met hooi of met koorts. Een Britse arts heeft het ongemak zo genoemd omdat de allergie optrad als er gehooid werd. Omdat mensen zich ook koortsig voelden combineerde hij de twee woorden en maakte er hooikoorts van.

Behandeling van hooikoorts

Als een arts constateert dat iemand aan hooikoorts lijdt, gebruikt hij de naam Pollinose. Mensen die aan een milde vorm van hooikoorts lijden kunnen gebruik maken van neusdruppeltjes om te klachten van te verzachten.
Mensen die in een veel zwaardere vorm aan de aandoening lijden hebben antihistaminica nodig. Dit is een middel dat de aanmaak van histamine remt of stopt. Juist deze aanmaak zorgt namelijk voor de klachten.

Hooikoorts is elk jaar een kostenpost

Doordat steeds meer mensen last hebben van hooikoorts wordt dat een steeds grotere kostenpost voor het land. De 10 procent van de mensen die daardoor minder presteert op werk of op school of die gewoon ziek is, kost zon 350 euro per maand per persoon. Dit bedrag wordt gevormd door ziekteverzuim en het feit dat mensen minder presteren op hun werk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Doktersweb

Reageer op het artikel "Hooikoorts door veranderde levensstijl"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 09-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Allergie en hooikoorts
Medische informatie…
Schrijf mee!