InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Operatie wortelpuntontsteking

Operatie wortelpuntontsteking

Wanneer een zenuw in je kies of tand afsterft, zal de tandarts een wortelkanaalbehandeling uitvoeren. Soms is het echter niet mogelijk om zo het hele wortelkanaal goed schoon te maken. Dan kan er een ontsteking ontstaan aan de wortelpunt. Zon ontsteking gaat nooit vanzelf over en zal door de kaakchirurg operatief verwijderd moeten worden.

Ontstaan

Het afsterven van een zenuw in je kies of tand kan het gevolg zijn van:
  • een harde klap
  • een val
  • het vullen van een groot gat
  • het zetten van een kroon
De tandarts zal dan een wortelkanaalbehandeling uit gaan voeren om de zenuw te verwijderen, het kanaal schoon te maken en op te vullen. Soms lukt het echter niet om het wortelkanaal helemaal tot aan de punt schoon te krijgen. Redenen daarvoor kunnen zijn:
  • de tand of kies heeft een sterk gekromde wortelpunt
  • het wortelkanaal heeft zich bij de punt in allerlei kleine kanaaltjes gesplitst
De wortelpunt kan dan gaan onsteken, een ontsteking die zich uitbreidt in het kaakbot. Een wortelpuntontsteking zal er op een röntgenfoto uitzien als een zwart plekje in de buurt van het wortelpunt.

Symptomen

Hoewel veel patiënten geen last ervaren van een wortelpuntontsteking hebben anderen één of meer van de volgende klachten:
  • een hevige pijn in tand of kies (kloppend of zeurend)
  • vieze smaak in de mond (soms breekt de ontsteking naar buiten door en ontstaat er in de mond een puistje of fistel, wanneer deze knapt, loopt er een kleine hoeveelheid pus in de mond van de patiënt wat die vieze smaak veroorzaakt)
  • meer pijn bij warm en koud drinken of eten
  • meer pijn bij kauwen
  • tikken of drukken tegen de tand of kies is pijnlijk
  • Bij een ernstige ontsteking: dikke kaak of bolle wang en
  • ziek voelen en koorts
Een wortelpuntontsteking gaat nooit vanzelf over, de klachten vlammen vaak op wanneer de weerstand van een patiënt wat verzwakt is. Soms wordt er een antibioticakuur uitgeschreven als een tijdelijke oplossing tegen de acute pijn. Wanneer een nieuwe wortelkanaalbehandeling geen zin heeft (wanneer de tandarts door de anatomie van het wortelkanaal niet in staat zal zijn de punt alsnog schoon te maken) zal er vroeg of laat worden besloten tot een operatie, ook wel wortelpuntbehandeling of apexresectie genoemd.

Operatie

Een kaakchirurg voert de operatie uit. De patiënt wordt plaatselijk verdoofd dus zal tijdens de ingreep zelf geen pijn voelen. De chirurg maakt een sneetje in het tandvlees bij de te behandelen tand of kies. De chirurg klapt het tandvlees op, haalt met een boortje de ontsteking weg en zal, om te voorkomen dat er weer een ontsteking kan ontstaan, de wortelpunt inkorten. Meestal wordt vervolgens de onderkant van de wortel afgedicht met een vulling. Tenslotte wordt het wondje in het tandvlees schoongespoeld en gehecht.

Na de operatie

Na de operatie mag de patiënt met een recept voor pijnstillers en spoelmiddel naar huis. Het beste kan de patiënt voor dat de verdoving is uitgewerkt beginnen met het slikken van de pijnstillers want de wond zal behoorlijk pijn doen. Ook kan de lip en/of de wang behoorlijk opzwellen. Die zwelling zal na twee dagen op zijn hevigst zijn en daarna afnemen. De eerste dagen na de operatie mag je in de buurt van de wond niet poetsen, de patiënt moet dat gebied schoon spoelen met het voorgeschreven spoelmiddel. De rest van de tanden en kiezen mogen natuurlijk wel gewoon gepoetst worden. Het is beter om in de dagen na de operatie niet te roken en te drinken, nicotine en alcohol vertragen de genezing. Na een week of twee zal de wond genezen zijn. Na een half jaar wordt er meestal nog een foto gemaakt om te controleren of de ontsteking echt weg is.
© 2010 - 2019 Alba, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wortelkanaalbehandeling en wortelpuntontstekingWortelkanaalbehandeling en wortelpuntontstekingVoor een tandarts is wortelkanaalbehandeling een term die hij of zij vaak gebruikt, maar weet degene die in de tandartss…
Wortelpuntontsteking: symptomen en klachtenWortelpuntontsteking: symptomen en klachtenWortelpuntontsteking: wortelkanaalbehandeling, symptomen, klachten. Een wortelpuntontsteking komt vaak voor na niet beha…
Wortelpuntontsteking: oorzaak en behandelingWortelpuntontsteking: oorzaak en behandelingEen wortelpuntontsteking is een ontsteking van de punt van de wortel van een tand of kies. Deze ontstaat niet zomaar: de…
Wortelkanaalbehandeling of tand of kies laten trekken?Wortelkanaalbehandeling of tand of kies laten trekken?Krijg je van de tandarts te horen dat een wortelkanaalbehandeling noodzakelijk is dan kun je nog wel eens voor keuze kom…
Tandwortelpunt ontsteking & oorzaak en behandelingTandwortelpunt ontsteking & oorzaak en behandelingTandwortelpuntontsteking of tandwortelabces is een met pus gevulde holte in het weefsel rond de tandwortelpunt. Meestal…
Bronnen en referenties
  • www.kaakchirurgie-amphia.nl www.staalwijktandarts.nl/.../Wortelkanaalbehandeling.pdf

Reageer op het artikel "Operatie wortelpuntontsteking"

Reacties

Linda Roggen, 12-03-2015 09:56 #6
Hey ik moet nog apexresectie operatie laten doen, mijn vraag is kan ik daarna gaan werken? weet niet wat me te wachten staat.

Petra, 19-03-2012 20:16 #5
Even mijn verhaal van afgelopen vrijdag. Ik zag er echt als een BERG tegenop. k moet zeggen, de verdovingen deden echt pijn, het was natuurlijk ook een rotplek, namelijk boven mijn voortand, dus bijna onder mijn neus, gewoon een rot plek om te verdoven. Maar zodra die verdovingen erin zaten heb ik niks meer gevoeld. Was met een kwartier klaar, In totaal 1 paracetamol nodig gehad en heb wel twee dagen lang elk uur 5 minuten gekoeld met een icepack. Nu voel ik de hechtingen, dat is irritant, maar pijn heb ik niet! Reactie infoteur, 21-03-2012
Hoi Petra,

Fijn dat de operatie meegevallen is!

Alba

Petra, 14-03-2012 11:41 #4
En ik mag vrijdag aanstaande voor deze behandeling. Zie er behoorlijk tegenop, ook omdat ik momenteel gewoon geen last heb behalve als ik net onder mijn neus op het kaakbeen druk voel ik iets. Maar goed, zit er nog minder op te wachten dat ik nu niets laat doen en net tijdens een vakantie ofzo de ontsteking opvlamt. Reactie infoteur, 14-03-2012
Marjan en Ptera, heel veel sterkte! Hopelijk zijn jullie daarna van alle ellende af!

Marjan, 13-03-2012 09:38 #3
Ik mag donderdag naar de kaakchirurg voor bovenstaande operatie. Ik denk, Henny, als je niets doet dat je binnenkort vergaat van de pijn. Bij mij is het in een paar dagen tijd gaan ontsteken en ik "leef" nu op de pijnstillers.

Henny van der Werf, 10-03-2012 09:23 #2
Ik heb volgens de tandarts pus bij een wortelpunt. Zij laat aan mij over of ik naar de kaakchirurg ga om het te laten behandelen. Wat kunnen de gevolgen zijn als ik het laat zitten?

Anja, 06-05-2011 10:42 #1
Ik heb 2 dagen terug een wortelpuntoperatie gehad. Ik heb nu een dikke wang/kaak (is al minder dan gister), maar dat is normaal. Ik heb alleen wel pijn als ik op dat gedeelte van me kaak druk, geloof dat daarboven me ontsteking zat. Is dit normaal?

Infoteur: Alba
Gepubliceerd: 01-04-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!