InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aangeboren hartafwijking VSD

Aangeboren hartafwijking VSD

Het is de schrik van iedere kersverse ouder: Na maandenlang gespannen wachten op de komst van uw kindje, blijkt het niet helemaal gezond te zijn. Zeker het nieuws dat uw baby een afwijking heeft aan een belangrijk orgaan als het hart is een onaangename verrassing. Gelukkig betekent het nieuws dat uw kind een VSD heeft niet gelijk het einde van de wereld. In dit artikel vindt u meer informatie over wat VSD voor u en uw baby kan betekenen.

VSD - wat houdt dat in?

Een VSD, de gebruikelijke afkorting voor 'ventrikel septum defect', betekent letterlijk een gat (defect) in het tussenschot (septum) van de hartkamers (ventrikels). In jip-en-janneketaal wordt ook wel gesproken over een gaatje in het hart, maar technisch gezien is dat niet helemaal correct, omdat er ook andere vormen van gaatjes in het hart bestaan, zoals bijvoorbeeld ASD (waarbij er een gaatje zit in het tussenschot van de boezems) of wanneer de verbinding tussen de aorta en de longslagader niet gesloten wordt na de geboorte.

Het hart is opgebouwd uit vier holtes: de linker- en rechterkamer en de linker- en rechterboezem. Tussen de beide helften zit steeds een hartklep, net als tussen de kamers en de boezems.
Een gezond hart werkt als volgt:
Het zuurstofrijke bloed wat vanuit de longen loopt in de linkerboezem, loopt langs de mitralisklep naar de linkerkamer. Vanuit de linkerkamer wordt het bloed de aorta ingepompt. Het lichaam wordt bediend van het zuurstofrijke bloed. Het zuurstofarme bloed wat overblijft komt terecht in de rechterboezem en stroomt via de tricuspidalusklep in de rechterkamer. De rechterkamer pompt het bloed de longslagader in. De longslagader voert het zuurstofarme bloed naar de longen. Daar wordt kooldioxide afgegeven en zuurstof opgenomen. Het bloed is nu weer zuurstofrijk en vervolgt de cirkel naar de linkerboezem.

Bij een VSD zit er een opening tussen het tussenschot van de linkerkamer en de rechterkamer. De linkerkamer voorziet het gehele lichaam van zuurstofrijk bloed en heeft dus een hogere bloeddruk dan de rechterkamer, die de nabijgelegen longen voorziet van zuurstofarm bloed. Door de hogere druk in de linkerkamer ten opzichte van de rechterkamer, zal het zuurstofrijke bloed vanuit de linkerkamer lopen naar de rechterkamer en zich daar vermengen met het zuurstofarme bloed. Daardoor maakt het bloed wat relatief teveel zuurstof vervoert naar de longen een zinloze reis en wordt het hart van het kind overbelast.

De symptomen

Een VSD wordt meestal niet direct ontdekt. Vanaf enkele weken na de geboorte is er mogelijk een hartruis hoorbaar, wanneer de arts uw baby controleert met een stethoscoop. Een gezond hart hoort te 'kloppen', we horen tik-rust-tik-rust. Door de hoge druk in de longslagader kan het zijn dat het hart tik-ruis-tik-rust laat horen. Dit heet een systolisch geruis. Deze ruis kan een signaal zijn voor diverse hartaandoeningen, maar ook een signaal dat het hart harder moet werken bij bijv. koorts of bloedarmoede en kan zelfs een onschuldig fenomeen zijn. Vandaar dat uw kindje bij hartruis doorverwezen zal worden naar een cardioloog voor verder onderzoek.

Door de extra inspanning die het hart moet leveren, kan uw kind vermoeid raken. Bij baby's uit zich dat door minder eten, vaak loslaten tijdens de voeding of zichtbare inspanning (zweten, gejaagd ademhalen, sufheid). Ook kan uw kindje een groeiachterstand oplopen.

Door het vele bloed wat de longen moet passeren, zal het kind ook kortademig kunnen zijn of last hebben van steeds terugkerende longinfecties.

Een laatste signaal is het minder functioneren van de organen door de verminderde bloedtoevoer. Uw kind kan bleek ogen. De nieren zullen reageren met een verminderde urineuitscheiding, de buik kan opzetten door vergroting van de lever.

De behandeling

De behandeling van een VSD is afhankelijk van de grootte.

Veruit de meeste defecten zijn kleine VSD's, dat wil zeggen kleiner dan 1 mm. Juist bij een klein VSD is een hartgeruis vaak erg luid.Een klein VSD geeft meestal geen klachten en zal bijna altijd vanzelf dichtgroeien. Daarom wordt er hierbij niet gekozen voor een verdere behandeling. Er is wel een klein risico op een infectie van het hart (SBE). Daarom krijgen kinderen met VSD bij bepaalde operaties en tandartsbehandelingen als voorzorgmiddel antibiotica.Incidenteel levert een klein VSD ook problemen op wanneer het vlak onder de aortaklep zit. Door verzakking kan de klep gaan lekken. Daarom worden deze kinderen intensiever gecontroleerd.

Bij een groot VSD zal de behandeling over het algemeen eerst bestaan uit medicatie die de gevolgen van het VSD beperkt. Zo kan uw kind nog wat groeien en aansterken voor het een eventuele operatie moet ondergaan. Dat is de reden dat er ook soms gekozen wordt voor sondevoeding in plaats van flesvoeding of borstvoeding.
Een groot VSD zal zelden uit eigen beweging sluiten en vaak wordt er daarom al voor het eerste levensjaar van uw kind gekozen voor een operatie, vaak tussen de 3 en 6 maanden.

Bij een middelgroot VSD wordt meestal gekozen om na evt. medicatie af te wachten of het gat vanzelf sluit, soms wel tot vijfjarige leeftijd. Soms wordt er hierna toch geopteerd voor een operatie.

Aangewende medicatie

De voorgeschreven medicatie kan bijvoorbeeld zijn:
  • Digoxine (Lanoxin): vertraagt de hartslag, vergroot de spierkracht van het hart.
  • Furosemide (Lasix, Lasiletten): voert overtollig vocht af (nieren!), verlaagt de bloeddruk.
  • Spironolacton (Aldactone): drijft natrium uit en houdt kalium vast omdat een kaliumtekort hartritmestoornissen kan geven.
  • Hydrochloorthiazide: Voert overtollig vocht af en verlaagt de bloeddruk.
  • Captopril (Capoten; of Captropril i.c.m. hydrochloorthiazide): Verlaagt de bloeddruk, verhoogt de spierkracht van het hart.
  • Enalapril (Renitec; Co-Renitec en Renitec Plus i.c.m. hydrochloorthiazide): Verlaagt de bloeddruk, verhoogt de spierkracht van het hart.

Operaties

Operaties kunnen zowel operaties via een katheter zijn als openhartoperaties.
De prognose bij VSD is vrijwel altijd zeer goed.
© 2010 - 2019 Urielle, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ventrikel septum defectVentrikel septum defectElk jaar worden er kinderen geboren met hartafwijkingen, zogenaamde congenitale afwijkingen. Een daarvan is het ventrike…
Hartproblemen hond: gaatje in hartwand (VSD)Hartproblemen hond: gaatje in hartwand (VSD)Bij een ventrikel septum defect (VSD)is er sprake van een gat in de hartwand. Er is wat mis gegaan tijdens de ontwikkeli…
Het hart; anatomie van de binnenzijde van het hartHet hart van een zoogdier, dus ook van de mens bestaat uit twee boezems (atria; enkelvoud atrium) en twee kamers (ventri…
Hartgeruisen: ruis op het hartHartgeruisen: ruis op het hartHartgeruis, hartruis of ruis op het hart: alle drie benamingen voor een geluid dat hoorbaar is als een geruis, en door e…
Eisenmenger-syndroom: Complicatie aangeboren hartafwijkingEisenmenger-syndroom: Complicatie aangeboren hartafwijkingHet Eisenmenger-syndroom is een complicatie van een aangeboren hartafwijking (ventrikelseptumdefect). Hierdoor ontwikkel…
Bronnen en referenties
  • www.hartziekte.be www.hartstichting.nl Brochure UZ Leuven Cursus Kindercardiologie Dr. De Wolf UZ Gent Medicijnencyclopedie

Reageer op het artikel "Aangeboren hartafwijking VSD"

Reacties

Roger, 13-04-2012 10:09 #2
Beste Rutger, Op 26-1-12 is onze zoon Cody geboren en ook bij hem werd op het CB een ruis op het hart geconstateerd. Mede door het niet goed drinken & het niet bijkomen zijn we naar de KA doorverwezen. Deze heeft ons voor controle naar Cardioloog doorgestuurd en daar werd een VSD & een ASD gezien op de Echo. Dat was schrikken en de wereld viel ook bij ons onder de voeten vandaan. Hij was nog te jong & te zwak om te worden geopereerd en moest in het ziekenhuis blijven voor op kracht te komen (sondevoeding was noodzakelijk omdat hij maar tussen de 20 & 30 ml van zijn flesjes dronk). Na ongeveer 2 weken (ca. 2 weken geleden) werden we opeens verrast door de KA dat er een plaatsje was vrijgevallen en dat hij de volgende dag geopereerd kon worden (in Leuven - België). Na een korte overleg hebben we deze kans aangenomen en zijn we hals over kop naar Leuven vertrokken. Helaas voor ons werd de operatie een dag uitgesteld, maar vorige week woensdag was het dan zover. Om ca. 10.30 naar de OK en om ca. 15.30 was hij terug op IC. Toen we om 17.00 ons eerste bezoekje mochten brengen aan onze zoon, werd ons vertelt dat alles voorspoedig was verlopen. Het herstel op de IC geen snel en na nog geen 4 dagen kon hij terug naar de afdeling alwaar het hele herstel proces ook snel verliep. Met het hartje is nu alles in orde en daarom konden we gisteren het ziekenhuis in Leuven verlaten (ca. 1, 5 week opname!). Enkele het eetprobleem bleef helaas aanwezig (blijft maar ca 20ml zelf drinken) en in onze ogen was/is er dus weinig verbetering. We zijn daarom dan ook weer (terug) overgeplaatst naar het ziekenhuis in Sittard, om dit probleem verder te onderzoeken & hopelijk snel tot een oplossing te komen. Het heeft in elk geval niets meer te maken met de VSD & ASD! Ik wens jullie veel sterkte en beterschap.

Rutger, 16-01-2012 01:21 #1
Onderstaand is geschreven terwijl Shanna in het ziekenhuis ligt aan te sterken voor haar operatie.

18 November 2011 is onze dochter Shanna geboren. Uit haar hielprik bleek dat ze voor haar schildklier naar het ziekenhuis moest komen, hiervoor heeft ze nu medicatie. Tijdens de controles bleek dat ze een hartruis had, met spoed naar het WKZ in Utrecht. Na vele onderzoeken bleek dat Shanna 2 gaten in haar hartje heeft (tussen de kamers en tussen de boezems.) Een openhartoperatie moet er komen, maar daarvoor moet ze eerst groeien. Als ze tussen de 4 á 5 kg is is de slagingskans het hoogst, hoorde we.

Ons geluk veranderde in een nachtmerie, hoe kan dit? Wat hebben we verkeerd gedaan? Op die vragen bestaat geen antwoordt, Shanna mocht mee naar huis en terzijnertijd zal de operatie volgen, wel moesten we 3 keer per week voor controle komen. Na de 2de controle is Shanna weer opgenomen en vandaag de dag ligt ze al 6 weken in weken in het ziekenhuis, ze is 8 weken oud.

De reden van opname was dat Shanna afviel en niet groeide of zwaarder werd. In tegendeel ze ging alleen maar minder wegen. Borst- of flesvoeding gaat ook niet omdat dat teveel inspaning vereist. Verzwaarde sondevoeding is de manier waarop ze nu moet aansterken en gestaag gaat dat. Ze woog bij geboorte 2990 gr en nu 8 weken oud 3735 gr. de groei zit hem in de laatste 3 weken.

Shanna verricht elke dag topsport en dat zie je ook duidelijk. Vaak erg bleek, blauw rond haar ogen, ontzettend zweten (ook tijdens het slapen) en haar borst gaat op en neer alsof ze een triatlon heeft gedaan.

Shanna is per voeding niet in staat zelfstandig meer dan 10 ml te drinken, de overige 50 ml krijgt ze per sonde, van de 7 voedingen worden er maar 3 middels fles aangeboden.

Ons 8 weken oude geschenk en wonder vecht elke dag voor haar leven, en wat zijn papa en mama trots op haar. Dat vechten doet ze namelijk geweldig.

Maar wij als ouders zijn doodsbang voor de openhartoperatie.

Zijn er mensen die ervaring hebben met 2 gaatjes in het hart? We horen graag wat jullie ervaringen zijn, wat ons te wachten staat.

Alle info is welkom op rutgerb60@gmail.com

Infoteur: Urielle
Gepubliceerd: 09-08-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!