InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Schouderklacht: Frozen shoulder

Schouderklacht: Frozen shoulder

Een frozen shoulder, is een veelvoorkomende schouderklacht. Deze aandoening brengt veel problemen met zich mee, en heeft een lange weg naar herstel.

Wat is een frozen shoulder?

Een frozen shoulder betekent letterlijk vertaald 'bevroren schouder'. Meestal beginnen de klachten met eens stijve en pijnlijke schouder. Deze klachten worden steeds erger, en de mobiliteit van de schouder wordt steeds minder. Meestal komt een frozen shoulder maar een één arm tegelijk voor. En meestal bij vrouwen in de leeftijdsgroep 40-65. Er bestaat een primaire en een secundaire frozen shoulder:
  • Primaire frozen shoulder: hierbij is de oorzaak onbekend.
  • Secundaire frozen shoulder: hierbij is de oorzaak wel bekend, bijvoorbeeld een trauma. Het verloop van deze twee is wel gelijk.

Wat is de oorzaak?

Iedereen kan een frozen shoulder krijgen, bijvoorbeeld na een operatie, val of een ander trauma, maar vaak is de precieze oorzaak niet duidelijk. Men denkt dat de schouder eerst te maken heeft met een ontstekingsproces. Maar het kan zich ook ontwikkelen als iemand zijn arm een lange tijd niet beweegt. Het kapsel in de schouder gaat ontsteken en verkleven, hierdoor wordt het kapsel harder, dikker, en minder elastisch. Het gevolg hiervan is dat de schouderbewegingen beperkt worden.

Symptomen:

  • Krachtsverlies
  • Pijn; overdag en 's nachts
  • Mobiliteitsbeperking
  • Heffen/tillen boven het hoofd
  • Draaien van de bovenarm
  • Dagelijkse activiteiten kunnen niet meer worden uitgevoerd

Een frozen shoulder ontwikkelt zich langzaam en doorloopt 3 stadia:

  1. Fase één - Deze fase duurt ongeveer 2 tot 9 maanden. De schouder wordt stijf en pijnlijk, ook 's nachts neemt de pijn steeds meer toe.
  2. Fase twee - Deze fase duurt 4 tot 12 maanden. De pijn vermindert en het bewegen is minder pijnlijk. echter, de bewegingsruimte is nu veel beperkter tot zelfs 50% minder dan in de andere (gezonde) arm.
  3. Fase drie - het probleem begint zich op te lossen (vermindert). De meeste patiënten ervaren langzaamaan het terugkeren van beweging gedurende 12 tot 42 maanden. Bij sommige patiënten moet er een operatie aan te pas komen om de beweging helemaal te laten terugkeren.

Frozen shoulder valt onder CANS, dit staat voor 'complaints of the arm, neck and/or shoulder', oftewel klachten aan de arm, nek en/of schouder. Dit is een omschrijving van een klachtencomplex die door veel zorgverleners wordt gehanteerd.

Behandeling:

Er zijn verschillende behandelingsmethoden voor dit ziektebeeld. Maar meestal worden patienten doorverwezen naar de fysiotherapeut. Deze zorgt ervoor dat de circulatie in het schoudergewricht verbeterd, dat er meer ruimte komt in het kapsel d.m.v. rekken, dat de spierkracht, mobiliteit en coördinatie weer verbeterd wordt, dat de pijn minder wordt en dat de patient weer zijn dagelijkse activiteiten goed kan uitvoeren. Deze therapie wordt dan gecombineerd met oefeningen die de patienten zelf thuis moeten uitvoeren. Mocht fysiotherapie niet helpen zijn er ook nog andere behandelmogelijkheden; injecties met corticosteroïden of zelfs een operatie.
© 2010 - 2018 Fluar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Frozen shoulder of bevroren schouderFrozen shoulder of bevroren schouderEen frozen shoulder, of bevroren schouder, is een aandoening waarbij een bewegingsbeperking van het schoudergewricht ont…
Frozen ShoulderDe frozen shoulder is een aandoening die vooral voorkomt bij mensen in de leeftijd van 40 tot 60 jaar (ongeveer 2% van d…
Frozen shoulder ofwel bevroren schouder een lastige kwaalFrozen shoulder ofwel bevroren schouder een lastige kwaalEen frozen shoulder of letterlijk vertaald bevroren schouder is een aandoening waarbij de schouder en arm alleen beperkt…
Schouderklachten, beloop, behandeling en prognoseBij schouderklachten is er sprake van pijn rond en aan de schouder. Soms kan de pijn richting de bovenarm en/of nek uits…
Pijn aan de schouderPijn aan de schouderPijn aan de schouder door fitness, sport, werk of een ontsteking. Bij overbelasting kan de schouderpijn gaan doen. Vaak…
Bronnen en referenties
  • http://www.orthopedie.nl/content/schouder/frozen-shoulder.asp http://www.fysiotherapiespijkenisse.nl/aandoeningen/frozenshoulder.html http://www.pmcmoleneind.nl/pmc/Nieuws/Patienteninformatie/tenniselleboog11.htm

Reageer op het artikel "Schouderklacht: Frozen shoulder"

Infoteur: Fluar
Laatste update: 07-04-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!