InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > 3D hoofdpijn: een vervelende belemmering

3D hoofdpijn: een vervelende belemmering

3D hoofdpijn: een vervelende belemmering Hoofdpijn hebben we allemaal wel eens ondervonden. Een vervelend verschijnsel dat je behoorlijk kan belemmeren met je bezigheden. Bij een avondje uit heb je geen zin in hoofdpijn, maar wat gebeurt er vaak bij mensen die een 3D film gaan kijken in de bioscoop? Klagend en bijna duizelig strompelen ze uit de zalen. Is hier sprake van aanstellerij of is er iets anders aan de hand? Een nieuw verschijnsel laat zich anno 2010 zien: 3D hoofdpijn.

3D

Driedimensionale films, voor veel mensen een zege, voor een kleinere groep dramatisch en synoniem voor gigantische hoofdpijn. 3D hoofdpijn komt bij ongeveer twintig procent van de Nederlands bevolking voor en is een kwaaltje waar normaal gesproken niets aan gedaan kan worden. Grote fabrikanten proberen zoveel mogelijk rekening te houden met driedimensionale hoofdpijn en bedenken snufjes om het te voorkomen maar zoals het er nu naar uitziet zal het niet volledig op te lossen zijn.

3D hoofdpijn wordt veroorzaakt door je oogspieren die zich constant moeten corrigeren bij het zien van een 3D film. Je kunt dit vergelijken met constant scheel kijken. Als je dat doet zonder dat je naar een 3 dimensionale film kijkt (dus gewoon buiten de bioscoopzalen) houd je het maar kort vol. Mensen die gevoelig zijn voor 3dimensionale beelden (mensen waarbij de ogen niet goed samenwerken) moeten als het ware constant scheel kijken en daar komt de hoofdpijn uiteindelijk vandaan.

Uniek?

3D hoofdpijn is niet een uniek verschijnsel. Maar liefst twintig procent van de Nederlandse bevolking heeft in zekere mate moeite met het verwerken van de 3 dimensionale beelden op het witte doek en wordt na de film opgezadeld met een fikse hoofdpijn.

3D hoofdpijn wordt heftiger als beelden veel naar ‘’je toe komen’’. Je hersenen denken dan dat het voorwerp dat je ziet bijna voor je staat. Je ogen moeten dan een scherpe hoek maken om het ‘’voorwerp’’ te kunnen zien. Als het voorwerp zich vervolgens weer richting het witte doek bevindt wordt de hoek minder scherp en is de focus weer goed.

Bij 3D films waar heel veel heen en weer wordt geswitcht tussen hoeken (veel diepte verschillen) is de kans ook groter om hoofdpijn te krijgen. Een bekende 3D film waar mensen die gevoelig zijn voor 3D beelden vaak hoofdpijn krijgen is de film Avatar 3D.

3D in de toekomst

In de toekomst zullen veel apparaten voorzien zijn van een 3D functie. Denk hierbij aan televisies, spelconsoles en nog meer bioscoopfilms. Voor veel mensen is dit natuurlijk een groot genot maar voor de overige twintig procent is dit minder goed nieuws. Om deze groep toch te dekken wordt er van alles uitgevonden.

De nieuwste spelconsole van Nintendo, de Nintendo 3DS geeft een unieke driedimensionale speelervaring. Voor mensen die snel driedimensionale hoofdpijn krijgen is er een speciale knop voor diepte uitgevonden. Met deze knop kan de diepte van het beeld makkelijk aangepast worden zodat beelden niet excessief driedimensionaal worden verwerkt door het brein. Op deze manier wordt hoofdpijn tegengehouden. Niet alleen Nintendo heeft zo’n systeem, ook andere grote merken die werken met driedimensionale televisieschermen zorgen voor een ‘’diepteknop’’.

Het jaar 2010 staat volop in teken van 3D films. Om je te waarschuwen of juist aan te moedigen vind je hier een aantal films die in 3D worden uitgezonden:

  • Piranha 3D (Alexandre Aja). Reboot van de horrorfilm Piranha – 2 september 2010
  • Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I (David Yates) Het eerste deel van de verfilming van het laatste boek – 18 november 2010
  • Resident Evil: Afterlife – Paul W.S. Anderson, reboot van de Resident Evil-films – 2010
  • Horror Tour (Ben Stassen) – 2010
  • Saw VII (Kevin Greutert). Vervolg in de horror-reeks – 2010
  • Horrorween 3D (Joe Estevez). Horrorkomedie met Joe Estevez, William Shatner en Jenna Jameson – 2010
  • Halloween III (Patrick Lussier). Vervolg in de horror-reeks – 2010
  • The Mortician (Gareth Maxwell Roberts). Thriller met Method Man en Dash Mihok – 2010
  • Monster Mutt (Todd Tucker). Familiefilm met Bart Johnson en Zack Ward – 2010
  • Yogi Bear (Eric Brevig). Verfilming van de animatieserie – 2010
  • Paradise Lost (Scott Dickenson). Fantasy/Horror – 2010
  • Black Friday 3D (Ethan Terra). Horrorfilm – 2010
  • Cats and Dogs 2: The Revange of Kitty Gallore – 2010
  • Around The World in 50 Years 3D (Ben Stassen). Belgische animatiefilm over een schildpad – 12 augustus 2010
  • Tangled (Nathan Greno, Byron Howard). Disney’s verfilming van Raponsje – 1 december 2010
  • Mastermind – Dreamworks – 2 december 2010
  • De Smurfen 3D (Raja Gosnell) – 15 december 2010
  • The Legend of Spyro (Mark A.Z. Dippé). Verfilming van het computerspel – 2010
  • Cereal Heroes (Jean-Philippe Agati) – 2010
  • Calling All Robots – 2010
  • Interworld – Dreamworks – 2010
  • Punk Farm – Dreamworks – 2010
  • Outback – 2010
  • Alpha And Omega. Animatie over de avonturen van een stel jonge wolven – 2010
  • Despicable Me (Pierre Coffin, Chris Renaud). Animatie van Universal – 2010
  • Legend Of The Guardians (Zack Snyder) – 29 september 2010
Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Dit kan erg vervelend zijn. Het kan zijn dat je hoofdpijn hebt omdat je ziek wordt/be…
Hoofdpijn: bijzondere vormen van hoofdpijnHoofdpijn: bijzondere vormen van hoofdpijnEr zijn enkele zeldzame vormen van hoofdpijn die in dit artikel behandeld zullen worden: (1) chronische dagelijkse hoofd…
Hoofdpijn: diagnose en leven met hoofdpijnHoofdpijn: diagnose en leven met hoofdpijnHet is verstandig om met blijvende hoofdpijn naar de huisarts te gaan. Deze kan via een goed gesprek en het bijhouden va…
Hoofdpijn: medicatieafhankelijke hoofdpijnHoofdpijn: medicatieafhankelijke hoofdpijnHet kan voorkomen dat medicijnen tegen hoofdpijn door te vaak gebruik juist hoofdpijn veroorzaken. Er zijn dan meerdere…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "3D hoofdpijn: een vervelende belemmering"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 31-07-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!