InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Keloïd (overmatige vorming van littekenweefsel)

Keloïd (overmatige vorming van littekenweefsel)

Keloïd (overmatige vorming van littekenweefsel) Keloïd is een abnormale reactie van de huid van overmatige vorming van littekenweefsel. Het kan ontstaan door verschillende vormen van huidbeschadiging maar deze kan ook spontaan ontstaan doordat mensen zich geen verwonding weten te herinneren.

Overmatige vorming van littekenweefsel

Keloïd

Keloïden zijn glanzende, jeukende en harde bulten. Een keloïd die net is ontstaan is rood van kleur, later worden ze huidskleur en dus een tint lichter. Vaak komen deze keloïden van wonden zoals piercings, acne, vaccinatie's etc. Ze kunnen zich over hele huidgebieden verspreiden. Als een kind een keloïd krijgt, is deze niet tot moeilijk weg te halen.

Behandeling

Litteken correcties

Bij deze behandeling wordt het litteken verwijderd en de randen weer opnieuw worden verbonden met de normale huid. Sommige littekens kunnen dan kleiner worden gemaakt. Als een litteken op de huid zit kan deze zo worden gezet dat het bijna niet meer opvalt bijvoorbeeld bij een rimpel. Deze behandeling wordt door een plastische chirurg gedaan.

Dermabrasie

Bij deze behandeling gaan ze met een soort elektrisch apparaat over het litteken heen waardoor deze weer gelijk worden met de huid. Deze behandeling is veel gedaan met mensen die veel last hebben gehad van acné en waterpokken. De behandeling is 1x (voor een klein litteken) en het duurt ongeveer een week voordat het is genezen. Grotere littekens hebben meerdere behandelingen nodig.

Chemische peeling

Bij deze behandeling wordt er iets op je gezicht aangebracht waardoor de celverdeling versneld, dus een soort van vernieuwing van de huid. De huid zal na deze behandeling wel gaan schilferen maar na een tijd weer weg gaat. Je littekens zijn veel minder zichtbaar nu. Deze behandeling is vooral gedaan bij mensen die erg veel last hebben gehad van acne.

Laserbehandeling

Deze behandeling wordt ook wel resurfacing of laserpeeling genoemd. Met deze behandeling worden littekens onopvallender gemaakt met een CO2 lasertje wat gebaseerd is op waterverdamping.

Wat doe je er zelf aan?

Er is zelf heel weinig aan te doen behalve dan om geen tatoeage's of piercing's te nemen. Als je dat wel doet dan verhoog je zelf de kans op het krijgen van keloiden.
Gerelateerde artikelen
Littekens: De beste manieren om ze te doen vervagenEr is niets zo vervelend als een lelijk litteken dat niet weg wil. Of acne littekens op je gezicht die je herinneren aan…
Homeopathische middelen bij littekensHomeopathische middelen bij littekensNa operaties, brandwonden, inentingen, waterpokken, acne enz. kunnen littekens ontstaan. Bij oppervlakkige beschadiginge…
Het verbeteren van littekensHet verbeteren van littekensEen hoop mensen hebben littekens op hun lichaam. Dit varieert van kleine naar zeer grote beschadigingen op de huid. Er b…
Natriumchloride injecties voor acne littekensHeb jij last gehad van acne en zijn er nu diepe putjes in je huid te zien? Misschien zijn Natriumchloride injecties dan…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidarts.com/cgi-bin/patinfo.pl?cgifunction=form&fid=1031411849

Reageer op het artikel "Keloïd (overmatige vorming van littekenweefsel)"

Reactie

C. Lachman, 18-08-2014 23:02 #1
Beste Mensen,

Ik heb in 1974 waterpokken gehad en heb een litteken op mijn borst over gehouden.
Behandeling die ik gehad heb zijn: stikstof, injecties, laser, huidtranplanstatie.ook niet gelukt en laatste keer helemaal weg gesneden in 1998 en toen was 10x4 groot nu is 20x4 het jeuk en doet pijn ik heb moeite met slapen.
Wie kan mij helpen,?
Met vriendelijke groet

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 22-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!