InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Kwaadaardige melanoom

Kwaadaardige melanoom

Kwaadaardige melanoom Dit is een kwaadaardige vorm van kanker. Soms ontstaat deze huidkanker uit een ál bestaande moedervlek. Het komt even vaak voor bij mannen als bij vrouwen.

Inhoud

Kwaadaardige melanoom

Jaarlijks komen er 700 mensen bij die melanomen krijgen. Bij zo'n 20 á 25% van de mensen die het hebben is het dodelijk. Bij kinderen komt het heel zelden voor. Deze vorm van kanker is een snel groeiende huidkanker die erg agressief is en snel uitzaait.

Het ontstaan

  • Veel blootstelling aan de zon
  • Mensen met een licht huidtype
  • Erfelijkheid
  • Moedervlekken

De behandeling

Radiotherapie:
Deze bestraling kunnen kankercellen niet verdragen. Er wordt een bepaalde dosis gekozen om de slechte cellen te verwijderen en geprobeerd de goede cellen niet te raken.

Chemotherapie:
Met deze behandeling worden de agressieve medicijnen cytostatica gebruikt om de deling van de cellen stop te zetten. Het wordt gedaan met pillen of een infuus die door de bloedbaan in het hele lichaam terecht komen. Kankercellen zijn erg gevoelig voor deze medicijn en zullen eerder worden gestopt dan normale cellen. De medicijnen hebben wel bijwerkingen zoals haaruitval en vermoeidheid.

Isolatieperfusie:
Bij deze behandeling wordt er een ledemaat afgesloten van de circulatie van het bloed en wordt er veel cytostaticum ingespoten.

Immunotherapie:
Vaak zijn dit vaccinatie's die de tumor zo selectief mogelijk moeten aanvallen.

Palliatieve behandeling:
Voor deze behandeling wordt er gekozen als de kanker te ver is uitgezaaid in het lichaam. Met deze behandeling wordt er geprobeerd de verdere verspreiding te voorkomen en de klachten minder te maken door middel van adequate pijnbestrijding.

Overleving van huidmelanomen

Dikte Overlevingskans
Minder dan 1 mm95-100%
1 - 2 mm80-96%
2,1 - 4 mm60 - 75%
Meer dan 4 mm50%
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://books.google.nl/
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/melanoom.htm

Reageer op het artikel "Kwaadaardige melanoom"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 22-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!