InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Echolalie: napraten

Echolalie: napraten

Echolalie: napraten Echolalie is vaak een onderdeel van schizofrenie. Waarschijnlijk ontstaat dit omdat de patiënt de buitenwereld afweert. Ook komt echolalie voor bij autisme. Ook bij het syndroom van Gilles de la Tourette komt echolalie voor.

Napraten

Echolalie is het dwangmatig naspreken van andere mensen. Het is dus geen bewust napraten, maar voelt aan als een dwang. Echolalie komt voor bij schizofrenie en autisme.

Ontstaan

Echolalie is vaak een onderdeel van schizofrenie. Waarschijnlijk ontstaat dit omdat de patiënt de buitenwereld afweert. Hierdoor voelt de patiënt zich bedreigd. Door anderen na te apen, hoeven ze zelf geen initiatief te tonen. Dit is dan waarschijnlijk veel minder beangstigend voor de patiënt. Schizofrenie treedt op bij ongeveer 1 procent van de bevolking, maar het is niet gezegd dat iedere schizofrene patiënt ook aan echolalie lijdt. Ook komt echolalie voor bij autisme. Autisme kenmerkt zich veelal door steeds herhalend gedrag. Ook bij het syndroom van Gilles de la Tourette komt echolalie voor. Het syndroom van Gilles de la Tourette is vooral bekend om het uitroepen van scheldwoorden. Maar ook echolalie komt hierbij voor.

Nabootsen

Bij echolalie wordt soms niet alleen zinnen nagebootst, maar soms ook de bewegingen van de ander. Dit noemt men dan echopraxie. Bij echolalie kan de zin of het woord direct herhaald worden door de patiënt, dit is dan waarschijnlijk om deze zin of woord zelf te kunnen verwerken. Ook treedt er vaak een verlate reactie op: de zin of het woord wordt pas later herhaald. Dit is dan gericht op het langetermijn geheugen.

Woorden en zinnen kunnen herhaald worden van een gesprekspartner, maar ook van bijvoorbeeld radio of televisie. Of van mensen die zich in de nabijheid bevinden. Het is dan ook onduidelijk of er bij echolalie wel sprake is van communicatie, of dat het op zichzelf gericht is.

Na-apen door kinderen

Kinderen apen andere kinderen of ouderen ook vaak na, zowel in gedrag als in de taal. Dit kunnen ze ook lang volhouden, soms wel een hele dag. Het gaat hierbij niet om echolalie, maar om het bewust na-apen van de ander. Het kind merkt hierbij op dat de ander hierop reageert en probeert dit gedrag uit te lokken. Het kind is zich ook bewust van het na-apen. Wanneer er aan het kind gevraagd wordt ermee te stoppen, zal het dit uiteindelijk ook doen.

Bij echolalie is er geen sprake van bewust napraten. Wanneer aan de patiënt wordt gevraagd hiermee te stoppen, krijgt men hierop geen reactie. De persoon is zich er totaal niet bewust van dat deze het ook daadwerkelijk doet. Of de bewustwording is er wel, maar de drang tot napraten is niet te onderdrukken. Stoppen met napraten uit eigen vrije wil of op advies van een ander, werkt dus niet.

Behandeling

Voor echolalie is geen directe behandeling. Omdat echolalie vaak een onderdeel van een psychische aandoening vormt, wordt de psychische aandoening behandeld. Deze kan bestaan uit medicijnen, therapie, dagopvang etc. Niet iedere psychische aandoening is even goed te behandelen. Soms is het een kwestie van ermee leren omgaan. Dit treft dan vooral de omgeving, want de patiënt zelf lijkt er over het algemeen weinig last van te hebben.

Mensen met Gilles de la Tourette zijn zich wel bewust van hun aandoening, en dit kan zeer veel beperkingen in het dagelijkse leven geven. Wanneer echolalie hierbij een onderdeel vormt, kan dit voor anderen als hinderlijk worden ervaren.
Gerelateerde artikelen
Perseveratie of breedsprakigheidPerseveratie of breedsprakigheidPerseveratie komt voor in de volgende vormen: breedsprakigheid, echolalie en kleverigheid. Het is het nabootsen van gedr…
Psychiatrie bij kinderen en adolescentenPsychiatrie bij kinderen en adolescentenPsychiatrische stoornissen komen niet alleen bij volwassenen voor, maar ook bij kinderen en adolescenten. Er zijn stoorn…
Syndroom van Giles de la TouretteSyndroom van Giles de la TouretteHet syndroom van Gilles de la Tourette wordt vaak onterecht de scheldziekte genoemd. Deze ziekte uit zich vaak in coprol…
Syndroom van Gilles de la Tourette: oorzaken, behandelingSyndroom van Gilles de la Tourette: oorzaken, behandelingHet syndroom van Gilles de la Tourette komt niet vaak voor. Het is een syndroom waarbij ongewenste bewegingen van hoofd,…
Bronnen en referenties
  • http://forum.fok.nl/topic/1034223

Reageer op het artikel "Echolalie: napraten"

Reacties

Anoniem, 14-10-2018 18:40 #2
Wat is het verschil tussen het cocktail party syndroom en echolalie? Of zit ik er echt compleet naast, en is het totaal iets anders?

Anoniem, 01-09-2018 13:39 #1
Als ik het zo lees, heeft het volgens mij veel gemeen met het cocktail party-syndroom. De symptomen daarvan zijn:
-Gebruik van clichés en zinnen (bijv. van favoriet programma)
- Gebruik van woorden/zinsdelen die niet helemaal in de context passen
- Gebruik van woorden waarvan men de betekenis niet kent
-Gebrek aan logica in wat er wordt gezegd
- Algemeen gebrek aan bewustzijn van andermans reacties, het idee om van onderwerp te veranderen of om verder te gaan.

Maar volgens mij zit er wel een groot verschil in. Kunt u mij a.u.b. in Jip&Janneke-taal uitleggen waarom het cocktail party-syndroom iets heel anders is dan echolalie?

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 12-05-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!